• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3749 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۳۰ بهمن

دادستان كل كشور:

تا استرداد پول‌ها، حكم اعدام زنجاني اجرا نمي‌شود

گروه سياسي| دادستان كل كشور هم خيال همه را از زمان اجراي حكم متهم رديف اول نفتي راحت كرد. پس از آنكه مسوول مطالبات شركت نفت از احتمال اعدام بابك زنجاني تا پايان امسال گفته بود، مسوولان قضايي در واكنش به اين خبر، از نياز به حضور اين متهم تا زمان بازگرداندن اموال شركت نفت گفتند. وصول مطالبات اما يكي از دلايلي است كه مسوولان قضايي متفق‌القول آن را طرح كرده و حضور زنجاني را تا تحقق آن لازم مي‌دانند. موضوعاتي همچون نقض حكم اعدام دو متهم رديف دوم و سوم پرونده نفتي از سوي ديوان عالي كشور و بازداشت متهم جديدي در اين پرونده كه به تازگي رسيدگي به اتهامات او آغاز شده از ديگر دلايلي است كه مانعي در راه اجراي حكم اعدام زنجاني است. حجت‌الاسلام منتظري در حاشيه همايش مشخصه‌هاي قوه قضاييه انقلابي در پاسخ به زمان احتمالي اجراي حكم بابك زنجاني گفت: حكم وي قطعي شده ولي براي اينكه پول‌هايي كه به جيب زده و غالبا هم در خارج از كشور است به بيت‌المال برگردد تا استرداد پول‌ها، اجراي حكم اعدام انجام نمي‌شود. او تاكيد كرد: تلاش بر اين است كه پول‌ها به بيت‌المال برگردد و به بابك زنجاني نيز گفته‌ايم بايد به اين مساله اهميت دهد. منتظري همچنين در پاسخ به سوالي درباره نقش فرد تازه دستگير شده پرونده نفتي در حل پرونده بابك زنجاني، بيان كرد: اين فرد از عناصر موثر در پرونده بابك زنجاني است و پرونده وي در مرحله تحقيقات قرار دارد. دادستان كل كشور درخصوص روند رسيدگي به واگذاري‌ املاك از سوي شهرداري تهران نيز گفت: پرونده به دادسرا رفته و دادسرا در اين زمينه تحقيقات لازم را انجام مي‌دهد، البته از آنجايي كه كار گسترده است بيش از ۱۰۰ نفر تا به حال احضار شده‌اند و هنوز به مرحله صدور كيفرخواست براي افراد نرسيده است. او تصريح كرد: به نظر مي‌رسد در اين پرونده تعدادي احيانا مجرم شناخته شوند و تعدادي هم مسلما تبرئه خواهند شد.
دادن چهل روز مرخصي عادي نيست
حجت‌الاسلام منتظري در همايش مشخصه‌هاي قوه قضاييه انقلابي كه در محل مجتمع فرهنگي۱۳ آبان برگزار شد، با ذكر عبارت رهبر انقلاب كه فرمودند قوه قضاييه بايد صددرصد انقلابي باشد و انقلابي عمل كند، البته انقلابي‌گري تندروي نيست بلكه به معني عادلانه، خردمندانه، دقيق، دلسوزانه و منصفانه و قاطعانه عمل كردن است، يادآور شد: من در بعضي همايش‌ها كه همكاران محترم خودم حضور داشتند، با تكيه به اين عبارت كه رهبري فرمودند، مي‌گفتم اساسا قاضى در هر جاي كشور و در هر سمتي كه باشد با يك واسطه منصوب رهبري است يعني رهبري شخصا و راسا رييس قوه قضاييه را منصوب مي‌كند و رييس قوه با ابلاغ خودش قاضى را منصوب مي‌كند. به گزارش ايلنا، منتظري با بيان اينكه قانون به ما مي‌گويد تا زماني كه فردي متهم است و حكمش قطعي نشده نبايد نامش رسانه‌اي شود، قانون مي‌گويد بعد از قطعي شدن حكم نام او را مي‌شود اعلان كرد، گفت: فرمودند به فلان آقازاده چرا آنقدر مرخصي داده شده است، اگر كسي حادثه‌اي برايش اتفاق افتاده چند روز مرخصي به او بدهند اين خلاف آيين‌نامه نيست، دادن چهل روز مرخصي عادي نيست، چون ما رودربايستي گير كرديم، اين نقد به ما وارد است. عدالت اجتماعي اقتضا مي‌كند در بحث حقوق‌هاي نجومي وارد شويم. در يك جلسه رسمي بنده اين مطلب را براي نخستين بار مطرح كردم و گفتم بايد به همه حقوق‌ها رسيدگي شود. برخي از حقوق‌ها در ماه نهصد ميليون و چهارصد ميليون ريال هم بود. ما گفتيم بررسي شود، ببينيد آيا اين ميزان مبالغ قانوني است يا نه؟ در بررسي مشخص شد برخي از اين حقوق‌ها قانوني است. او افزود: قانون به هياتي اجازه داده كه ميزان حقوق را مشخص كند و آنها ممكن است خطا كنند. برخي از اين حقوق‌ها طبق آيين‌نامه درست است. در مورد اين افراد حرف ما اين بود كه بايد انصاف داشت اگر به شما اجازه تعيين حقوق داده شده باشد، بايد ضابطه‌مند باشد، ببينيد طبقه متوسط چقدر حقوق دارند، افراد بالاي متوسط چقدر حقوق دارند. اگر بخواهيم اين كار را جرم بدانيم و با آن مبارزه كنيم با ضعف در مباني قانوني مواجه مي‌شويم. در مجازات كردن اينها دست‌مان مي‌لرزد. اگر كسي به زنا متهم شد سه نفر شهادت دهند نفر چهارم شهادت ندهد زنا ثابت نمي‌شود.
دستگاه قضايي در سلامت اداري تا نقطه مطلوب فاصله دارد
دادستان كل كشور ادامه داد: حداقل پنجاه درصد از دستگاه قضايي ناراضي‌اند زيرا محكوم شدند. دستگاه قضايي در سلامت اداري تا نقطه مطلوب فاصله دارد. شهيد بهشتي چند قدم انقلابي برداشت متاسفانه بعد از شهادت ايشان جاي ايشان خالي ماند. منتظري تاكيد كرد: آن آقايي كه چند ميليارد به جيب مي‌زند و به كانادا مي‌رود به خاطر اين است كه برخي مسوولان دو‌تابعيتي هستند و قانونا ممنوع است. دولت بايد با دو تابعيتي‌ها برخورد كند، غالب دوتابعيتي‌ها امريكايي، كانادايي و انگليسي هستند. بنده اطمينان دارم برخي از اين فساد‌ها ريشه در خارج دارد.
وقتي تصاوير كنسرت قم را ديديم گريه‌ام گرفت
دادستان كل كشور گفت: اگر قرآن خط قرمز شما باشد بايد با اين مشكلات برخورد شود كه آيا كنسرت‌هايي كه اجرا مي‌شود اسلامي است. خدا نكند با كنسرتي برخورد شود چه بوق و كرنايي راه مي‌اندازند. بحث اين است زير لواي كنسرت كارهاي غيرشرعي مي‌شود وقتي تصاوير كنسرت قم را ديديم گريه‌ام گرفت. ما فقط دست دادن‌شان را ديديم چيز ديگري از ايشان نديديم. بدتر از نصب تصاوير سران فتنه در دانشگاه‌ها، فرهنگي است كه در ذهن جوانان تزريق مي‌شود بايد با كساني كه اين كار را مي‌كنند با منطق حرف بزنيد.
انتظار داريم وزير علوم، انقلابي
عمل كند
منتظري در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا موثرين عاملان فتنه در دانشگاه حضور دارند و سخنراني مي‌كنند، گفت: در انتخابات به گونه‌اي راي دهيد كه يك وزير انقلابي در صدر وزارت علوم قرار گيرد و انتظار داريم وزير علوم، انقلابي عمل كند. او در ارتباط با برجام نيز اظهار كرد: در بحث برجام هم تلاش زيادي صورت گرفت و هم تا حدودي در برخي مسائل جزيي گام‌هايي برداشته شد ولي بايد سود و زيان را در كنار هم بسنجيم و آنچه از دست داده‌ايم را بايد مورد سنجش قرار دهيم.
دادستان‌ها با جديت با موضوع زمين‌خواري برخورد مي‌كنند
وي در رابطه با استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي از سوي برخي مديران و دستگاه‌ها گفت: به همه دستگاه‌ها و واحدها نامه نوشتيم كه نبايد اطلاعات و مكاتبات اداري در شبكه‌هاي فضاي مجازي همچون تلگرام انتقال داده شود ولي متاسفانه اين امر مورد توجه مسوولان امر قرار نمي‌گيرد. منتظري در رابطه با برخورد با زمين خواري و كوه‌خواري گفت: قوه‌قضاييه در اين زمينه عزمش را جزم كرده است ولي اين موضوع گسترده است يا به سنوات مختلف مربوط مي‌شود. اما مطمئن باشيد دادستان‌ها با جديت با اين موضوع برخورد مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون