• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3749 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۳۰ بهمن

سيل و آبگرفتگي گسترده در 11 استان كشور

دو نفر در استان‌هاي بوشهر و فارس جان‌شان را از دست دادند

اعتماد

11 استان كشور ظرف چند روز گذشته درگير سيل و آب‌گرفتگي شدند. از اصفهان گرفته تا ايلام و خراسان رضوي و شمالي و خوزستان گرفته تا كرمان و كهگيلويه و بويراحمد و هرمزگان. در اين ميان در دو روز گذشته استان فارس و بوشهر سهم گسترده‌تري از سيلاب داشتند و البته شاهد خسارت‌هاي گسترده‌اي هم بودند.
«از ۱۰شهرستان استان بوشهر ۸ شهرستان درگير سيل شده است و در اين شهرستان‌ها به‌صورت ميانگين ۲۳۰ ميلي‌متر ظرف سه روز باران باريده است كه معادل بارش‌هاي استان در يك سال محسوب مي‌شود. » اين گفته استاندار بوشهر نشان مي‌دهد كه بخش‌هاي وسيعي از اين استان گرفتار سيلاب شده‌اند. به گفته مصطفي سالاري، بيشترين بارش‌ها در شهرستان جم با ۳۷۰ ميلي‌متر، در عسلويه با ۳۰۰ ميلي‌متر و نيز در شهرستان كنگان و دشستان گزارش شده است. بارش‌هاي سنگين در اين مناطق عمدتا از صبح روز جمعه رخ داد و در پي‌گستردگي آب‌گرفتگي معابر، تردد در برخي از راه‌هاي مواصلاتي شهرستان‌هاي اين استان محدود شد. سيل با خودش مشكلات فراواني آورد. استاندار بوشهر روز گذشته اعلام كرد كه «خط اصلي انتقال آب شهرستان اهرم در پي بروز سيل شكسته شده و آب اين شهر قطع شده و نيز خط انتقال آبرساني شهر كنگان نيز دچار مشكل شده بود كه هم‌اينك مشكل آب اين شهر برطرف شده است. خطوط مخابراتي دو شهرستان عسلويه و جم قطع شده بود كه هم‌اكنون خطوط ارتباطي عسلويه وصل شده است، اما هنوز در شهرستان جم با مشكل مواجه هستيم. » خانه‌هاي روستايي آسيب‌پذيرترين بناها در برابر سيل روز گذشته بوشهر بودند به گفته استاندار، يك زن در پي ريزش سقف محل نگهداري دام در يكي از روستاهاي شهرستان دشستان جان باخته است. و البته خطر همچنان در كمين اهالي شهرستان‌هاي بوشهر است. سالاري اعلام كرد: «آب دو رودخانه موند و هله بالا آمده و مماس بر پل‌ها قرار گرفته و چنانچه بارندگي‌ها ادامه پيدا كند روستاهاي حاشيه اين رودخانه‌ها تهديد مي‌شوند. » در صورت تداوم بارش‌ها اين روستاها بايد تخليه شوند. وضعيت در شهرستان تنگستان خطرناك اعلام شده است و به مردم توصيه شده تا از ترددهاي غيرضروري پرهيز كنند. عمليات امداد و نجات به صورت پيوسته در اين استان در حال انجام است. رييس هلال احمر شهرستان دير گفت دو خودروي سواري پرايد كه شب جمعه در مسير شركت پتروشيمي متانول كاوه به سمت دير در حال حركت بود به دليل طغيان يكي از رودخانه‌هاي فصلي از جاده منحرف و دچار واژگوني شد كه با تلاش دو ساعته نيروهاي امدادي اين جمعيت، همه سرنشينان اين دو خودرو سالم نجات يافتند.

فارس در آب
كمي بالاتر از بوشهر، رودخانه‌هاي استان فارس هم سر به طغيان برداشتند. از ساعت 5 بامداد جمعه رودخانه‌هاي خشك و چنارراه‌دار در شيراز طغيان كردند و به دنبال آن مسيرهاي كنارگذر در اين شهر مسدود شد. «مردم شيراز تحت هيچ شرايطي در كنار رودخانه و پل‌ها حضور نداشته باشند و با موتور نيز در مسير آب قرار نگيرند. » هشدار روز گذشته مديركل مديريت بحران استانداري فارس در پي آن منتشر شد كه يك موتورسوار در قصر قمشه به دليل عدم توجه به اخطارها و تردد در مسير سيلاب جان خود را از دست داد. در حالي كه سيل مركز استان را درگير كرده و باعث شده تا اهالي شيراز هم مجبور به رعايت نكات ايمني در مواجهه با سيل شوند، وضعيت در شهرستان‌هاي ديگر استان فارس حادتر گزارش شده است. وضعيت آبگرفتگي و سيلاب در جهرم حادتر از ساير شهرهاي استان گزارش شد. بنا بر اعلام فرماندار جهرم پنج روستا در اين شهرستان به‌طور كامل تخليه شد و آبگرفتگي و طغيان رودخانه راه ارتباطي ۲۰ روستا در شهرستان جهرم را مسدود كرده است. عليرضا صحراييان با اشاره به اينكه تاكنون به ۲ هزار و ۷۵۰ واحد مسكوني در سطح شهرستان جهرم آسيب رسيده است، گفت: «از اين تعداد ۶۰۰ واحد تخريب كامل و نيازمند بازسازي است. هزار واحد مسكوني نيز ۳۰ تا ۴۵ درصد و به هزار و ۱۰۰ واحد ۱۰ تا۳۰ درصد آسيب وارد شده. » فرماندار جهرم از تخريب شدن سد خاكي منطقه محمدآباد خبر داد و از اهالي مناطق فرهنگ شهر، زيباشهر، خارقان و حيدرآباد كه در مسير آب قرار دارند خواست براي حفظ جان خود مراقبت لازم را داشته باشند.  محمدرضا رضايي كوچي، نماينده مردم جهرم و رييس كميسيون عمران مجلس روز گذشته گفت: به‌واسطه حجم زياد بارندگي كه بيش از 300 ميلي‌متر گزارش شده است، سه پل در اين شهرستان خسارت‌ديده است. او از ستاد بحران كشور و استان درخواست كمك بيشتر براي روستاييان كرد و گفت: «بالگرد هلال‌احمر ديروز براي كمك‌رساني به ۲۰ روستايي كه‌ از ارتباط‌شان با ما قطع شده وارد جهرم شد، اما متاسفانه به‌علت وضعيت آب و هوا نتوانست به آن منطقه پرواز كند و اين مردم حتي از نظر آذوقه نيز در مضيقه‌اند. كمك‌هاي اوليه بايد هر چه سريع‌تر انجام گيرد و كمبود نايلون پتو و مواد غذايي در اولويت دستگاه‌هاي امدادي قرار گيرد.» با وجود همه اين اتفاقات استاندار فارس روز گذشته اعلام كرد كه بارش‌هاي اخير شادي مردم را در پي داشته است. سيدمحمدعلي افشاني گفت: «اكثريت قريب به اتفاق مردم از بارندگي‌هاي روزهاي گذشته شاد و خرسندند، چرا كه رودها و درياچه‌ها بعد از مدت‌ها خشكسالي، با دخاير آب كافي مواجه شده‌اند.»

محصوران در سيل و كولاك
در حالي كه بخشي از كشور گرفتار سيل گسترده بود، بارش برف هم در برخي ديگر از مناطق كشور آغاز شد. بنا بر اعلام پليس راه كشور در اكثر محورهاي استان‌هاي آذربايجان شرقي، اردبيل، زنجان وگيلان، استان‌هاي فارس، قزوين و لرستان بارش برف گزارش شده است. بارش سنگين برف كه از پنجشنبه شب در اردبيل آغاز شد، مناطق مختلف اين استان را در محاصره خود قرار داد و باعث مسدود شدن راه بيش از هزار روستا و اختلال در رفت و آمد خودروها در جاده‌ها و محيط شهري همچنين لغو تعدادي از پروازهاي فرودگاه اردبيل شد. همچنين در پي بارش برف سه محور مواصلاتي در استان زنجان مسدود شد و از هموطنان خواسته شد به دليل كولاك شديد، از سفرهاي غيرضروري در محورهاي زنجان ـ طارم و دندي ـ تخت‌سليمان خودداري كنند. بارش برف همچنان شهر رشت را هم سفيدپوش كرد. معاون خدمات شهري شهرداري رشت با اعلام اينكه تمامي نقاط مهم شهر از جمله نانوايي‌ها، بيمارستان‌ها، پمپ‌بنزين‌ها و... شناسايي شده‌اند، اعلام كرد كه با اولويت اين مكان‌هاي مهم، عمليات برف‌روبي شهر در حال انجام است.  روزهاي گذشته برف و باران مناطق مختلف كشورمان را درگير خود كرد. همز‌مان با اين ‌بارش، عمليات امداد و نجات هم به صورت مداوم در حال انجام بود. جمعيت هلال احمر روز گذشته اعلام كرد: «امدادرساني‌ بي‌‌وقفه نيروهاي امدادگر هلال‌‌احمر در محورهاي برفگير و درگير سيل و آب‌‌گرفتگي كشور همچنان ادامه دارد و تاكنون 61 هزار و 100 تن از هموطنان در استان‌هاي درگير از خدمات لازم بهره‌مند شده‌اند. »

 

شايعاتي كه با سيل آمدند
همزمان با وقوع سيل در استان فارس دو شايعه عمده سر از كانال‌هاي تلگرامي درآورد كه مسوولان را وادار به پاسخگويي و تكذيب كرد. نخستين شايعه مبتني بر شكسته شدن سد سلمان فارسي بود. استاندار فارس با گلايه از انتشار اخبار غير واقعي در خصوص شكسته شدن سد سلمان فارسي گفت: «در حال حاضر هر ثانيه ۱۵۰۰ متر مكعب آب وارد اين سد مي‌شود، اما هيچ مشكلي براي اين سد به وجود نيامده و با توجه به اينكه اين سد حدود يك ميليارد متر مكعب ظرفيت دارد، اكنون تنها ۴۵۰ ميليون متر مكعب آب در درياچه آن ذخيره شده است و نگراني از بابت استحكام يا ظرفيت سدهاي استان از جمله سلمان فارسي يا سد درودزن وجود ندارد. » افشاني همچنين توضيح داد: «با توجه به پيش‌بيني‌هايي كه از ميزان بارش‌ها مي‌شد، نسبت به تخليه ساكنان روستاهايي كه در حاشيه درياچه سلمان فارسي زندگي مي‌كردند، اقدام كرديم. اين در حالي است كه پيش از اين زمين‌ و خانه‌هاي اين افراد خريداري شده و مبالغ لازم نيز به آنها داده شده بود، اما به علت خشكسالي همچنان در حاشيه اين درياچه زندگي مي‌كردند كه با وقوع بارش‌هاي اخير نسبت به تخليه آنها اقدام شد و اين روند به هيچ عنوان ارتباطي به شكسته شدن سد سلمان فارسي نداشته است.»
شايعه دوم مربوط مي‌شد به انتشار عكس‌هايي از به زيرآب رفتن محوطه تاريخي تخت جمشيد. اين عكس‌ها همراه با يك خبر كوتاه فوري دست به دست شدند: «تخت جمشيد زير آب رفت، خطر در كمين سنگ‌هاي تاريخي» در خصوص اين شايعه هم مديركل ميراث فرهنگي استان فارس واكنش نشان داد. مصيب اميري با اعلام اينكه هيچ سيلي نزديك تخت جمشيد وجود ندارد، گفت: «تنها حجم بسيار كمي آب در محوطه ورودي جمع شده بود كه توسط آتش‌نشاني جمع‌آوري شد. محوطه ورودي تخت جمشيد نيز سيماني است و خطري اين بنا را تهديد نمي‌كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون