• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3754 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۵ اسفند

مجيد جلالي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

فدراسيون مركز تحقيقات فوتبال را تاسيس كند

مهدي روزخوش

مجيد جلالي در گفت‌وگويي جالب به بررسي عملكرد نمايندگان ايران در هفته نخست ليگ قهرمانان آسيا پرداخت. سرمربي تيم فوتبال پيكان معتقد است فدراسيون فوتبال بايد درصدد تاسيس مركزي با عنوان مركز تحقيقات فوتبال باشد تا با حضور كارشناسان مجرب به بررسي عملكرد تيم‌ها در ليگ برتر و ليگ قهرمان آسيا بپردازد و با برگزاري جلساتي به همراه مربيان ليگ برتري، به حل مشكلات فني فوتبال ايران كمك كند. در ادامه، گفت‌وگو با مجيد جلالي را مي‌خوانيد:

 

هفته نخست رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا با دو تساوي، يك پيروزي و يك شكست براي نمايندگان ايران به پايان رسيد. به عنوان سوال اول عملكرد نمايندگان ايران را در هفته نخست چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

با توجه به حواشي‌اي كه ميان ايران و كشور‌هاي عربي به وجود آمده است، اين بازي‌ها براي من حساسيت خاصي داشت و با دقت بازي‌ها را تماشا كردم. من نسبت به عملكرد تيم‌هاي ايراني حساسيت خاصي داشتم. فكر مي‌كنم تيم‌هاي ايراني در اين رقابت‌ها عملكرد خوبي داشتند و با توجه به پتانسيلي كه در آنها وجود داشت، توانستند مقابل تيم‌هاي قدرتمند عربي كه سرمايه‌گذاري كلاني انجام مي‌دهند، بازي‌هاي خوبي را به نمايش بگذارند. آن چيزي كه من در چهار بازي نمايندگان ايران ديدم، متوجه شدم هر چهار تيم ايراني در آسيا بازي يك شكلي را ارايه كردند. به طور مثال هر چهار گلي كه تيم‌هاي ايراني در اين رقابت‌ها دريافت كردند روي ضربات ايستگاهي بوده است. اگر اشتباه نكنم، سه گل از روي كرنر به ثمر رسيد و يك گل هم روي ضربه ايستگاهي به دست آمد.

فكر مي‌كنيد چرا چنين اتفاقي رخ داده و تيم‌هاي ايراني روي ضربات ايستگاهي به راحتي گل دريافت مي‌كنند؟

من تحقيقي روي اين موضوع انجام دادم و به اين نتيجه رسيدم، چيزي حدود 46درصد گل‌هايي كه تيم‌هاي ما در ليگ به ثمر مي‌رسانند يا دريافت مي‌كنند، از روي ضربات ايستگاهي بوده است. به طور مثال ما در تمرينات روي ضربات ايستگاهي تمرينات ويژه‌اي را انجام مي‌دهيم اما براي دفاع مناسب روي اين ضربات كار خاصي انجام نمي‌شود. مربيان ما در طراحي زدن ضربات ايستگاهي صاحب نظر هستند اما براي انجام دفاع روي همين ضربات، تمرينات خاصي را در نظر نمي‌گيرند و به آن اهميت نمي‌دهند. همين موضوع باعث مي‌شود گاهي سه امتياز بازي را روي يك ضربه كرنر از دست بدهيم.

شما گفتيد هر چهار نماينده ايران در ليگ قهرمانان آسيا از يك روش بازي استفاده مي‌كردند. اين روش دقيقا چه بود؟

با توجه به شناختي كه از روش كار مربيان حاضر در آسيا داشتم تقريبا مي‌دانستم آنها مي‌خواهند چطور بازي كنند. دقيقا هم همين اتفاق رخ داد. تيم‌هاي ما به دنبال اين بودند با يك روش بسته و قفل پيش برويم و در ادامه بازي، با استفاده از تك‌موقعيت‌ها به گل برسيم. وقتي به چهار بازي با دقت نگاه مي‌كنيد، متوجه مي‌شويد نوع دفاع كردن، پرس كردن حريف و نوع ضد حملات تقريبا شبيه به هم بوده است. اگر همين روش ادامه داشته باشد، در آينده اين نوع دفاع كردن، به عنوان سبك فوتبال ايراني شناخته مي‌شود. بايد بدانيم اين نوع سبك بازي باعث پيشرفت فوتبال ايران نخواهد شد و فقط مي‌تواند نتايج ما را در كوتاه‌مدت ايمن كند تا نتيجه بگيريم.

طي سال‌هاي اخير تيم‌هاي ايراني توفيق چنداني در ليگ قهرمان آسيا نداشتند، چطور مي‌توانيم برسي دقيقي از عملكرد نمايندگان ايران به دست بياوريم تا بدانيم چرا تيم‌هاي ايراني نتايج خوبي در آسيا نمي‌گيرند؟

به اعتقاد من فوتبال ايران نياز به يك مركز تحقيقات فوتبال دارد تا به طور مثال عملكرد نمايندگان ايران را در ليگ قهرمانان آسيا بررسي كند. در حوزه فني، براي من كه يك مربي هستم، سوالات زيادي وجود دارد كه اين مركز تحقيقات فوتبال مي‌تواند پاسخ مناسبي به اين سوالات بدهد. به طور مثال تمرينات تيم‌هاي ما مشكلات زيادي دارد كه بايد تغييرات زيادي در آن ايجاد كنيم. ما بايد به مواردي ويژه كه براي فوتبال حياتي است، بيشتر اهميت بدهيم. همين مركز تحقيقات فوتبال بايد تحقيقات گسترده‌اي روي تمرينات تيم‌هاي ليگ برتري انجام بدهد تا بر اساس آن تحقيقات بتواند آمار‌هاي درستي در زمينه مسائل فني ارايه كند. درواقع مركز تحقيقات بايد ما را نسبت به مسائل حياتي فوتبال و مشكلات آن هوشيار كند. فدراسيون فوتبال بايد هرچه زودتر اين مركز را تشكيل بدهد تا در كنار اين مركز تحقيقات، مركزي هم با عنوان توسعه علوم تمريني تاسيس شود.

مركز تحقيقات فوتبال بايد با حضور چه افرادي تشكيل شود؟

مربيان ليگ با توجه به حضور در تيم‌هاي ليگ برتري فرصت چنداني براي حضور در اين مركز ندارند اما مي‌توانند به عنوان مشارور در اين مركز فعاليت كنند. ما مربيان قديمي و با تجربه‌اي داريم كه مي‌توانيم از آنها در كنار مربيان جوان براي حضور در اين مركز استفاده كنيم. يعني يك گروه 15 تا 20نفره براي اداره اين مركز كافي است. اين مركز اگر فعاليت خود را آغاز كند، مي‌تواند ايده‌هاي خوبي براي پيشرفت فوتبال ايران ارايه كند. همان طور كه گفتم در ليگ ايران مربيان، سوالات زيادي دارند كه جوابي براي آنها نيافته‌اند اما اگر مركز تحقيقات فوتبال تشكيل شود مي‌تواند به اين سوالات پاسخ دهد. بر اين باورم تاسيس اين مركز براي فوتبال ايران ضروري است زيرا مي‌بينيم تيم‌هاي ما يك نوع سبك بازي را ارايه مي‌دهند و به يك شكل هم گل دريافت مي‌كنند بنابراين پس‌از بررسي دقيق اين مسائل و رسيدن به يك پاسخ مشخص، مي‌توانيم شاهد پيشرفت چشمگيري در فوتبال ايران باشيم.

اينكه تيم‌هاي ايراني شبيه به هم بازي مي‌كنند، ايراد بزرگي محسوب مي‌شود؟

ايراد ندارد تيم‌هاي ما به يك شكل بازي كنند اما مشكل اينجاست ما سبكي از فوتبال را ارايه مي‌دهيم كه باعث پيشرفت فوتبال ايران نمي‌شود و اين موضوع باعث نگراني است.

بعضي از كارشناسان بر اين باورند كه بازيكنان خارجي شاغل در تيم‌هاي حوزه خليج فارس، از كيفيت بالاتري نسبت به بازيكنان ايراني برخوردارند. با وجود اين مساله آيا تيم‌هاي ايراني شانسي براي موفقيت در ليگ قهرمانان آسيا دارند؟

من هم قبول دارم فاصله زيادي از نظر مسائل تكنيكي ميان برخي بازيكنان خارجي تيم‌هاي عربي با بازيكنان ايراني وجود دارد اما سطح دوندگي و بازي تخريبي ما، بازي بازيكنان آنها را تخريب مي‌كند و اجازه نمي‌دهد بتوانند عملكرد واقعي خود را ارايه كنند. به خاطر همين بازي تخريبي ما، تيم‌هاي عربي نمي‌توانند از برتري تكنيكي بازيكنان‌شان سود ببرند. اگر روزي بتوانيم با ارايه يك بازي تكنيكي و سازنده مقابل تيم‌هاي قدرتمند به برتري برسيم، در آن زمان مي‌توانيم بگوييم آينده براي ما است اما اگر صرفا به اين فكر كنيم كه برتري تكنيكي حريف را چطور تخريب كنيم، مطمئنا ما درجا مي‌زنيم و آنها پيشرفت خواهند كرد.

آيا تيم‌هاي ايراني با پتانسيلي كه دارند، شانسي براي حضور در جمع تيم‌هاي برتر آسيا دارند؟

تيم‌هاي ما با توجه به پتانسيلي كه دارند، شانس بالايي براي صعود از گروه خود دارند و نبايد نااميد باشيم. تيم‌هاي ايراني از نظر بدني چيزي از حريفان كم ندارند و اما نكته مهم اين است كه نيمكت تيم‌هاي حريف قدرتمند هستند و آنها با تعويض‌هاي خود روند بازي را تغيير مي‌دهند. در كل معتقدم بايد سعي كنيم سبك فوتبالي كه بازي مي‌كنيم را تغيير دهيم تا به پيشرفت در آينده اميدوار باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون