• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3752 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۳ اسفند

اعلام كانديداتوري بقايي؛ با هدف تبرئه از اتهامات

سيد حسن رسولي فعال سياسي اصلاح‌طلب

 

 

اعلام آمادگي آقاي بقايي براي كانديداتوري با نامزدي ديگر افرادي چون آقايان حاجي بابايي و رستم قاسمي به عنوان افرادي كه در دولت‌هاي نهم يا دهم مسووليت داشتند، از دو نحله متفاوت صورت گرفته است. همچنين آقاي بقايي به نمايندگي از آقاي احمدي‌نژاد در آرايش انتخاباتي رياست‌جمهوري دوازدهم بروز و ظهور نخواهد داشت چرا كه هم رييس دولت پيشين طي بيانيه‌اي به صراحت اعلام كرد كه از هيچ فرد يا گروهي در انتخابات آتي حمايت نخواهد كرد و هم آقاي بقايي در متن كوتاه اعلام كانديداتوري‌اش بيان كرد كه به عنوان كانديداي مستقل پا به عرصه انتخابات آتي مي‌گذارد. انگيزه كانديداتوري آقاي بقايي قبل از اينكه يك انگيزه ملي، جناحي و سياسي باشد، اقدامي در جهت تبرئه از اتهامات وارده به او و پرونده قضايي تشكيل شده براي او باشد.
آقايان حاجي بابايي و رستم قاسمي بعيد است كه با پرچم رييس دولت پيشين وارد عرصه انتخابات شوند. مضافا بر اينكه پيشاپيش آقاي احمدي‌نژاد هر نوع انتساب احتمالي كانديداها به خويش را رد كرده است. همچنين جريان اصولگرا تلاش مي‌كند با كانديداي واحد و با انسجام حداكثري در صحنه انتخابات شركت كند. امروز تمام تلاش برخي از اصولگرايان بر رسيدن به اين هدف معطوف شده است. در مجموع براي پيش‌بيني آرايش سياسي جريان اصولگرا در انتخابات آتي نبايد عجله كرد و همچنان بايد اتفاقاتي را كه در اين دو ماه در جريان اصولگرايي رخ مي‌دهد، رصد كرد. كانديداتوري آقاي بقايي كه به صورت مستقل از ديگر اصولگرايان اعلام شده است و تاثير چنداني بر فعاليت‌هاي انتخاباتي جريان اصولگرا تا موعد انتخابات نخواهد داشت.
به هر حال مدت‌ها است كه اين دو طيف اصولگرا راه خود را از يكديگر جدا كرده‌اند و ضمنا بعيد است كه ديگر اصولگرايان به طيف طرفداران احمدي‌نژاد در انتخابات آتي بپيوندند. اساسا كانديداتوري آقاي بقايي يك امر جدي در صحنه انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم نيست. اين كانديداتوري بيشتر معطوف به اهداف شخصي آقاي بقايي و اطرافيانش صورت گرفته است. آقاي بقايي به لحاظ محبوبيت مردمي و ويژگي‌هاي فردي توانايي شكل‌دهي يك رقابت جدي در انتخابات آتي را ندارد. از اين رو فكر نمي‌كنم اعلام كانديداتوري افرادي از اين طيف فكري اساسا تاثيري در انتخابات آتي و فعاليت‌هاي انتخاباتي دو جريان سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا داشته باشد. در واقع وزن او در ميان مردم به گونه‌اي نيست كه بتواند اين اثرگذاري را شكل دهد.
ممكن است پروژه انتقال نفوذ سياسي آقاي احمدي‌نژاد به آقاي بقايي كليد زده شود كه البته تحقق اين پروژه كاري بسيار مشكل خواهد بود. اگر حلقه آقاي احمدي‌نژاد بخواهد براي اين انتقال تلاش كند،
رييس دولت پيشين بايد از موضعي كه گرفته، باز گردد. به اين معنا كه بايد اعلام كند كه همچنان كه از آقاي رحيم مشايي دفاع مي‌كرده؛ از آقاي بقايي نيز حمايت خواهد كرد، در اين صورت لااقل در حلقه آقاي احمدي‌نژاد نيز اين بحث به صورت جدي‌تر مطرح خواهد شد.
درحالي كه بعيد است كه رييس دولت پيشين از موضع اعلاميه‌اي كه داد بازگردد. ضمنا بايد توجه داشت كه انتقال نفوذ رييس دولت قبل بدون اعلام صريح و مستقيم ممكن نيست چرا كه در انتخابات رياست‌جمهوري رفتارهاي شفاف اثرگذار است و افكار عمومي به شعارهاي پوشيده و پنهان، نفيا يا اثباتا عكس‌العملي نشان نمي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون