• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3758 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۰ اسفند

واكنش سياسيون، مديران فرهنگي و هنرمندان به دريافت اسكار اصغر فرهادي

حجت‌الله ايوبي، رييس سازمان سينمايي
جناب آقاي اصغر فرهادي
سفير توانا و زبان گوياي فرهنگ و تمدن ايران اسلامي
«در آستانه بهار و نوروز باز هم سينماي ايران پيام‌آور شادي شد براي مردمان سرزمين خورشيد و باز هم پيچيد در شهرمان آواز شادماني
اين موفقيت تاريخي و بزرگ موجي از شادي و شور آفريد در همه دل‌هايي كه در گوشه‌گوشه جهان زنده‌اند هنوز به عشق.
اسكاري شدن دوباره سينماي پرافتخارمان مبارك باد بر مردم ايران و مبارك باد بر شما كه شايسته اين شكوه‌ايد.

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه
به عوامل فيلم فروشنده براي كسب اسكار و ايستادن در مقابل «ممنوعيت ورود مسلمانان» افتخار مي‌كنم. ايرانيان هزاران سال است كه جلوه‌گاه فرهنگ و تمدن‌اند.

سيدرضا صالحي‌اميري، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
موفقيت جنابعالي را در كسب جايزه جهاني آكادمي علوم و هنرهاي سينما (اسكار) صميمانه تبريك مي‌گويم. در جهان پرآشوب، ناامن و تاريك امروز، نوع دوستي و صلح‌طلبي، چراغ فروزاني است كه انسان‌هاي آزاديخواه و وجدان‌هاي بيدار را گردهم مي‌آورد و شما توانستيد با زبان گويا و بيان رساي هنر، پيام صلح‌جويي ايران و ايراني را فراتر از مرزهاي جغرافيايي طنين‌انداز كنيد.
حركت نمادين غيبت جنابعالي در مراسم اهداي جوايز اسكار به نشانه اعتراض به سياست‌هاي تنگ‌نظرانه و نژادپرستانه سياستمداران تازه‌كار امريكا در وضع قوانين غيرانساني مهاجرتي، بسياري از وجدان‌هاي بيدار را در سراسر جهان حاضر كرد و نقاب از چهره دروغين كساني كه شعارهاي حقوق بشري سر مي‌‌دهند، برداشت. و همزمان سيماي حقيقي ايرانيان فرهنگ دوست را به نمايش گذاشت. امروز جهان معترف است كه «ايران هراسي» و «ايران گريزي» فريبي بيش نبود و شما نگاه ايرانيان به دردهاي بشر عصر حاضر را به نگاه مشترك جهانيان گره زديد. پيام امروز شما پيام همدردي، همنوايي و همگرايي بود.

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور
به عنوان يك ايراني از افتخارآفريني ايرانيان در هر نقطه دنيا احساس غرور مي‌كنم.
به آقاي فرهادي عزيز، هنرمند خوب كشورمان و عوامل دست‌اندركار فيلم فروشنده كه شب گذشته موفق شد در ايالات متحده امريكا جايزه بگيرد به دو جهت هم بار هنري فيلم و هم به جهت اقدام بسيار صحيح و ارزشمند در حضور نيافتن در امريكا در مقابل يك حركت ضد انساني و غيرايراني كه مقامات امريكايي در مقابل ملت بزرگ ايران انجام دادند، تبريك مي‌گويم. حتي اگر ما انتقاداتي به دولت داشته باشيم، از آنجا كه ايران و ايراني بودن ما را دور هم جمع مي‌كند بايد در مقابل اينگونه اقدامات پاسخ دهيم چرا كه ملت بزرگ ايران ملتي متمدن در تاريخ دنيا است.

الياس حضرتي، نماينده مجلس
انتخاب فيلم زيباى فروشنده به عنوان بهترين فيلم خارجى مراسم اسكار ٢٠١٧ به تنهايى براى شادى و مسرت يك ملت كافى بود، اما آنچه باعث شادى مضاعف ايرانيان و به عبارتى كلى‌تر، آزاديخواهان جهان شد، متن هوشمندانه جناب فرهادى در انتقاد از قانون مهاجرت دولت ترامپ و ممنوعيت ورود ايرانيان و شش كشور ديگر به امريكا بود. كسب اين افتخار بزرگ را به اصغر فرهادى، گروهش در فيلم فروشنده، جامعه هنرى و ملت ايران تبريك مي‌گويم.

محمدرضا عارف، نماينده مجلس
تبريك به جناب آقاي فرهادي و همه هنرمندان و عوامل فيلم فروشنده كه باعث درخشش مجدد نام ايران عزيز در جهان شدند و نشان دادند هنر ابزاري موثر براي ديپلماسي فرهنگي است.

رخشان بني‌اعتماد، كارگردان
تبريك به اصغر فرهادي و افتخار ملي براي ما، به داشتن فيلمسازي چون او، كه با هنر خود نام سينماي ايران را براي دومين بار در چنين موقعيت كم نظيري ثبت كرد و با خِرد هنرمندانه‌اش، رفتار درس آموزي براي مقابله با سياست‌هاي مردود نژادپرستانه به نمايش گذاشت.

فرشته طائرپور، تهيه‌كننده سينما
اصغر فرهادي عزيز، در روزگاري كه نادانان و مغرضان در جهان كمر به تحريم و تحقير كشور ما بسته‌اند، تو با هنر و هوشمندي در ميدان سينما و سياست سربلندمان كردي؛ خدا سربلندي‌ات را مداوم و برقرار بدارد.

جواد مجابي، شاعر
آقاي فرهادي عزيز،تاييد جهاني پيام صلح‌آميز سينماي تو، دل مردم ايران را شاد كرد، همچنان كه دل آزادگان جهان را. در اين شرايط دشوار، از خشونت و تبعيض فرهنگي و اجتماعي رايج زمانه پرده برگرفتي و نشان دادي كه فرهنگ مردم ايران در راستاي عقلانيت مدرن معاصر، بر مدارا و عشق و زيبايي استوار است و به يگانگي انساني بر اين سياره مي‌انديشد و مي‌كوشد.
خوش باد روزگار تو و سينماي تو.

عليرضا تابش، مديرعامل بنياد سينمايي فارابي
فخر و مباهات ديگري، اوراق وزين تاريخ سينماي ايران اسلامي را آذين بست. اصغر فرهادي، بسانِ خيل عظيمي از فرهيختگان اين آب و خاك، فارغ از جوايز و افتخاراتي كه براي سرزمينش كسب كرده براي هميشه در قلوب تمام هموطنانش جايگاه ويژه‌اي دارد. عِرق ملي با تكيه بر انديشه زلال انساني از فرهادي‌ها، تنديس‌هاي ماندگاري بر تارك هنر ملل آرمان‌خواه مي‌سازد كه هيچيك از خودبين‌ترين سياست‌هاي سركوبگرانه هم موفق به محو و امحاي آن نخواهد شد. آنچه باعث ماندگاري فرهادي مي‌شود، نه بيش از يكصد جايزه و افتخارات بين‌المللي او نظير دو جايزه اسكار، كه البته غروربرانگيز است، بلكه دورانديشي، درايت، نجابت، شرافت و نگاه ملي، بلكه، بين‌المللي اوست كه به انسان‌ها نه در قالب رنگ و نژاد كه فراتر از آنها مي‌نگرد و احترام مي‌گذارد.

پرويز پرستويي، بازيگر
جايزه بهترين فيلم خارجي زبان در اسكار دوهزار و هفده اهدا شد به (فروشنده) ساخته اصغر فرهادي محصول ايران. تبريك به اصغرفرهادي وعوامل فيلم فروشنده، مردم و سينماي ايران، اين دومين اسكاراصغر فرهادي است، اميدوارم قدردانش باشيم.

حزب اعتماد ملي
حزب اعتماد ملي افتخار كسب جايزه بين‌المللي اسكار براي فيلم فروشنده ساخته بزرگمرد عرصه كارگرداني سينماي ايران جناب آقاي اصغر فرهادي را به ايشان، خانواده سينمايي ايران و مردم عزيز كشورمان تبريك مي‌گويد و كسب توفيقات بيشتر در عرصه‌هاي بين‌المللي را براي سينماي كشور آرزومند است.  همچنين هوشمندي جناب آقاي فرهادي در اعتراض به سياست‌هاي نژاد پرستانه دونالد ترامپ و فرستادن يك كاوشگر و يك دانشمند ايراني مشغول به فعاليت در ناسا به نمايندگي از خود براي شركت در مراسم اهداي جوايز اسكار شايسته تقديري جداگانه از اين هنرمند محبوب كشورمان است. درود بر تمامي هنرمندان افتخارآفرين كشور سرافرازمان ايران.

فاطمه معتمدآريا، بازيگر
سلام و ارادت تبريك براي افتخار جاودانه تاريخ … آرزو مي‌كنم چرخه جهان هميشه بر وفق مرادت بچرخد و ما هم كيف كنيم با شادي و آرزوي بهترين‌ها.


 عبدالله نوري، وزير كشور دوران سازندگي و اصلاحات
آقاي اصغر فرهادي كارگردان فرهيخته و ممتاز سينماي ايران، دريافت تنديس اسكار براي فيلم «فروشنده» را به جنابعالي و تمامي كساني كه همراه شما در ثبت اين افتخار ملي و جهاني بوده‌اند، تبريك مي‌گويم. اين رخداد تاريخي و مهم‌تر از آن، گفتار و كردار خردمندانه شما و همكاران تان قبل و بعد از آن، به تماميت خواهان جهان نشان داد كه امروز زبان صلح و آشتي نزد اكثر انسان‌ها، فارغ از رنگ، نژاد، دين و مذهب، بر رفتار و گفتار ناشي از آپارتايد، غرور و كينه‌توزي رجحان دارد. به باور من اگر فرصتي به منش و روش دوستانه داده شود، آدميان به جهت سرشت پاك و طينت زيباي خود، گرد آن جمع مي‌شوند و بر آن ارج مي‌نهند.

علي نصيريان، بازيگر تئاتر و سينما
دومين جايزه اسكار فرهادي و سينماي ايران جواب بسيار خوبي بود به آن مرد تازه به دوران رسيده‌اي كه تازه بر صندلي رياست‌جمهوري امريكا نشسته است تا متوجه شود ممالكي كه تحريم مي‌كند و اجازه ورود به ملت‌هاي‌شان را به كشورش نمي‌دهد، كساني هستند كه ارزنده‌ترين جايزه‌هاي خود امريكا را كسب مي‌كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون