• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3759 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۱ اسفند

آموزش و پرورش بايد در اولويت نظام قرار گيرد تا مشكلات آن رفع شود

چند تن از اعضاي هيات‌مديره كانون صنفي معلمان و چند تن از فرهنگيان بازنشسته به نمايندگي از تعدادي از اين صنف با الياس حضرتي، عضو كمسيون اقتصاد مجلس ديدار و گفت‌وگو كردند كه در اين ديدار نماينده تهران پس از شنيدن سخنان فرهنگيان با اشاره به گستردگي ابعاد مشكلات كشور گفت: در شرايط فعلي به‌دلايلي كه ريشه در عملكرد گذشته دارد نه تنها قشر فرهنگي بلكه ساير اقشار از جمله ارتشيان و نيروهاي انتظامي نيز با مشكلات اقتصادي و رفاهي و معيشتي دست به گريبان هستند. حضرتي در بخش ديگري از سخنان خود افزود: مساله اقتصاد و بودجه آموزش و پرورش هم از همين قبيل مسائل است اما مهم‌تر و حياتي‌تر است چرا كه به باور من دست روي هر مساله‌اي گذاشته مي‌شود، مي‌بينيم كه آن را از طريق نظام تربيتي بايد حل كنيم نظامي كه به قول وزير فعلي بايد توسعه‌محور باشد و شهروندي تربيت كند كه در اين مسير زندگي فردي و جمعي خود را قرار دهد. ايشان در بخش پاياني سخنان خود گفت: به نظر من بايد يك اراده عمومي و عزم همگاني براي حل مسائل آموزش و پرورش شكل گيرد تا اين نهاد سرنوشت‌ساز در اولويت همه نهادها و دستگاه‌ها و قواي حاكميتي قرار گيرد و از تمام ظرفيت‌ها براي كارآمد كردن اين نظام به ويژه حل مشكلات اقتصادي اين نهاد و معيشت و رفاه معلمان استفاده شود.
 در اين ديدار ولي‌ميرزا سيدي، بازنشسته عضو هيات‌مديره كانون صنفي معلمان تهران هم گفت: چرا قانون مديريت خدمات كشوري حدود 10 سال مغفول مانده و به صورت كامل اجرا نشده است؟ اگر اجرا مي‌شد بسياري از مشكلات ما حل شده بود مشكلاتي چون همترازي حقوق شاغلين و بازنشستگان، افزايش حقوق سالانه با توجه به تورم واقعي كه متاسفانه بين سال‌هاي 86 تا 93 اين مهم كامل انجام نشده است به گونه‌اي كه بازنشستگان حدود ۶۸ درصد از دولت بستانكار هستند، داشتن بيمه‌اي كارآمد بدون سقف هزينه در معالجات و عمل‌هاي جراحي، بيمه‌اي همچون اكثر دستگاه‌هاي دولتي و نهادها كه تحت نام بيمه طلايي فعاليت مي‌كنند و دارندگان اين بيمه بدون پرداخت ريالي تحت انواع درمان‌ها قرار دارند و مواردي از اين دست حق طبيعي فرهنگيان است كه از آنها دريغ كرده‌اند.
محمد حبيبي يكي ديگر از اعضاي هيات‌مديره كانون صنفي معلمان تهران هم با اشاره به موضوع بودجه آموزش و پرورش در اين ديدار گفت: در حدود سه هفته گذشته پويشي به نام كمپين بودجه عادلانه در فضاي مجازي شكل گرفته كه هدف ازآن جلب‌توجه بيشتر مسوولان دولتي و نمايندگان مجلس به مساله بودجه آموزش و پرورش است. وي افزود: اين كمپين كه توسط گروهي از معلمان و فعالان صنفي راه‌اندازي شده، بيش از 110هزار امضاي مجازي و حقيقي از معلمان در سراسر ايران را جمع‌آوري كرده است بي‌شك اغراق نيست اگر چنين پويشي را بي‌سابقه در تاريخ فعاليت‌هاي صنفي بدانيم چرا كه همراه كردن 110 هزار فرهنگي شاغل و بازنشسته از سراسر كشور بي‌شك نشاني از گستردگي اين كمپين و فراگيري آن در سطح كشور بوده است با اين حال آنچه بيش از همه
به اقبال عمومي اين كمپين مدني منجر شد، توجه و تمركز آن بر مواردي بود كه در شرايط كنوني مساله عيني و حياتي جامعه فرهنگيان ايران است. عدم توجه كافي به نيازهاي بودجه‌اي بزرگ‌ترين وزارتخانه كشور، عملا دستگاه آموزش عمومي كشور را با يك بحران جدي مواجه كرده است مشكلات معيشتي معلمان هر ساله در حال افزايش است و انبوه مطالبات معلمان شاغل و بازنشسته همچنان بدون پاسخ مانده است.
سارا ملك يكي از نمايندگان فرهنگيان بازنشسته هم در اين ديدار گفت: مشكل بازنشستگان جديد نيست و در اين چند سال خلاصه نمي‌شود متاسفانه سال‌هاي سال است كه بازنشستگان به حاشيه رانده شده‌اند. در 10 سال گذشته اميد به قانون خدمات كشوري داشتيم كه آن‌هم توسط دولت نهم و دهم اجرا نشد و باعث شد بازنشستگان بيش از پيش با مشكل روبه‌رو شوند و اميدشان را در اجراي عدالت ازدست بدهند جناب احمدي‌نژاد بايد براي فرار از اجراي قانون و عدم اجراي قانون خدمات كشوري پاسخگو باشد. ايشان بايد براي برداشت 9هزارميليارد از صندوق بازنشستگي و فلج كردن صندوق پاسخگو باشد حال دولت مانده با انبوهي از مشكلات اقتصادي. لذا از مجلس مي‌خواهيم به ياري دولت مشكل حقوقي باز‌نشستگان را حل كند و اين كار بزرگ را به نام خود ثبت كنند و نخستين مجلسي باشند كه بعد از 37 سال اين معضل را رفع كرده است. منابع هم فراوان است از بودجه ده‌ها سازمان غير دولتي كه موازي با دولت هستند و كار چندان مفيدي هم انجام نمي‌دهند.
پروين اسفندياري يكي ديگر از معلمان بازنشسته كه به نمايندگي از جمع زيادي از فرهنگيان بازنشسته در اين ديدار حضور داشت نيز گفت: بازنشستگان براي رسيدگي به حقوق قانوني خود راه‌هاي بسياري را طي كرده‌اند در اين مسير ده‌ها ديدار با مسوولان دولت و نمايندگان مجلس داشتيم. در ديدار با آقاي تاجگردون و لاريجاني هر دو قول دادند كه همسان‌سازي به مطلوب‌ترين شكل اجرا شود ولي مسوولان سازمان استخدام كشوري تعريف كاملا متفاوت در مورد همسان‌سازي دارند و اين مورد باعث نگراني و سردر‌گمي بازنشستگان شده است. در ضمن آقاي تاجگردون در نظر دارند همسان‌سازي فقط براي حقوق‌هاي زير دو ميليون اجرا شود و اين به هيچ عنوان قابل قبول نيست ما خواهان همسان‌سازي حقوق بازنشستگان قديم با بازنشستگان جديد هستيم .
غضنفري يكي ديگر از نمايندگان فرهنگيان بازنشسته هم در اين ديدار با اشاره به موارد قانوني و زمينه‌هاي موجود براي حل مشكلات حقوقي و معيشتي بازنشستگان فرهنگي گفت: اينجانب بازنشسته ۸۴با حقوق يك ميليون و چهارصد هزارتومان باستحضار مي‌رسانم كه به نمايندگي بيش از۵۰گروه تلگرامي بازنشستگان كشور خواستار پيگيري شما در اين موارد هستيم: اجراي ماده ۶۴ و ماده ۱۰۹باتوجه به ماده ۱۲۵قانون خدمات كشوري اجراي همسان‌سازي حقوق كليه بازنشستگان كشوري و لشكري سال‌هاي قبل با بازنشستگان ۹۶با ۱۰درصد اختلاف دربازه زماني دوساله به‌طوري كه ۷۰درصد از مابه‌التفاوت در۹۶ومابقي درسال ۹۷پرداخت شود- بيمه كارآمد شايسته پيشكسوتان جامعه و پرداخت هرچه سريع‌تر پاداش پايان خدمت بازنشستگان سال ۹۵ اينها كمترين خواسته پيشكسوتان كشور است وازشمانماينده محترم درخواست مي‌كنم دلسوزانه پيگير مطالبات ما باشيد.
سميه شهريسوند از فعالان كانون صنفي لرستان هم در اين ديدار چنين ابراز نظر كرد: از آن تعداد مديران دولتي و نمايندگان مردم كه قايل به گفت‌وگو و بحث پيرامون مشكلات هستند سپاسگزاريم اما صرف گفت و شنود باعث ايجاد تغييرات مثبت نخواهد بود. در دراز مدت تكرار مسائل و عدم توجه به رفع مشكلات، آسيب بزرگ‌تري را ايجاد مي‌كند كه در كنار آسيب‌هاي اجتماعي متعدد كنوني، مي‌تواند منجر به گره‌هاي بزرگ اجتماعي شود كه شايد ديگر به راحتي و با صرف هزينه‌هاي مالي قابل برطرف كردن نباشد. وي در ادامه افزود: مسائل آموزش و پرورش فراتر از حقوق زيرخط فقر معلمان است. نيروهاي حق التدريس، عدم امنيت شغلي آنها و وضعيت پرداخت نابسامان حقوق ناچيز اين نيروها، سرباز معلماني كه بدون در نظر گرفتن شاخص‌هاي مورد نياز تدريس مشغول به كار مي‌شوند و نداشتن تخصص در اين كار، باعث بروز مشكلاتي مي‌شود كه اغلب رسانه‌ها به عنوان اشتباهات معلمان بازتاب مي‌دهند. وضعيت همكاران بازنشسته و نيروهاي خدماتي كه حتي از معلمان شاغل هم در شرايط دشوارتري زيست مي‌كنند و همه و همه فقط بخشي از نگراني‌هاي معلمان است. وي در پايان گفت: ما بايد به آموزش و پرورش نگاه درازمدت داشته باشيم و بدانيم بسياري از مسائل اخلاقي امروز از فقر، طلاق، خيانت، دزدي و خشونت در هر سطحي ريشه در آموزش ناكارآمد و ناكافي گذشته داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون