• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3759 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۱ اسفند

منتجب‌نيا:

شرايط امروز روحاني بهتر از سال ۹۲ است

 رسول منتجب‌نيا، قائم مقام حزب اعتماد ملي گفت: دولت بايد به جنبه‌هاي اثباتي خود بپردازد و ديگر پرونده قبل را ببندد. اگر به جاي پرداختن به نقاط قوت مدام به بزرگ كردن گذشته بپردازيم براي مردم مشمئزكننده مي‌شود. منتجب‌نيا همچنين پيرامون چرايي لزوم ادامه داشتن ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدالگرايان در سال ۹۶ اظهار داشت: «موازنه‌اي كه امروز ميان اصلاح‌طلبان و اصولگرايان وجود دارد، در صورتي به نفع اصلاح‌طلبان تمام مي‌شود كه اصلاح‌طلب‌ها با اعتدالگراها ائتلاف كنند. چكيده اظهارات منتجب نيا در گفت‌وگو با مهر به اين شرح است:
   آقاي هاشمي از سال ۹۲ وقتي مي‌خواست تعريف شود، در جريان اصلاح‌طلب و اعتدالگرا تعريف مي‌شد. آقاي هاشمي تا قبل از سال ۸۸، شخصيتي فراجناحي داشت؛ هم خودش و هم نزديكانش تلاش مي‌كردند كه وي در هيچ كدام از جريانات تعريف نشود؛ نه اصلاح‌طلب و نه اصولگرا. لذا شما شاهد بوديد كه هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرايان با ايشان ديدار مي‌كردند. بيش از ۱۰ سال پيش، ايده آقاي هاشمي اين بود كه ما بايد تفكر اعتدالي را به وجود بياوريم و وحدتي ايجاد كنيم كه افراط و تفريط نباشد.
حالا با نبود آقاي هاشمي، اصلاح‌طلبان چه صدمه‌اي مي‌بيند؟ قطعا اين جريان بيش از اصولگرايان احساس خلأ خواهد كرد چون همانطور كه وي براي كل كشور و ملت، رحمت بود براي اين جريان، مورد توجه بيشتري بود. منتها آيا اين خلأ موجب شكست و ضعف اينها خواهد شد؟ من چنين اعتقادي ندارم.
   من معتقدم كه آقاي هاشمي كار خود را انجام داد. هاشمي در سال‌هاي پاياني عمرش توانست جريان آرام و معتدلي را در كشور ايجاد كند.
   اعتدالگرايان يك جريان نيستند. آقاي روحاني از طرفي به واسطه حضور در جامعه روحانيت، خميرمايه اصولگرايي دارد. آقاي روحاني هيچگاه در جرگه اصلاح‌طلبان تعريف نشده است. از طرف ديگر، شعارها و بسياري از سياست‌ها و منش وي با اصلاح‌طلبان منطبق است. از سوي ديگر، اطراف وي تشكيلاتي به نام حزب «اعتدال و توسعه» و «كارگزاران» وجود دارد. آقاي روحاني آمده و همه اينها را با هم جمع كرده و مي‌خواهد با اينها تا ۹۶ و پس از آن، كار بكند.
   موازنه‌اي كه امروز ميان اصلاح‌طلبان و اصولگرايان وجود دارد، در صورتي به نفع اصلاح‌طلبان تمام مي‌شود كه اصلاح‌طلب‌ها با اعتدالگراها ائتلاف كنند.
   بيشتر آراي روحاني مربوط به حاميانش بود كه به صورت جرياني، اصلاح‌طلب‌ها بودند. از اصولگرايان هم تعدادي از شخصيت‌ها حمايت كردند اما نه به صورت جرياني مانند آقايان ناطق نوري و سيدرضا اكرمي.
   شرايط امروز روحاني بهتر از سال ۹۲ است. الان مردم كوچه و بازار چه مذمت كنند و چه تعريف كنند، روحاني را مي‌شناسند.
   معتقدم روحاني چه اصلاح‌طلب باشد و چه اصولگرا، مهم آن حمايتي است كه از وي داريم. حمايت ما، پرسشي را براي مردم ايجاد مي‌كند كه چرا پاسخگوي ضعف‌ها و نقص‌ها نيستيد. به همين دليل مي‌گويم كه حمايت مطلق، بي‌چون و چرا و بدون نقد، صحبت صحيحي نيست.  
   آقاي روحاني با وجود اينكه شعارهاي اصلاح‌طلبانه دارد اما خميرمايه‌اش، اصلاح‌طلبي نيست، با اين حال اصلاح‌طلبان از وي حمايت كردند و حمايت مي‌كنند. اگر اين حمايت مطلق و بي‌چون وچرا باشد، اين مشكل به اصلاح‌طلبان بازمي‌گردد اما اگر انتقاد باشد، در برابر مردم روسفيد خواهيم بود.
   من به نزديكان آقاي روحاني گفته‌ام كه تك تك وزرا بايد قبل از ايام تبليغات انتخاباتي، بيايند و عملكردشان را به طور اقناعي براي مردم بيان كنند. بيايند بگويند كه ظرف ۲، ۳ سال اين كارها را انجام داده‌ايم. البته همين جا از سخنان آقاي روحاني در راهپيمايي ۲۲ بهمن تشكر مي‌كنم كه با بيان اعداد و ارقام، تا اندازه‌اي به اين مساله نزديك شده بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون