• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3746 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۶ بهمن

چهره‌ها- خبرها


لوكزامبورگ خواستار تداوم همكاري‌ها با ايران است

ژان اسلبورن، وزير امور خارجه لوكزامبورگ كه پس از ژان مارك آيرو، وزير امور خارجه فرانسه و استفان لوفون، نخست‌وزير سوئد در آخرين ساعات روز شنبه به تهران آمده بود، ديروز ديدارهايي با مقام‌هاي ايراني از جمله محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان داشت. به گزارش «اعتماد»، در اين ديدار ظريف بر عزم ايران در راستاي همكاري و توسعه روابط با كشورهاي عضو اتحاديه اروپا تاكيد و با اشاره به توافق هسته‌اي گفت: پس از برجام، چشم‌اندازهاي مورد انتظار براي توسعه روابط بين ايران و كشورهاي اروپايي به وجود آمده است. او  زمينه لازم براي توسعه روابط بين دو كشور از جمله سرمايه‌گذاري را مناسب توصيف و آمادگي كشورمان را براي همكاري‌هاي بانكي با لوكزامبورگ اعلام داشت. وزير امور خارجه لوكزامبورگ نيز با اظهار مسرت از سفر به تهران گفت: در اين سفر قرار است يادداشت تفاهم همكاري‌هاي مشترك در امر سرمايه‌گذاري بين دو كشور به امضا برسد. او ابراز علاقه كرد موافقتنامه همكاري اجتناب از اخذ ماليات مضاعف نيز بين دو كشور به امضا برسد و در صورت وجود زمينه‌هاي لازم، مذاكرات بين دو كشور در زمينه همكاري‌هاي حمل و نقل هوايي نيز آغاز گردد. همكاري در ساير بخش‌هاي اقتصادي، تكنولوژي اطلاعات، داده‌پردازي و همكاري‌هاي بانكي از جمله زمينه‌هاي ديگر همكاري مشترك بود كه  اسلبورن علاقه‌مندي كشورش را براي همكاري با ايران اعلام داشت. او خواستار تداوم همكاري‌ها با كشورمان شد.

پرونده كره شمالي روي ميز جلسه اضطراري شوراي امنيت

در حالي كه در پي آزمايش موشكي جديد كره‌شمالي واشنگتن، توكيو و سئول برگزاري نشست فوري شوراي امنيت را در اين خصوص خواستار شدند، كره‌شمالي اعلام كرد، آزمايش موشكي اخيرش موفقيت‌آميز بوده است. به گزارش ايسنا، همزمان در واكنش به اين آزمايش، كره جنوبي، ژاپن و امريكا خواستار برگزاري جلسه اضطراري شوراي امنيت شده‌اند. يك مسوول در هيات امريكايي در سازمان ملل اعلام كرد، امريكا، ژاپن و كره‌جنوبي برگزاري نشستي فوق‌العاده در شوراي امنيت را درباره آزمايش موشك بالستيك روز يكشنبه كره شمالي خواستار شدند. اين مسوول در بيانيه‌اي اعلام كرد، امريكا پيش‌بيني مي‌كند اين نشست بعد از ظهر (دوشنبه) به وقت امريكا برگزار شود. پيونگ‌يانگ رسما پرتاب آزمايشي يك موشك سطح به سطح بالستيك را تاييد كرد و ضمن موفقيت‌آميز خواندن اين آزمايش گزارش كرد كه كيم جونگ اون، رهبر اين كشور شخصا اين آزمايش را نظاره كرده است. در همين حال، كره جنوبي اين آزمايش را يك تحريك نظامي خوانده كه قصدش محك زدن واكنش دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري جديد امريكا بوده است. ترامپ كه پيش‌تر ميزبان شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن بود، در يك كنفرانس خبري مشترك بسيار كوتاه، به گفتن تنها يك جمله بسنده كرد: امريكا صد در صد از ژاپن به عنوان يك متحد بزرگ حمايت مي‌كند. موشك بالستيك آزمايش شده از نسل كي. ان. سي.‌اي ۲ گزارش شده كه از موتوري با سوخت جامد استفاده مي‌كند؛ سوختي كه به موشك‌هاي بالستيك قدرت و برد بيشتري مي‌بخشد. بنا بر گزارش‌ها، كيم جونگ اون از ميزان موفقيت اين آزمايش رضايت كامل داشته و دستيابي به چنين فناوري موشكي را منبع قدرتي براي كشورش دانسته است. ژاپن و كره جنوبي هر دو مسير شليك اين موشك را به سوي شرق درياي ژاپن و در مسافتي ۵۰۰ كيلومتري گزارش كرده‌اند. كره شمالي در چند ماه گذشته بارها آزمايش‌هاي موشكي و هسته‌اي انجام داده است كه با مخالفت امريكا و متحدانش در شرق آسيا روبه‌رو شده و به وضع تحريم‌هاي جديد عليه پيونگ‌يانگ هم انجاميده است. سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌هاي متعدد، كره‌شمالي را از انجام هرگونه آزمايش موشك‌هاي بالستيك منع كرده است. ناتو هم اين آزمايش موشكي را محكوم كرده است و از پيونگ‌يانگ خواسته با پرهيز از افزايش تنش‌ها، به گفت‌وگوي موثر با جامعه جهاني بپردازد.


نگراني جمهوريخواهان  از سلامت رواني ترامپ 

ال فرانكن، سناتور دموكرات امريكايي بر اين باور است كه رهبر امريكا از اختلالات بهداشت رواني رنج مي‌برد و مدعي شد كه برخي از سياستمداران از حزب رييس‌جمهور جمهوريخواه امريكا هم، چنين حسي دارند. به گزارش ايسنا  سناتور ايالت «مينه‌سوتا» در مصاحبه با سي‌ان‌ان با اشاره به ادعاهاي ترامپ درباره وقوع تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري نوامبر گذشته افزود: همه ما به اين مظنون هستيم كه... او زياد دروغ مي‌گويد؛ چيزهايي مي‌گويد كه حقيقت ندارد. او سپس قسمتي از سخنان ترامپ كه مي‌گويد «سه تا پنج ميليون تن غيرقانوني راي دادند» تكرار كرد و گفت: بيان چنين چيزي براي يك رييس‌جمهور يا يك انسان، عادي نيست. گرچه پيش‌تر افراد مختلف «سازگاري» ترامپ با كاخ سفيد را زير سوال برده بودند .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون