• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3742 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۱ بهمن

چهره‌ها - خبرها

راي اعتماد جنجالي سنا

مساوي شدن آراي سناتورهاي موافق و مخالف بتسي ديواس كانديداي پست وزارت آموزش و پرورش، مايك پنس، معاون اول رييس‌جمهور امريكا به نفع اين كانديدا راي داد تا از سد مجلس سنا بگذرد. اين اقدام در حالي صورت گرفت كه از سال ۲۰۰۸ تاكنون، هيچ يك از معاونان اول روساي جمهور امريكا در راي‌گيري‌هاي مشابه مجلس سنا شركت نكرده بود. معاون اول رييس‌جمهور، مطابق قوانين ايالات متحده يكي از اعضاي مجلس سنا محسوب مي‌شود اما بنا بر سنت موجود در اين مجلس، معمولا در راي‌گيري براي انتخاب اعضاي كابينه شركت نمي‌كند. آقاي پنس در شرايطي به نفع بتسي ديواس راي داد كه ۵۰ سناتور امريكايي به نفع خانم ديواس و ۵۰ نفر ديگر به ضرر او راي دادند كه در صورت حفظ اين نتيجه، خانم ديواس از كسب راي اعتماد سنا باز مي‌ماند. بتسي ديواس، ميلياردري با افكار محافظه‌كارانه است كه در گذشته، هيچ گونه تجربه‌اي در مسووليت‌هاي مرتبط با مدارس عمومي نداشته. معرفي خانم ديواس به عنوان نامزد پست وزارت آموزش و پرورش، با مخالفت شديد سناتورهاي دموكرات و نارضايتي برخي سناتورهاي جمهوريخواه رو به رو شده بود. در جلسه راي اعتماد، هيچ يك از سناتورهاي دموكرات به بتسي ديواس راي ندادند و دو سناتور جمهوريخواه نيز، از دادن راي مثبت به او خودداري كردند. خانم ديواس در روز برگزاري مراسم تحليف دونالد ترامپ، با انتشار يك توييت كه داراي برخي اشكالات نگارشي بود، در سطح رسانه‌هاي منتقد خبرساز شده بود.

آمادگي اسد براي مذاكره  با مخالفان
رييس هيات پارلماني روسيه پس از مذاكراتش با رييس‌جمهوري سوريه اعلام كرد كه دمشق آماده برگزاري مذاكرات مستقيم با نمايندگان تمامي گروه‌هاي مخالف است. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبكه روسيا اليوم، ديميتري سابلين، عضو كميسيون مجلس دوماي روسيه در امور دفاعي كه رياست هيات پارلماني روسيه را در سفرش به دمشق بر عهده دارد، اعلام كرد بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه از تلاش‌هاي روسيه در آستانه و نتايج نشست اخير كارگروه مشترك پيرامون نظارت بر اجراي توافق آتش‌بس در سوريه حمايت مي‌كند. رييس هيات روسي خاطرنشان كرد كه اسد بر اهميت حمايت نظامي روسيه از سوريه تاكيد و به اين مساله اشاره كرد كه ريخته شدن خون سربازان روس در سوريه با هيچ بهايي قابل سنجش نيست. وي پس از مذاكرات اعضاي هيات با اسد در مصاحبه با خبرنگاران گفت كه رييس‌جمهوري سوريه معتقد است كه مساله كردهاي سوريه يك مساله داخلي است كه بايد از طريق گفت‌وگو با مردم سوريه و نه با امريكايي‌ها يا ديگران حل و فصل شود. سابلين تاكيد كرد كه مساله قانون اساسي را سوري‌ها تعيين مي‌كنند و اين مساله خاص آنها است و در حال حاضر روسيه و سوريه در جنگي واحد عليه تروريسم مي‌جنگند. از سوي ديگر الكساندر يوشچنكو، عضو هيات پارلماني روسيه و از نمايندگان مجلس دوما با بيان اينكه اسد در وضعيت جسماني بسيار خوبي بود، تاكيد كرد: اخبار منتشر شده از سوي برخي رسانه‌ها پيرامون وضعيت جسماني اسد صرفا شايعه‌هايي هستند كه صحت ندارند.


فراهم شدن مقدمات حمله به غرب موصل

يحيي رسول، سخنگوي فرماندهي عمليات مشترك عراق از جديدترين مقدمات انجام شده براي آغاز عمليات آزاد‌سازي غرب موصل خبر داد و در بيانيه‌اي گفت: تيم مهندسي وابسته به فرماندهي عمليات مشترك عراق مقدمات لازم براي ساخت پل‌هاي شناور جهت تسهيل عبور و مرور نيروها و انتقال تجهيزات نظامي به غرب موصل را آغاز كرده است. يك منبع نظامي در گفت‌وگو با الشرق الاوسط احتمال داد كه عمليات روز يكشنبه آتي آغاز شود. اين مساله از سوي يك سخنگوي نظامي نيز تاييد شده است. حسين علي حاجم، فرماندار موصل در گفت‌وگو با الشرق الاوسط گفت كه عمليات نظامي در غرب موصل بسيار دشوار است و داعش به‌شدت ساكنان اين منطقه را تحت فشار قرار داده تا نتوانند تحركاتش را رصد كنند همچنين داعش اقدامات بسياري در راستاي مقابله با عمليات آتي در پيش گرفته است. حاجم افزود: با وجود همكاري خوب ساكنان غرب موصل با نيروهاي امنيتي بعيد مي‌دانم اين عمليات هفته آينده آغاز شود و احتمالا نيروهاي امنيتي به زمان بيشتري نياز دارند. از سوي ديگر جف ديويس؛ سخنگويي وزارت دفاع امريكا نيز در بيانيه‌اي رسمي تاكيد كرد: داعشي‌هاي حاضر در غرب موصل با دو گزينه تسليم يا مرگ مواجه هستند. ديويس در اين بيانيه به كنترل كامل نيروهاي عراقي بر شرق موصل اشاره كرد و گفت: داعش‌هاي موجود درغرب موصل راه فراري ندارند و نمي‌توانند فرار كنند؛ آنها در غرب محاصره شده و كمك‌ها و آذوقه به دست آنها نمي‌رسد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون