• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3747 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۷ بهمن

دانشگاه علم و صنعت به طرح مطالبات از رييس‌جمهور آينده پرداخت

آگاهي و ايستادگي مردم پشتوانه عمل رييس‌جمهور است

مريم وحيديان

با نزديك شدن به انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم شور و شوق انتخاباتي در دانشگاه‌ها آغاز شده است. روز گذشته دانشگاه علم و صنعت به همت انجمن اسلامي آرمان دانشجويان در مراسمي با عنوان «طرح و بررسي مطالبات در حوزه سياسي از رييس‌جمهور آينده» ميزبان دو تن از فعالان سياسي اصلاح‌طلب بود. محمد كيانوش‌راد، نماينده مجلس ششم و عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران و نجفقلي حبيبي، سياستمدار اصلاح‌طلب كه سابقه رياست دانشگاه علامه طباطبايي را در كارنامه خود دارد، در اين مراسم حضور يافتند تا هم از دغدغه‌هاي كنوني قشر دانشجو بشنوند و هم موضع خود را نسبت به انتخابات آتي با دانشجويان در ميان بگذارند. چه اينكه كيانوش‌راد از قشر دانشجو به عنوان يكي از گروه‌هاي مرجع مهم و اساسي در عصر كنوني سياست‌ورزي ايران نام برد و نجفقلي حبيبي دانشگاه را در نبود احزاب قدرتمند، كارخانه تربيت نيروي جوان براي سياست خواند. در آغاز مراسم يكي از دانشجويان طوماري از مطالبات و خواسته‌هاي سياسي را كه پيش‌تر توسط فعالان دانشجويي تنظيم شده بود، خواند. مهم‌ترين سرفصل اين مطالبات از رييس‌جمهور آينده كشور، پاسداري از آزادي و حقوق مردم، پايبندي به قانون اساسي، تلاش براي تقويت نهادهاي مدني از جمله تشكل‌هاي صنفي كارگري و معلمان و دانشجويان، برگزاري دادگاه‌هاي علني براي مجرمين سياسي بر اساس اصل 32، 37و 38 قانون اساسي، رفع حصر و كاهش دخالت نهادهاي بيرون از دانشگاه بود. همچنين در اين طومار دانشجويان خواستار تعامل و برقراري روابط سازنده با كشورهاي دنيا و حفظ دستاوردهاي برجام شدند. فصل‌الخطاب مطالبات دانشجويان از رييس‌جمهور آينده اين بود كه بر اساس اختياراتي كه قانون اساسي به رييس‌جمهور مي‌دهد، از اجراي بند به بند قانون پاسداري كند. همچنين در ابتداي مراسم نيز گلايه‌اي از سوي دانشجويان به مسوولان دانشگاه بيان شد. از اينكه براي گرفتن مجوز با مشكل روبه‌رو بودند و اينكه درست همزمان با مراسم‌شان برنامه تريبون صداو سيما با موضوع «طرح مطالبات از رييس‌جمهور آينده» در روند برگزاري مراسم اخلال ايجاد كرده بود. همچنين اين برنامه به دليل مشكلاتي كه در صدور مجوز پيش آمده بود، حدود يك ساعت ديرتر از موعد برگزار شد.
مطالبه‌گري از رييس‌جمهور بايد متناسب با اختياراتش باشد
محمد كيانوش‌راد، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران با بيان اينكه در عصر اطلاعات همچنان قشر دانشجو به عنوان يكي از مهم‌ترين گروه‌هاي مرجع در عرصه سياسي و اجتماعي شناخته مي‌شوند، اظهار كرد: دانشجو بر قدرت تاثير مي‌گذارد اما برخلاف فعالان حزبي به دنبال كسب قدرت و قرار گرفتن در مناصب و جايگاه‌هاي سياسي نيست.
وي با بيان اينكه در وهله اول بايد دانست كه رييس‌جمهور بر اساس قانون اساسي چه وظايف و اختياراتي دارد و بر اساس آن از او مطالبه‌گري كرد، گفت: برخي مطالبات در حوزه سياسي، اجتماعي و اقتصادي مطالباتي بجا هستند و برخي مطالبات در حوزه گفتمان‌سازي و مربوط به حضور مردم براي حفظ آرمان‌ها است كه مطالبات در حوزه تشكل‌هاي صنفي و سياسي در اين حوزه جاي مي‌گيرد.
كيانوش‌راد با اشاره به اينكه يكي از مهم‌ترين نكاتي كه رييس‌جمهور بايد به آن توجه كند، گماردن كارگزاران و وزراي دولتي همراه و همگام است، تصريح كرد: نمي‌توان پذيرفت كه يك وزير يا يك رييس دانشگاه مخالف ديدگاه‌ها و عقايد رييس‌جمهور عمل كند. البته روساي دانشگاه‌ها از سوي رييس‌جمهور به شوراي عالي انقلاب فرهنگي معرفي مي‌شوند اما به هر حال رييس دولت در اين راستا اختياراتي دارد كه طرح مطالبات در اين راستا از سوي دانشجويان بجا است.
وي افزود: دانشجويان بايد توجه داشته باشند كه احكام قضايي به عهده رييس‌جمهور نيست. بنابراين بايد توجه داشت كه هر مطالبه‌اي از كدام يك از مراجع و قوا بايد خواسته شود. انتظارات از هر نهاد و قوه‌اي بايد متناسب با وظايف و اختيارات همان قوه باشد.
آزادي، قانون و قدرت حاكميت شانه‌به‌شانه هم
 عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران با بيان اينكه اصرار بر قانون اساسي به عنوان معيار و ميزان كشور مي‌تواند رافع اختلافات و اجماع در كشور باشد، اظهار كرد: البته صرف وجود قانون خوب مشكلات در كشور حل نمي‌شود. بلكه قوانين خوب بايد به خوبي اجرا شوند.
او ادامه داد: آزادي، قانون و قدرت حاكميت يا دولت بايد در كنار هم در كشور مورد توجه قرار گيرد و اگر اين هر سه كنار هم وجود نداشته باشد، حاصل كار خوب نخواهد بود. كيانوش‌راد با تاكيد بر اينكه ارزش قانون زماني مشخص مي‌شود كه مورد اجرا قرار گيرد، اظهار كرد: همچنين اگر آزادي در كشور وجود داشته باشد اما آزادي براي طرح اعتقادات و نظرات مخالف و قدرت حاكميت و دولت براي اجراي آن وجود نداشته باشد، تنها شاهد هرج و مرج و بي‌نظمي در كشور خواهيم بود. همچنين قدرت مطلق دولت‌ها بدون وجود آزادي و عمل نكردن به قانون منجر به استبداد خواهد شد. اگر نتوان حاكميت را نقد كرد و دولت‌ها ايرادات خود را اصلاح نكنند مطمئنا به بيراهه رفته‌ايم.  وي افزود: وجود تعادل بين آزادي، قدرت حاكميت و قانون امري ضروري است و اين مساله بايد مبناي عمل در كشور قرار گيرد.  اين نماينده مجلس ششم با بيان اينكه وقتي دم از حقوق شهروندي مي‌زنيم بايد به وظيفه شهروندان نيز اشاره‌اي ‌كنيم، گفت: شهروندان به عنوان پشتوانه عمل حاكميت وظايفي به عهده دارند. رييس‌جمهور شأن اجراي قانون اساسي را دارد و مي‌تواند به قواي ديگر تذكر دهد.  او ادامه داد: اگر بخش‌هايي از حاكميت براي فعاليت احزاب و تشكل‌ها مانع ايجاد كند يا حزبي را منحل كند، دولت با استفاده از قدرت‌هايي كه دارد مي‌تواند به احزاب مجوز بدهد و فعاليت شان را احيا كند. بنا بر اين مطالباتي بجا و بر اساس اختيارات رييس‌جمهور وجود دارد كه مي‌توان با رييس‌جمهور مطرح كرد.
آگاهي و ايستادگي مردم پشتوانه عمل رييس‌جمهور است
كيانوش‌راد با بيان اينكه مصوبات شوراي عالي امنيت ملي را مقام معظم رهبري تاييد مي‌كنند، اظهار كرد: دولت نمي‌تواند خودسرانه در ارتباط با مصوبات شوراي عالي امنيت ملي عمل كند. مردم بايد بدانند كه مطالبات خود را متوجه چه دستگاه و نهادي مي‌كنند.  اين عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران با اشاره به مساله حصر كه پيش‌تر در مطالبات دانشجويان مطرح شده بود، اظهار كرد: بر اساس نص صريح قانون اساسي هيچ كس را بدون برگزاري دادگاه صالحه نمي‌توان در بند كرد. هيچ فردي را نمي‌توان مجرم شناخت مگر اينكه حكمي قضايي از سوي دادگاه صالحه مجرم بودن فرد را تاييد كرده باشد. از اين رو اگر مي‌گويند مساله حصر را شوراي عالي امنيت ملي تاييد كرده سخني پذيرفتني نيست.  وي افزود: حتي اگر شوراي عالي امنيت ملي اين مساله را تاييد كرده باشد، شأن قضايي ندارد. در يك كشور اسلامي رعايت اين مسائل بسيار اهميت دارد.  وي گفت: تاكيد همه بايد بر اين مساله باشد كه قانون اساسي به‌طور كامل اجرا شود.  كيانوش‌راد با اشاره به اينكه آگاهي و ايستادگي مردم شرط تداوم آزادي است و قدرت‌ها را در چارچوب قانون محدود مي‌كند، گفت: مردم بايد توجه داشته باشند كه رييس‌جمهور به پشتوانه مردمي مي‌تواند كارها را جلو ببرد، بنابراين ادامه طرح مطالبات از سوي مردم در اين راستا همچنان ضروري و لازم است.
حكومت خردمند از منتقدان خردمند استقبال مي‌كند
عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران، با اشاره به طرح آشتي ملي از سوي اصلاح‌طلبان گفت: عده‌اي مي‌گويند كه اصلاح‌طلبان براي نفوذ به قدرت يا گرفتن پست و مقام است كه طرح آشتي ملي را داده‌اند. در پاسخ بايد گفت كه اين مساله از سوي مردمي‌ترين و پاك‌ترين فعالان سياسي بيان شده است. بايد به جاي شبهه افكني اين فرصت را جدي بگيريم. همچنين اصلاح‌طلبان نبايد از طرح اين مطالبه دست بردارند.  وي افزود: آنچه امروز مورد انتظار اصلاح‌طلبان است، تمكين از قانون اساسي است. عده‌اي مي‌گويند افرادي در كشور بايد توبه كنند تا آشتي ملي محقق شود. بايد توجه داشت كه اطلاح‌طلبان در عمل و در مقام اجرا همه احكامي كه قوه قضاييه صادر كرده را پذيرفته‌اند. اگر حكم زندان بوده به مدت لازم در زندان بوده‌اند و ديگر احكامي كه صادر شده به صورت كامل عمل شده است.  وي با تاكيد بر اينكه امروز رييس دولت اصلاحات اعلام كرده كه بايد نگاه‌ها به آينده باشد و گذشته را فراموش كرد، اظهار كرد: بنده به عنوان نماينده مجلس ششم در نخستين نطقم گفتم كه امروز اگر همه جناح‌ها و همه فعالان سياسي كشور در حل مشكلات همكاري كنند هم، رفع مشكلات سخت و نفسگير است. اصلاح‌طلبان در اين مورد واقعا نجابت به خرج داده‌اند و از آشتي ملي حرف مي‌زنند.  اين عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران با بيان اينكه حكومت خردمند از منتقدان و مخالفان خردمند استقبال مي‌كند، اظهار كرد: امام مي‌گفت انتقاد و حتي تخطئه يك هديه الهي است؛ اين حكومتي است كه امام خميني بنيانگذار آن بود.  او ادامه داد: بايد با نقد به قدرت بيشتر حاكميت كمك كرد. هويت اصلاحات ايجاب مي‌كند كه بر مبناي قانون مطالباتش را مطرح و آنها را دنبال كند. مقام معظم رهبري بارها در سخنان خود تاكيد كرده‌اند كه قانون در كشور بايد اجرا شود و اين امر سيره امام و رهبري است.  كيانوش‌راد افزود: آگاهي بخشي وظيفه اصلي جنبش دانشجويي است و اين قشر جوان كشور بايد بايد بر مواضع و خواسته‌هاي‌شان ايستادگي داشته باشند.
گشودن باب گفت‌وگو نياز امروز سياست كشور
نجفقلي حبيبي، فعال سياسي اصلاح‌طلب ديگر سخنران اين مراسم بود كه به سبب سابقه مسووليتي‌اش در دانشگاه سخن اول خود را با مسوولان دانشگاه‌ها ابراز داشت: مسوولان بايد از شنيدن نقدهاي تند دانشجويان كه از سر دلسوزي و براي بهتر شدن آينده كشور مطرح مي‌شود، استقبال و نبايد با آنها برخورد كنند. وي با بيان اينكه امروز به دليل نبود احزاب قوي در كشور دانشجويان تنها در دانشگاه براي سياست تربيت مي‌شوند، گفت: شايد برخي صحبت‌هاي جوانان دانشجو به مذاق عده‌اي خوش نيايد اما براي پيشرفت و توسعه كشور بايد از برنامه‌هاي دانشجويي و فعاليت تشكل‌هاي‌شان استقبال كرد.  وي افزود: از دانشجويان مي‌خواهم كه اگر مانعي بر سر راه فعاليت‌هاي‌شان وجود دارد، نااميد نشوند. مهاجرت دانشجويان امر بسيار ناميموني است. برخي مسوولان به اين موضوع توجه چنداني نمي‌كنند. در حالي كه سال‌ها صرف هزينه كشور براي اين دانشجويان از اين طريق به راحتي از دست مي‌رود و كسي به فكر چاره نيست.  اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينكه امروز يكي از الزامات و ضرورت‌هاي سياست داخلي كشور گشودن باب گفت‌وگو است، گفت: همه افرادي كه افكار و عقايد مخالف دارند بايد با يكديگر گفت‌وگو كنند و اين مساله در همه سطوح و لايه‌هاي كشور بايد رخ دهد تا آرامش هرچه بيشتر در كشور حاكم شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون