شهردار تهران: نميتوان شهر را با يك نسخه واحد اداره كرد
مهر| محمدباقر قاليباف روز گذشته در ديدار با دبيران شوراياري و مديران محلات منطقه ۹ گفت: شهرداري تهران خارج از وظايف خود سالانه دهها ميليارد تومان به مدارس آموزش و پرورش كمك ميكند، در زمينه سولههاي آموزش و پرورش كه در مسير اتوبان يادگار امام (ره) قرار دارد نيز ضروري است كه زمين به قيمت كارشناسي تهاتر شود تا بازگشايي مسير عمومي براي تردد شهروندان صورت گيرد. شهردار تهران با اشاره به رشد نوسازي در بافت فرسوده شهر تهران بيان كرد: براساس قانون، شهرداري تهران موظف است ۵۰ درصد از عوارض واحدهاي مسكوني در بافت فرسوده را تخفيف داده و دولت نيز بايد از محل رديفهاي عمومي اين مبلغ را به شهرداري تهران پرداخت كند اما اين پول پرداخت نميشود. با اين وجود ما ۱۰۰ درصد هزينههاي عوارض براي نوسازي در بافت فرسوده را شامل بخشودگي كردهايم و حتي آيتمهاي متفرقه نيز صفر شده است؛ در برخي محلات حق انشعابها نيز از سوي شهرداري پرداخت ميشود و به بخشي از افراد كه بهطور خاص داراي مشكلاتي بودند، وام قرضالحسنه هم اعطا كردهايم. قاليباف با تاكيد بر اينكه اين تسهيلات شهرداري تهران در بيش از دو هزار و ۸۰۰ هكتار بافت فرسوده شهري به شهروندان اعطا ميشود، تاكيد كرد: در اين زمينه نقش شوراياريها، هيات امنا و افراد صاحب نفوذ و مورد اعتماد محلي بسيار مهم است، چرا كه آنها ميتوانند در حوزه تجميع واحدهاي مسكوني اقدام كنند و كار را پيش ببرند. اگر در يك دهه گذشته ما جلودار بوديم و كار را دنبال ميكرديم، در حال حاضر شرايط به گونهاي است كه شما بايد جلو برويد و ما پشت سر شما حركت كنيم؛ نمونه عيني آن نيز نوسازي بافت فرسوده است كه براي پيشرفت در آن نيازمند مشاركت معنيدار توام با اعتماد مردم هستيم. اگر با كمك شوراياران و هيات امناي محلات چندين پلاك واقع در بافت فرسوده بنا به شرايط جغرافيايي خود تجميع كنند، ما نيز ميتوانيم به آنها كمك كنيم تا در طراحيها، تامين پاركينگها و... شرايط بهتري براي آنها ايجاد شود؛ اما اين كار بايد به صورت كاملا مردمي انجام شود و دفاتر تسهيلگري نوسازي نيز تسهيلات لازم را فراهم كنند. محمدباقرقاليباف بر ضرورت توجه به موضوع تفكيك زباله از مبدا اشاره كرد و گفت: اين كار تك تك مديران محلات، سراهاي محله و هيات امنا است. البته تفكيك زباله بايد داراي منطق اقتصادي براي شهروندان باشد تا افراد احساس كنند تفكيك زباله اثري براي آنها خواهد داشت. زماني كه ما شهر را تحويل گرفتيم تهران داراي ۷۰ كيلومتر خط مترو بود كه در ابتداي تابستان سال آينده طول خطوط متروي تهران به ۳۰۰ كيلومتر ميرسد اما هنوز در فرهنگ پياده و سوار شدن مترو دچار مشكل هستيم.