• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3747 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۷ بهمن

عددنوشت

برآورد قاچاق سيگار
رييس مركز برنامه‌ريزي و نظارت بر دخانيات كشور ضمن اعلام برآورد قيمتي سيگارهاي قاچاق براي نخستين‌بار، از كاهش برآورد قاچاق سيگار در ۱۰ماهه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. علي اصغر رمزي، برآورد قاچاق سيگار طي ۱۰ماهه سال ۱۳۹۴ را 6/9 ميليارد نخ اعلام و اظهار كرد: برآورد قاچاق در ۱۰ ماهه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/5 ميليارد نخ كاهش يافته است كه نشان‌دهنده كاهش ۴۴ درصدي قاچاق سيگار از ابتداي سال جاري تا دي‌ماه است. وي همچنين در خصوص ارزش سيگارهاي قاچاق نيز اظهار كرد: با توجه به تفاوت بسيار زياد قيمت سيگارهاي قاچاق با نشان‌هاي متفاوت تجاري كه حدود قيمت آن از ۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان است، در صورتي‌ كه قيمت متوسط تقريبي ۳۰۰ تومان براي هرنخ در نظر گرفته شود مي‌توان به طور تقريبي ارزش سيگارهاي قاچاق برآوردي ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۴ را حدود ۳۰۰۰ ميليارد تومان برآورد كرد.


اشتغال توليد هر تخته فرش
عبدالله بهرامي، مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي فرش دستباف مي‌گويد: ۹۰ درصد صنعت فرش كشور صادراتي و ارزآور است و اشتغال بالايي دارد به نحوي كه توليد يك تخته فرش حداقل ۱۰ نفر را مشغول كار مي‌كند. در بحث قيمت تمام شده توليد فرش و صنايع دستي از تنوع بالايي برخوردار هستيم و مي‌توان گفت كه كشور ما در اين عرصه در دنيا جزو سرآمدان حوزه صنايع دستي در تنوع و كميت به شمار مي‌رود ولي به دليل همين تنوع در عرضه محصولات، قيمت تمام شده محصول و توان رقابت‌پذيري ما در بازارهاي هدف كاهش يافته است. وي افزود: متاسفانه بخش اعظمي از صادرات ما سنتي است و تجار فرش در خصوص بازاريابي و بازارسازي سنتي عمل مي‌كنند، از سوي ديگر بدنه علمي و دانش‌آموخته به بدنه سنتي متصل نشده و اين ضعف ساختاري در توان صادراتي ما تاثيرگذار بوده است.


مصرف گاز
سخنگوي شركت ملي گاز ايران ميزان مصرف گاز در بخش خانگي و تجاري را در روز گذشته ٥٠٠ ميليون مترمكعب عنوان كرد و گفت: از ابتداي زمستان تاكنون افت فشار يا قطعي گاز نداشتيم. مجيد بوجارزاده با اشاره به سرما و بوران در ٢٢ استان كشور افزود: با وجود گسترش موج سرما در كشور، از ابتداي فصل زمستان تاكنون هيچ گونه قطع و افت فشار گاز نداشتيم. وي گازرساني به استان‌هاي شمالي كشور را مطلوب عنوان كرد و افزود: ميزان مصرف نيروگاه‌ها و پتروشيمي‌ها نيز به ترتيب ٨٠ و ٤٠ ميليون مترمكعب بوده است. بوجارزاده به موج جديد سرما كه طبق پيش‌بيني‌ها از روز جمعه آينده وارد كشور مي‌شود و تا روز يكشنبه ادامه خواهد داشت، اشاره كرد و ادامه داد: كم كردن ٢ درجه گرماي محيط سبب صرفه‌جويي حدود ٥٠ميليون مترمكعبي گاز خواهد شد و با اين صرفه‌جويي گاز بيشتري در اختيار صنايع قرار مي‌گيرد. وي با تاكيد بر مصرف بهينه و ايمن گاز از سوي مردم اظهار كرد: تلاش شبانه‌روزي براي گازرساني به تمام نقاط كشور در حال انجام است.


صادرات فرآورده‌هاي لبني
مشاور معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه سالانه ۵۰۰ ميليون دلار فرآورده لبني به عراق صادر مي‌شود، گفت: با اين وجود هنوز حمل و نقل مستقيم كالا از ايران به عراق وجود ندارد. سعيد اوحدي با بيان اينكه بايد تحليل شفاف و روشني از وضعيت عراق داشته باشيم، گفت: اگر اين تحليل وجود نداشته باشد، حتماً در روابط تجاري دچار چالش مي‌شويم. وي با بيان اينكه امروز جمهوري اسلامي ايران در مسائل سياسي در عراق صاحب‌نظر است و نفوذ بسيار بالايي دارد، گفت: بايد تحليل كنيم كه چطور در راهبرد امنيتي عراق كه بسيار هم پيچيده است و يك روزي امريكا اين راهبرد را داشت، امروز ما در حوزه‌هاي امنيتي عراق با مشاركت عراق تصميم‌ساز و تصميم‌گير هستيم، اما در حوزه‌هاي اقتصادي هنوز با چالش مواجهيم. ما در مجموعه ستاد اقتصادي عراق يك اتاق فكر تشكيل داديم كه به اين نتيجه رسيديم كه 6 كميته در حوزه‌هاي مختلف نفت و انرژي، گردشگري، صنعت، معدن و تجارت، كشاورزي، امور بانكي، سلامت و درمان، صدور خدمات فني و مهندسي با تركيبي از فعالان بخش خصوصي و مسوولان دولتي مربوط به آن تشكيل دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون