• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3759 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۱ اسفند

توليد 51 هزاربشكه طلاي سياه تنها ازميدان آزادگان شمالي

خيمه چيني‌ها بر ميادين نفتي ايران

گروه اقتصادي| «ميزان نفت درجاي غرب كارون ۶۷ ميليارد بشكه است كه بخش زيادي از آن را نفت سنگين تشكيل مي‌دهد» اين خبري است كه سيدنورالدين شهنازي‌زاده، مديرعامل و رييس هيات‌مديره شركت مهندسي و توسعه نفت (متن)، در نشست خبري‌اي كه برگزار شد، اعلام كرد.
 او همچنين با بيان اينكه شركت متن يك شركت پروژه‌محور است و طرح‌هاي بالادستي نفت در بخش توسعه ميادين را دنبال مي‌كند، گفت: يكي از پروژه‌هاي مهم متن پروژه‌هايي است كه در منطقه غرب كارون واقع شده‌اند. در اين منطقه دو ميدان بزرگ يادآوران و آزادگان قرار دارند كه به بخش‌هاي شمالي و جنوبي تقسيم شده‌اند. اين ميادين در دشت آبادان واقع شده و با عراق هم‌مرز هستند. وي در مورد نفت درجاي كل غرب كارون، توضيح داد: معمولا طرح‌ها در شركت متن بيع متقابل هستند اما برخي از ميادين را موفق نشديم از طريق قرارداد بيع متقابل پيش ببريم و براي توسعه اين ميادين از منابع داخلي استفاده شده است. رييس هيات‌مديره شركت مهندسي و توسعه نفت در مورد طرح توسعه ميدان آزادگان شمالي توضيح داد: طرح توسعه اين ميدان باي‌بك يا همان بيع متقابل با يك شركت چيني بوده است. فاز يك آزادگان شمالي در چند ماه گذشته افتتاح شد و روزانه بيش از ۵۷ هزار بشكه از اين ميدان توليد مي‌شود. در حال حاضر مراحل تثبيت و تحويل از پيمانكار اصلي به شركت نفت و گاز اروندان در دست اقدام است.
توليد 110 هزاربشكه‌اي نفت از آزادگان جنوبي
شهنازي‌زاده در مورد ميدان آزادگان جنوبي نيز اظهار كرد: قرارداد اين ميدان بيع‌متقابل نبود. براي توسعه اين ميدان ابتدا حدود ۱۰ سال پيش قراردادي با يك شركت ژاپني و بعد اروپايي بسته شد، اما ادامه پيدا نكرد. در نهايت توسعه اين ميدان توسط يك شركت چيني پيگيري شد اما آن هم متوقف شد و به واسط منابع داخلي توسعه اين ميدان ادامه پيدا كرد.
به گفته او توليد ۳۳ هزار بشكه در روز از اين ميدان ناشي از اقدامات اوليه شركت چيني بود. در اين فاصله 3هزار  تا 6هزار بشكه افزايش داشتيم و توليد از ۳۳ هزار بشكه به ۵۱ هزار بشكه در روز رسيده است كه با اقدامات گسترده‌اي كه انجام شده، تا پايان امسال ظرفيت توليد به ۸۵ هزار بشكه در روز مي‌رسد و تا پايان ارديبهشت‌ماه به ۱۱۰ هزار بشكه در روز خواهد رسيد كه توليد زودهنگام است.
وي با بيان اينكه هدف اصلي در طرح توسعه آزادگان جنوبي در فاز يك توليد ۳۲۰ هزار بشكه نفت خام در روز است، افزود: براي رسيدن به اين هدف ۲۰ هزار بشكه توليد نفت افزايش پيدا مي‌كند و برنامه‌ريزي كرده‌ايم كه زماني به توليد ۳۲۰ هزار بشكه در روز برسيم كه دستگاه فرآورش اصلي آماده شده باشد؛ اين در حالي است كه ساخت اين دستگاه ۲۴ ماه طول مي‌كشد. از سوي ديگر در حال حاضر از ظرفيت‌هايي كه از قبل در جفير داشتيم، استفاده مي‌كنيم. رييس هيات‌مديره شركت مهندسي و توسعه نفت در مورد فاز ۲ آزادگان جنوبي نيز تصريح كرد: در فاز ۲ به توليد ۶۰۰ هزار بشكه خواهيم رسيد و واحد فرآورش دوم را در دست اقدام داريم. شهنازي‌زاده در ادامه در مورد توسعه ميادين ياران شمالي و ياران جنوبي نيز توضيح داد: ياران شمالي به صورت باي‌بك به وسيله شركت صنعت نفت و گاز پرشيا انجام شد و با موفقيت به نتيجه رسيديم. هدف‌گذاري در ياران شمالي روزانه ۳۰ هزار بشكه است كه اكنون تحقق يافته و ظرفيت‌سازي شده كه تا ۳۵ هزار بشكه در روز هم توليد كنيم. انجام آزمايش اجرا ۲۱ و ۲۸ و تحويل و تحول به بهره‌بردار كه شركت نفت اروندان است در دست اقدام قرار دارد.
وقتي بخش داخلي براي تامين سرمايه آستين بالا مي‌زند
بر اساس گفته‌هاي اين مقام مسوول توسعه ميدان ياران جنوبي از منابع داخلي انجام مي‌شود. هدف‌گذاري توسعه اين ميدان توليد ۲۵ هزار بشكه در روز است. توليد زودهنگام از اين ميدان ۱۰ هزار بشكه در روز خواهد بود. ميزان توليد از اين ميدان در فازهاي بعدي به ۲۵ هزار بشكه در روز خواهد رسيد. رييس هيات‌مديره شركت مهندسي و توسعه نفت در ادامه با بيان اينكه ميزان نفت درجاي ميدان يادآوران ۳۳ ميليارد بشكه است، اظهار كرد: كيفيت نفت يادآوران از آزادگان بهتر است. طرح توسعه يادآوران باي‌بك بوده و فاز يك آن از طريق بيع‌متقابل به توليد رسيد. به گفته او ظرفيت اسمي اين ميدان توليد روزانه ۸۵ هزار بشكه در روز است اما اين ميدان مي‌تواند تا ۱۳۵ هزار بشكه در روز توليد كند. فاز ۲ آزادگان شمالي و فاز ۲ يادآوران توسط قراردادهاي جديد نفتي توسعه خواهند يافت. به‌طور كلي ميدان آزادگان به صورت يكپارچه در قالب يك مناقصه توسعه پيدا مي‌كند.  وي ادامه داد: در مورد ميدان آزادگان قبل از اينكه مناقصه انجام شود، مطالعاتي در قالب تفاهمنامه با شركت خارجي آغاز كرديم. البته بخشي از اين مطالعات ۱۰ سال پيش توسط شركت ژاپني اينپكس انجام شده است و NDP اوليه را انجام دادند. اين شركت بعد از برجام مجددا مراجعه كرده و در حال پيگيري است و مطالعات قبلي خود را به‌روز كرده‌ است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون