• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3759 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۱ اسفند

رييس‌جمهور:

همه اقوام و مذاهب برادرانه براي توسعه كشور تلاش مي‌كنند

گروه سياسي

ديروز حسن روحاني روانه زاهدان شد تا وفاي به عهد كرده باشد. وفا به عهدي كه پيش از اين به مردم سيستان و بلوچستان كرده بود و حالا پيش از سفرش به پاكستان روانه زاهدان شد. ديروز رييس‌جمهور در سفر يك روزه به زاهدان در مراسمي متمركز باند دوم فرودگاه بين‌المللي زاهدان، هواپيمايي تفتان‌اير، معدن و كارخانه فرآوري مس چهل‌كوره، طرح‌هاي مخابراتي و بزرگراهي سيستان و بلوچستان را از طريق ويديو كنفرانس افتتاح كرد. همچنين طرح بزرگ گازرساني از ايرانشهر به زاهدان با روشن شدن مشعل گاز به دستور رييس‌جمهوري در ميدان گاز (جنب ترمينال مسافربري) زاهدان افتتاح شد. به گزارش ايرنا حسن روحاني روز سه‌شنبه در مراسم افتتاح طرح گازرساني به زاهدان در جمع مردم در ميدان گاز اين شهر اظهار داشت: اين سفر سومين سفرم به استان عزيز سيستان و بلوچستان است البته سفر استاني محسوب نمي‌شود اما سفر وفاي به عهد است. وي افزود: در سفر نخست وعده‌هايي به شما مردم عزيز داديم و شما عزيزان نيز مطالباتي داشتيد، طرح‌ها و پروژه‌هايي به مردم اعلام شد كه ما همه توان و تلاش‌مان را براي اجراي آنها به كار خواهيم گرفت. رييس‌جمهوري گفت: بسيار خوشحالم كه خيلي از وعده‌ها محقق شد و وعده‌هاي ديگر نيز انجام خواهد شد البته آنچه انجام شده در سايه وحدت و انسجام مردم عزيز اين استان اعم از شيعه و سني، بلوچ و سيستاني و اقوام مختلف بوده است. وي تصريح كرد: من بايد از مردم بزرگوار سيستان و بلوچستان به خاطر امنيت، آرامش و انسجام موجود تشكر كنم. امروز ديگر مرزهاي شرقي ما ناامن نيست امروز به همت علما، طوايف و مردم و در سايه ايثار نيروهاي مسلح، سپاه ما، بسيج ما، ارتش ما و نيروهاي امنيتي ما همه ذهن‌ها به سيستان و بلوچستان امن براي توسعه اين سرزمين و ايران عزيزمان معطوف است.

توسعه شرق كشور و توسعه سواحل مكران از اهداف مهم دولت بوده و هست
روحاني گفت: تلاش كرده‌ايم با همه همسايگان اين استان «افغانستان، پاكستان و عمان» حسن همجواري، برادري و همسايگي صميمي داشته باشيم. ما بايد با همه برادران‌مان در اين منطقه و همه همسايگان ايران با برادري و اخوت براي توسعه كل منطقه تلاش كنيم. وي افزود: توسعه شرق كشور و توسعه سواحل مكران از اهداف مهم دولت بوده و هست، انسجام و وحدت ملي و مذاهب و اقوام در سراسر ايران از اهداف مهم دولت بوده و امروز همين روند حاكم است. وي گفت: امروز شاهد تحول بزرگي در سيستان و بلوچستان و شرق كشور خواهيم بود. به زودي طرح‌هاي بزرگي در بندر چابهار افتتاح مي‌شود به طوري كه ظرفيت اين بندر از 5/2 ميليون تن به 8/5 ميليون تن خواهد رسيد و معنايش يك تحول بزرگ براي سيستان و بلوچستان، منطقه و كشورهاي همسايه خواهد بود. رييس‌جمهوري بيان كرد: در سند همكاري براي چابهار نخست وزير هندوستان و رييس‌جمهوري افغانستان حضور داشتند كه در زمان امضاي آن سند نخست وزير هندوستان اعلام كرد جهان يك قرن ديگر خواهد فهميد كه اين سند چه تحول و اثري گذاشته است. وي افزود: استان سيستان و بلوچستان تنها استان ما است كه با اقيانوس ارتباط دارد و تنها استاني است كه ايران عزيز را به اقيانوس هند و ديگر اقيانوس‌ها متصل مي‌كند. روحاني با قدرداني از وزرا، استاندار، فرمانداران، امامان جمعه، نماينده ولي فقيه در سيستان و بلوچستان همه مسوولان به خاطر همه تلاش‌هايي كه در اجراي طرح‌ها انجام داده‌اند، گفت: همه دست در دست هم داديم كه امروز شاهد تحول باشيم.
رييس‌جمهوري اظهار داشت: تمام تلاش دولت در سياست داخلي، خارجي و مذاكرات هسته‌اي و برجام نهايتا توسعه ايران و اشتغال جوانان بوده است. روحاني ادامه داد: راه‌آهن از طرف شمال در اينچه‌برون افتتاح شد و ايران را به كشور همسايه متصل كرد در اين سمت هم راه‌آهن از زاهدان تا چابهار تا خراسان جنوبي و رضوي متصل شود تا شرق توسعه يافته را تجربه كنيم. وي افزود: شرق توسعه يافته به نفع كل كشور، همسايگان شرقي و جنوبي و جوانان امروز و فرداي ما است. روحاني گفت: آنچه كه 2 سال پيش در همين زاهدان به مردم وعده داده شد گازرساني بود كه امروز شاهد روشن شدن مشعل گاز هستيم.

ارتباط با همسايگان، براي ايران اهميت زيادي دارد
همچنين حسن روحاني پيش از ترك زاهدان به مقصد پاكستان در نشست خبري اظهار داشت: در نشست اسلام‌آباد علاوه بر ديدار با مقام‌هاي ارشد شركت‌كننده در اجلاس، افق 2030 سازمان اكو مورد بحث قرار مي‌گيرد. وي افزود: در اجلاس سران اكو كه روز چهارشنبه در اسلام‌آباد پاكستان تشكيل مي‌شود، علاوه بر تبادل نظر درباره توسعه سازمان اكو و راه‌هاي تقويت همكاري‌‌هاي اقتصادي، ايجاد امنيت و ثبات در منطقه نيز مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. وي گفت: اكو براي ايران بسيار اهميت دارد زيرا تنها سازمان منطقه‌اي مهمي محسوب مي‌شود كه ايران عضو و از موسسان آن است.
 رييس‌جمهوري ادامه داد: دبيرخانه سازمان اكو در تهران قرار دارد و امروز مسووليت سنگيني بر دوش ايران و ساير اعضاي موسس براي توسعه اين سازمان قرار گرفته است. وي گفت: ارتباط با همسايگان براي جمهوري اسلامي ايران از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و بيشتر اعضاي سازمان اكو همسايگان ايران هستند و تقويت همكاري‌‌هاي في‌مابين براي آينده منطقه اهميت دارد. روحاني افزود: امروز شرايط منطقه بسيار حساس است و متاسفانه در سال‌هاي اخير به مشكلاتي از جمله تروريسم مبتلا شده و در اين اجلاس علاوه بر همكاري‌هاي اقتصادي، مسائل امنيتي و منطقه‌اي با سران سازمان اكو مورد بررسي قرار خواهد گرفت و اميدواريم با همكاري همه كشورهاي منطقه امنيت به منطقه عزيز اسلامي‌‌مان برگردد و شاهد آباداني و توسعه بيشتر باشيم. رييس‌جمهوري اظهار داشت: در دولت يازدهم اقدامات زيادي در سيستان و بلوچستان انجام شده و رقم اعتباري در اين استان محروم بيش از طرح‌هايي است كه در 35 سال گذشته در اين ديار اجرا شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون