• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3755 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۷ اسفند

تجارت الكترونيك يك فناوري براي تغيير

در مورد نقش و تاثير اينترنت و فضاي مجازي سخن بسيار گفته شده است و مي‌توان مدعي بود كه كمتر كسي را مي‌توان يافت كه اين نقش را انكار يا ناچيز بداند. فناوري اطلاعات همزمان با رشد چشمگير دسترسي به شبكه جهاني اينترنت و تاثير آن بر تمامي شوونات زندگي ما، به عنوان صنعتي موثر تقريبا در تمام اركان زندگي ما حضور دارد. اين حضور به موازات بالا رفتن ضريب نفوذ اينترنت در كشور (82 درصد) و حضور ميليون‌ها تلفن هوشمند در دستان هموطنان؛ فضاي اقتصادي كشور را به عميق‌ترين شكل ممكن از خود متاثر كرده است. حجم تبليغات در شبكه‌هاي اجتماعي نظير تلگرام و تاثير آن در معادلات اقتصادي مويد اين امر است. امروزه ورود به اين عرصه را مي‌توان در تمام فعاليت‌هاي اجتماعي، سياسي، فرهنگي و اقتصادي لمس كرد. همزمان با دايمي شدن اين تاثيرات؛ شايسته است كه زيرساخت‌هاي لازم براي بهره‌گيري كليه اركان جامعه از اين امكانات فراهم شود. حمايت كاربران اينترنت از پرتال جامع تشريفات تجاري ايران، به عنوان نخستين سامانه رزرواسيون آنلاين خدمات تشريفات تجاري موجب شد كه اين پرتال با نزديك شدن به دومين سالگرد تولد خود، مفتخر به همراهي بيش از 150هزار كاربر فعال باشد و هر يك از زير شاخه‌هاي آن، از جمله ايران جت خود يك برند مستقل و معتبر به حساب آيند. هيات‌مديره «موسسه نجم آسيا» به اين مهم واقف است كه موفقيت چنين پروژه‌هايي، مرهون حمايت و همكاري كاربران بوده و اين برندها ماهيتا متعلق به مشتريان وفادار خود بوده و نجم آسيا امانتدار و داراي مسووليت بسيار سنگيني است. موسسه نجم آسيا با سابقه موفقيت‌آميز ده‌ها فعاليت موفق اقتصادي در فضاي مجازي و پس از طراحي و راه‌اندازي پرتال جامع تشريفات تجاري ايران، فعاليت‌هاي خود در حوزه تجارت الكترونيك را به سطح وسيعي گسترش داده و همچون گذشته براي رسيدن به مقصود و موفقيت پروژه‌هاي خود چشم اميد به حمايت و همكاري تمامي آحاد جامعه دارد. به موازات سنگيني اين ‌بار مسووليت، مي‌توان به افتخار ناشي از اقبال هموطنان به اين فعاليت‌ها نيز اشاره كرد. در شرايط خاص اقتصادي حاكم بر جهان و ايران، ضرورت به‌كارگيري پتانسيل‌هاي فضاي مجازي و خصوصا تجارت الكترونيك بيش از گذشته به وضوح احساس مي‌شود. پرتال تجارت يا درگاه تجارت با آدرس اينترنتي (www.Portal.Trade) دامنه‌اي منحصر به فرد و ارزشمند است كه توسط موسسه «نجم آسيا» تحت نظارت و قوانين سازمان بين‌المللي (ICANN) به ثبت رسيده است و با ايده‌پردازي و برنامه‌ريزي اعضاي هيات‌مديره «نجم آسيا» در راستاي تسهيل دسترسي كاربران به زيرساخت‌هاي تجارت الكترونيك طراحي و راه‌اندازي شده است. با توجه به فراگير بودن مخاطبان اين حوزه شايسته است كه تا حدودي به بحث پيرامون اين موضوع بپردازيم.
تجارت الكترونيك چيست؟
تجارت الكترونيك يك فناوري براي تغيير است. اگر يك شركت تجاري از اين فناوري به عنوان هدفي براي ارتقاي سيستم فعلي خود استفاده كند؛ نه تنها راه به جايي نخواهد برد بلكه ممكن است با شكست نيز مواجه شود. از اين رو تنها فعالان اقتصادي خواهند توانست از مزاياي تجارت الكترونيك بهره‌مند شوند كه اساسا ساختار و بنيان و روش تجارت خود را تغيير داده و آن را با قواعد تجارت الكترونيك منطبق سازند. در تجارت الكترونيك فاصله يك فروشگاه با فروشگاه ديگر به اندازه يك Click است. خريدار از فشار رواني و استرس خريد از يك فروشگاه معمولي به دور بوده و همزمان با كسب اطلاع از نظرات ديگر خريداران، مي‌تواند اطلاعات جامعي نظير تصاوير (حتي تصاوير سه بعدي)، كاتالوگ و اطلاعات فني كالاها و خدمات را با يكديگر مقايسه كند. برخي محصولات همچون نرم‌افزار، كتاب‌هاي الكترونيكي، موسيقي و فيلم در زمان خريد قابل دريافت هستند. تجارت الكترونيك از نگاه فروشندگان كالا يا خدمات نيز، به واسطه پايين بودن هزينه راه‌اندازي يك فروشگاه آنلاين، يك راهكار مناسب اقتصادي معرفي مي‌شود. در تجارت الكترونيك فروشنده مي‌تواند سليقه و نقطه نظرات مشتريان خود را ارزيابي و منطبق با آن، فعاليت‌هاي اقتصادي خود را گسترش دهد. مي‌توان متصور بود كه شما با مطالعه اين نوشتار، تجارت الكترونيك را محدود به يك فروشگاه آن لاين بدانيد در حالي كه تجارت الكترونيك محدوده وسيعي همچون تمام ابعاد و فرآيند بازار را كه بتوان با اينترنت و تحت WEB انجام پذيرد، شامل مي‌شود. مي‌توان تصريح كرد كه تجارت الكترونيك در حقيقت معاملات الكترونيكي است كه از طريق شبكه‌هاي ارتباطي انجام مي‌پذيرد. به‌طور مثال خريدار يا مصرف‌كننده به جست‌وجوي يك فروشنده الكترونيكي مي‌پردازد و كالاي خود را جهت دريافت از طريق وب يا پست الكترونيك سفارش داده و نهايتا تحويل مي‌گيرد. برخي تجارت الكترونيك را مبادله الكترونيك داده‌ها مي‌دانند. مي‌توان اين تعبير را غلط دانست. مبادله الكترونيك داده عبارت از توليد، پردازش، كاربرد و تبادل اطلاعات و اسناد به شيوه‌هاي الكترونيكي و خودكار بين سيستم‌هاي كامپيوتري و بر اساس زبان مشترك و استانداردهاي مشخص و با كمترين دخالت عامل انساني است در حالي كه تجارت الكترونيك حيطه‌اي به مراتب گسترده‌تر از مبادلات الكترونيك دارد و آن يك تحول و انقلاب در عرصه ارتباطات است. تجارت الكترونيك در ساده‌ترين تعريف خود، عبارت از يافتن منابع، انجام ارزيابي، مذاكره، سفارش، تحويل و پرداخت و ارايه خدمات پشتيباني است كه به صورت الكترونيكي انجام مي‌شود لذا تجارت الكترونيك روشي است كه براساس آن اطلاعات، محصولات و خدمات از طريق شبكه‌هاي ارتباطي و كامپيوتري خريد و فروش مي‌شوند. با وجود تفاوت‌هاي ميان تجارت الكترونيك و مبادله الكترونيك، در حقيقت مي‌توان تجارت الكترونيك را مكمل مبادله الكترونيك داده‌ها دانست. پرتال تجارت در نخستين قدم به عنوان سامانه B2B و با تمركز بر ارتقا به سطوح ديگر، فعاليت خود را آغاز كرده است. قبل از پرداختن به اين اهداف بايد به انواع شايع تجارت الكترونيك كه پرتال تجارت در آينده قصد توسعه فعاليت‌هاي خود به آن را دارد، بپردازيم: Business to Business كه به اختصار B2B ناميده مي‌شود و به مفهوم تجارت فروشنده با فروشنده يا بنگاه با بنگاه است. اين بخش از تجارت الكترونيك در حقيقت بيشترين عايدي را در اين تجارت در اختيار خود دارد. B2B نخستين خريد و فروش معاملات الكترونيكي است. در تجارت الكترونيك از نوع B2B تجار نه تنها مجبور هستند مشتريان خود را بشناسند، بلكه بايد واسطه‌ها را نيز شناسايي كنند. در اين مدل از تجارت الكترونيك همه شركا و خدمات مرتبط با تجارت از قبيل تامين‌كنندگان، خريداران، حمل‌كنندگان دريايي كالا، پشتيباني، بازرسي، اخبار اقتصادي يا در حقيقت اخبار بازاريابي و كاربري‌هاي نرم‌افزاري كه موجب تسهيل در امر توليد، خريد و فروش مي‌شوند در يك محل گرد آمده و به صورت يك شبكه مستقل فعاليت مي‌كنند. B2B زماني موضوعيت مي‌يابد كه بخواهيم خريد و فروش عمده را به كمك تجارت الكترونيك و خارج از حيطه خرده‌فروشي فعال كنيم. با وجود گسترش تجارت الكترونيك هنوز هم خرده‌فروشي با خطراتي همراه است و برخي مشتريان همچنان با مقاومت از آن استفاده نمي‌كنند. «نجم آسيا» همزمان با راه‌اندازي پرتال تجارت در حال راه‌اندازي پرتال طلا با آدرس منحصر به فرد www.Portal.Gold و پرتال لاكچري با آدرس www.Portal.Luxury و پرتال فاينانس با آدرس www.Portal.Finance است. اين فعاليت‌ها بدون حمايت معنوي و مادي فعالان اقتصادي ممكن نخواهد بود، لذا موسسه «نجم آسيا» به پشتوانه و اعتبار موفقيت فعاليت‌هاي قبلي خود در اين عرصه، مذاكرات اوليه‌اي براي جذب حاميان مالي با تعداد محدودي از فعالان برتر اقتصادي كشور آغاز كرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون