• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3744 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۴ بهمن

ادامه از صفحه اول

فرصت‌ها را با رقابت كودكانه هدر ندهيم
 هرچند بداخلاقي‌هايي در كشور وجود داشته و دارد و به خصوص اينكه فشارهاي سنگيني عليه دولت شكل گرفته و تخريب‌هايي كه عليه شخص آقاي رييس‌جمهور انجام مي‌گيرد مردم را عصباني كرده است و آنان از دست اين بداخلاقي‌ها ناراحتند، اما تمامي جناح‌هاي سياسي بايد تلاش كنند تا به تاكيدات بزرگان كشور جامه عمل بپوشانند. تاكيدات سيد محمد خاتمي و بزرگان اصلاحات هم كه اين روزها روايت مي‌شود بيشتر به خاطر درك حساسيت مقطع كنوني كشور و انقلاب است. ما نبايد فرصت‌سوزي كرده و فرصت‌هايي كه مي‌توانيم با همبستگي و همراهي براي كشور خلق كنيم در اين دايره تنگ بداخلاقي‌ها يا رقابت‌هاي كودكانه هدر برود.

 

ريزگردها و بي‌توجهي ما به مخاطرات

3-‌ مقايسه ميان دو واقعه آتش‌سوزي پلاسكو و وضعيت آلودگي خوزستان بهتر از هر چيز ديگري به ما نشان مي‌دهد كه در نحوه برخوردمان با موضوعات و مخاطرات نه تنها جوگير مي‌شويم، بلكه اين نحوه برخورد به گونه‌اي است كه نمي‌توانيم اهميت اصلي اين بحران را براي موجوديتي به نام ايران و همه شهروندانش درك كنيم. البته قبول بايد كرد كه حل مشكل ريزگردها نيازمند مطالعات و اقدامات وسيع‌تري است ولي از هر نظر كه حساب كنيم اهميت آن و عوارض اجتماعي و سياسي و دربرگيري آن، صدها برابر حادثه پلاسكو است در حالي كه ميزان توجه رسمي به اين دو مساله مطلقا از چنين نسبتي تبعيت نمي‌كند. ريزگردهاي خوزستان و ساير مناطق، حتي اگر يك رويداد كاملا طبيعي و غيرمرتبط با اقدامات انسان بود، باز هم جا داشت كه اقدامات موثرتر و همدلانه‌تري در مورد آن انجام شود. بنابراين كم‌توجهي ما به موضوع تغييرات آب و هوايي يا مخاطرات اقليمي ريشه در بي‌توجهي اجتماعي و فقدان انسجام اجتماعي ما دارد.
4- شايد مشكل اصلي اين است كه از چند جهت دچار نقص هستيم. اول اينكه نمي‌دانيم وضعيت بحراني يعني چه؟ در واقع تعريف دقيقي از آن نداريم و ديگر اينكه به‌طور دقيق نمي‌دانيم مرجع تشخيص بروز اين وضع كيست؟ و بالاخره مديريت بحران به عهده چه نهاد و مرجعي است و اختياراتش چيست؟ بنابراين نه تنها بايد به اين چند پرسش پاسخ دقيق و روشني داد، بلكه بايد نگرش كلي خود را نسبت به مسائل و امور جاري كشور از جمله مسائل زيست‌محيطي، آب و تغييرات آب و هوايي اصلاح كنيم و تا وقتي كه چنين اصلاحاتي انجام نشود بعيد است كه بتوانيم به نحو شايسته بر مخاطرات احتمالي پيش‌رو فايق آييم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون