• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3759 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۱ اسفند

عددنوشت

پيش بيني رشد بخش غيرنفتي
صندوق بين‌المللي پول در گزارش سالانه خود از اقتصاد ايران اعلام كرد كه رشد اقتصادي ايران در طول سال ۲۰17-۲۰16 تحت تاثير افزايش توليد نفت، بهبود يافت. توليد ناخالص داخلي واقعي در نيمه اول سال ۲۰۱6-۲۰۱7 به ميزان 4/7 درصد رشد كرد و از ركودي كه در سال ۲۰16-۲۰15 مشاهده شد، بهبود يافت. با اين همه رشد بخش غيرنفتي با وجود رشد در سه ماهه دوم، به 9/0 درصد رسيد كه منعكس‌كننده تداوم مشكلات در دسترسي به فاينانس و بخش مالي داخلي و ضعف ساختاري است. تورم به نرخ تك رقمي كاهش پيدا كرد و به حدود 5/9 درصد كه از اواسط سال ۲۰۱۶ به آن رسيده بود، باقي ماند. بازار ارزي خارجي با وجود نوساناتي كه در اواخر سال ۲۰۱۶ شاهد بود، ثبات يافت و اختلاف ميان نرخ مبادله ارزي رسمي و بازار به حدود ۱۵ درصد كاهش يافت. بر اساس اين گزارش، پيش‌بيني مي‌شود رشد اقتصادي در ميان مدت در 5/4 درصد ثابت شود و رشد توليد ناخالص داخلي واقعي در سال ۲۰17-۲۰16 به 6/6 درصد مي‌رسد، اما در سال ۲۰18-۲۰17 به 3/3 درصد كاهش پيدا مي‌كند.


 توليد خودرو
۱۱ ماهه امسال توليد انواع خودرو ۳۹ درصد افزايش يافت. در اين مدت توليد انواع خودرو از ۷۸۲ هزار و ۸۵۳ دستگاه در ۱۱ ماهه سال گذشته به يك ميليون و ۸۷ هزار و ۹۵۸ دستگاه افزايش يافت. در ۱۱ ماهه امسال توليد انواع سواري با رشد 2/41 درصدي همراه بوده و از ۷۱۶ هزار و ۹۴۷ دستگاه در ۱۱ ماهه سال گذشته به يك ميليون و ۱۲ هزار و ۲۴۹ دستگاه رسيد. در اين مدت توليد انواع وانت نيز صعودي بوده و با رشد 3/13 درصدي از ۵۶ هزار و ۳۸۶ دستگاه در ۱۱ ماهه سال گذشته به ۶۳ هزار و ۸۶۲ دستگاه افزايش يافت. توليد انواع ميني‌بوس و ميدل‌باس نيز با رشد 3/24 درصدي همراه بوده و از ۵۱۰ دستگاه در ۱۱ ماهه سال گذشته به ۶۳۴ دستگاه رسيد. ۱۱ ماهه امسال توليد انواع اتوبوس 9/39 درصد افزايش يافته و از ۵۹۹ دستگاه در ۱۱ ماهه سال گذشته به ۸۳۸ دستگاه افزايش يافت. توليد انواع كاميونت، كاميون و كشنده نيز 5/21 درصد رشد داشته و از ۸۴۰۹ دستگاه در ۱۱ ماهه سال گذشته به ۱۰ هزار و ۲۱۳ دستگاه رسيد.


افراد آموزش‌ديده
مجيد تهرانيان، مديركل آموزش فني و حرفه‌اي استان تهران گفت: امسال در تهران ۲۰۰ هزار نفر از آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي بهره‌مند شدند و ۲۰ هزار نفر در سراسر كشور نيز از طريق آموزش‌هاي سيار، آموزش مهارتي ديدند. در راستاي هدفگذاري آموزشي خود امسال در سطح استان تهران براي ۲۰۰ هزار نفر آموزش فني و حرفه‌اي ارايه شد كه بيش از ۴۰ هزار نفر از آنها در مراكز دولتي و مابقي در مراكز خصوصي و آموزشگاه‌هاي آزاد آموزش ديدند. وي با اشاره به وجود 2 هزار آموزشگاه خصوصي و ۲۷ مركز دولتي فني و حرفه‌اي در سطح استان، افزود: آموزشگاه‌هاي آزاد علاوه بر رعايت استانداردهاي بين المللي، توسعه گسترده‌اي هم در حرفه‌ها دارند به نحوي كه در بخش مراكز دولتي ۶۰ تا ۷۰ حرفه آموزش داده مي‌شود ولي در بخش كارگاه‌ها و مراكز خصوصي تعداد حرفه‌هايي كه آموزش مي‌دهيم ۵۷۱ حرفه است.


درآمد از محل جريمه خودرو
داود كشاورزيان، رييس سازمان راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي گفت: سال گذشته و امسال حدود ۱۶۰ ميليارد تومان از محل جريمه‌هاي راهنمايي و رانندگي به سازمان راهداري اختصاص يافت و وعده داده‌اند ۱۳۰ ميليارد تومان ديگر هم به ما بپردازند. طبق قانون بايد 60 درصد درآمد حاصل از جرايم راهنمايي و رانندگي در جاده‌هاي برون شهري بابت نگهداري راه‌ها به وزارت راه اختصاص يابد. سال گذشته و امسال بخشي از اين اعتبار به سازمان راهداري اختصاص يافت كه شامل حدود 50 درصد بود. 160 ميليارد تومان از اين محل اختصاص يافته است و 130 ميليارد تومان ديگر هم قرار شده است كه اختصاص يابد. وي درباره نظارت بر عملكرد مديران فني شركت‌ها در تعاوني‌ها بيان كرد: هر قانوني كه در كشور وضع مي‌شود نياز به ضابط اجرايي دارد. مديران فني شركت‌ها قبل از سفر بايد بر ناوگان از نظر وضعيت فني و ايمني نظارت كنند. اين وظيفه پليس‌راه است كه به صورت انتخاب اتفاقي، اتوبوس‌ها را در جاده‌ها كنترل كند .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون