• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3759 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۱ اسفند

مرعشي: روحاني با رحلت هاشمي محور تصميم‌گيري براي انتخابات است

حسين مرعشي، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران معتقد است كه حسن روحاني پس از رحلت آيت‌الله هاشمي محور تصميم‌گيري براي انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم است البته در عين حال تاكيد مي‌كند: بايد ديد در آينده و در كوران حوادث چه شخصيت‌هايي بيشتر مي‌درخشند، اكنون نمي‌توان گفت كه كدام فرد خاص جانشين آيت‌الله هاشمي است. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب از حسن روحاني، سيد محمد خاتمي، سيد حسن خميني و علي‌اكبر ناطق‌نوري به عنوان شخصيت‌هاي سياسي موثر و نقاط اتكاي كشور نام مي‌برد. چكيده اظهارات مرعشي به شرح زير است:
  در تمام اين سال‌ها شخصيت‌هاي موثر و بزرگي در كنار آقاي هاشمي بودند و ايشان تنها نبودند. يك رهبر سياسي موفق تنها نيست بلكه يك مجموعه در كنار يكديگر حركت مي‌كنند. امروز نيز كشور احزاب و شخصيت‌هاي موثري دارد، آقاي روحاني، آقاي خاتمي، حسن آقاي خميني و آقاي ناطق نوري هريك نقاط اتكايي در كشور هستند.
  آقاي هاشمي در آخرين صحبتي كه با هم داشتيم به من گفتند كه با آقاي روحاني صحبت كردند و ايشان قول داده كه كانديداي رياست‌جمهوري آينده ايران شود. آقاي هاشمي از اين امر راضي بود و گفت كه توافق كلي بر اين است كه در كنار آقاي روحاني، افراد ديگري نيز به عنوان كانديداي در سايه وارد عرصه شوند تا دست اين جبهه نيرومند مردمي در هيچ شرايطي بسته نباشد. تاكيد آقاي هاشمي اين بود كه در انتخابات پيش رو، در كنار آقاي روحاني، افراد ديگري هم باشند كه به ايشان در مسائل تبليغاتي و در اختيار گرفتن فضاهاي رسمي كمك كنند. از سويي بهتر است با يك برگ بازي را شروع نكنيم كه خدايي ناكرده به هر دليلي پشيماني بياورد.
  آقاي هاشمي براي انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا تاكيد داشت كه همه با هم باشيم و شوراي نيرومندي شكل بگيرد اما درباره مصاديق صحبتي نكردند.
  خوشبختانه آقاي هاشمي درباره انتخابات ۹۶ حرف‌هاي خود را زدند، حتي گاهي ما فكر مي‌كرديم اين بحث‌ها كمي زودهنگام است اما گويا مقدر بود كه قبل از رحلت حرف‌هاي‌شان را بزنند. اميدواريم مردم همچنان آن پيام را پي بگيرند. البته اكنون جريان كلي حاكم در جامعه متكي بر خرد، واقع‌گرايي، دوري از احساسات، دوري از منافع فردي و توجه به منافع ملي و توجه به حفظ كليت نظام جمهوري اسلامي است؛ جرياني كه چراغ آن خاموش نخواهد شد.
     آنچه آقاي هاشمي از آن رنج مي‌برد، سياست‌ها، برخوردها يا روش‌هايي بود كه كشور را زمينگير مي‌كرد، منابع را هدر مي‌داد، براي مردم و كشور مشكل مي‌آفريد. اين مسائل آقاي هاشمي را بسيار رنج مي‌داد. ايشان از خيلي‌ها به دليل اينكه كار كشور را لنگ مي‌كردند و نمي‌گذاشتند در ايران كارهاي بزرگ انجام گيرد خيلي دلخور و دلگير بود.
  برخي در ايران براي يك دستمال، قيصريه را به آتش مي‌كشند. براي آقاي هاشمي سخت بود كه ببيند افرادي براي يك منفعت يا تشخيص ناصحيح اصرار كنند و نگذارند كشور با سياست‌هاي درست جلو رود. اين خون دلي بود كه آقاي هاشمي مي‌خورد.
  من از وجود هر گونه وصيتنامه اطلاعي ندارم. قرار نبود ايشان فوت كنند. آقاي هاشمي هنوز آرزوهاي بزرگي براي ايران داشت و هيچ كس انتظار اين مرگ زودهنگام را نداشت. من تاكنون بحثي در خصوص وصيتنامه با ايشان نداشتم.
  مجموعه فرزندان و خانواده آقاي هاشمي همچون گذشته در خدمت انقلاب و نظام هستند و متناسب با شرايط در سياست نيز حضور خواهند داشت و به نظام كمك مي‌كنند و مسير پدر را ادامه خواهند داد. اميدواريم فضا براي حركت مثبت در چارچوب نظام و انقلاب نيز براي‌شان باز بماند.
  درخصوص تلاش‌هاي آيت‌الله هاشمي براي حل مسائل بعد از انتخابات سال ۸۸ ايشان مسووليتي نداشتند كه در رابطه با مساله‌اي همچون حصر تصميم‌گيري كنند اما نظرات خود را به مسوولان منتقل كردند و چون فكر نمي‌كردند انتشار آنها كمكي به حل مساله كند، منتشر نكردند. به هر حال نظرات روشن و صريحي درباره حل معضل باقيمانده مشكلات ۸۸ داشتند. ان‌شاءالله به زودي با انتشار خاطرات ايشان، اين موضوع هم بازتر خواهد شد. ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون