• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3763 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۷ اسفند

پس از گذشت 9 سال

فاز 17 و 18 پارس جنوبي عاقبت به خير شد

گروه اقتصادي| با گذشت 9 سال از كلنگ زني فاز 17 و 18 پارس جنوبي، بالاخره اين پروژه به زودي به‌طور رسمي به بهره‌برداري مي‌رسد. اين در حالي است كه به گفته حسن بويري، مجري طرح توسعه فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي اين پروژه حدود 6 ماه است كه به بهره‌برداري رسيده است، اما براي افتتاح رسمي در انتظار برنامه‌ريزي‌هاي لازم وزارت نفت و رياست‌جمهوري است. اين فاز از پارس جنوبي را مي‌توان در زمره ايراني‌ترين پروژه‌هاي نفتي كشور دانست. به گفته اين مقام مسوول علت تاخير 9 ساله در بهره‌برداري از اين پروژه نيز مي‌تواند كم تجربگي شركت‌هاي ايراني فعال در طرح توسعه‌اي فاز 17 و 18 باشد. مديرعامل شركت مديريت طرح‌هاي صنعتي ايران با بيان اينكه 1/8 ميليارد دلار حجم سرمايه‌گذاري در خصوص فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي است، اعلام كرد: ارزش اقتصادي محصولات پروژه در اين دو فاز نيز معادل 5/2 ميليارد دلار است. اين پروژه طي شش الي هفت سال به مرحله راه‌اندازي رسيد و در سال ۱۳۹۳ نخستين فاز آن كليد خورد و علاوه بر اين در ارتباط با ميادين نفتي ديگري در مناطق نفت‌خيز جنوب به ايدرو پيشنهاداتي شده كه در مرحله نهايي شدن است و در حال حاضر نمي‌توانيم از طرف‌هاي قرارداد نامي ببريم، اما با مشاركت شركت‌هاي خارجي در بحث تامين مالي و تكنولوژي‌هاي روز دنيا همكاري‌هايي خواهيم داشت تا بتوانيم اكتشاف و حفاري را به بهترين نحو ممكن در دستور كار قرار دهيم. او با اشاره به اينكه طرح توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي در بخش حفاري توسط دو شركت ايراني انجام شد، بيان كرد: علاوه بر اين در بخش مهندسي، خريد تجهيزات و غيره شركت‌هاي داخلي پروژه را مدنظر قرار دادند كه در مجموع شامل چهار سكوي دريايي است كه در مرحله راه‌اندازي قرار دارند.
توليد تجميعي 5/15 ميليارد مترمكعب گاز
مديرعامل شركت مديريت طرح‌هاي صنعتي ايران، افزود: فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي ظرفيت توليد ۵۰ ميليون مترمكعب گاز غني را دارد و بخش پالايشگاه‌ نيز شركت مديريت طرح‌هاي صنعتي ايران و  O1 (اُيك) فعاليت‌هاي لازم را مدنظر قرار دادند. اين دو فاز ظرفيت توليد تجميعي 5/15 ميليارد مترمكعب گاز به شبكه را دارد و علاوه بر اين مي‌تواند ۱۵ ميليون ميعانات گازي توليد كند. در كنار اين موارد امكان صادرات ۱۰ ميليون بشكه ميعانات گازي در اين پروژه وجود دارد. اين در حالي است كه ارزش اقتصادي محصولات پروژه حدود 5/2 ميليارد دلار است و تا پايان سال ۱۳۹۵ يك سوم ميزان سرمايه‌گذاري انجام شده در مورد پروژه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي باز خواهد گشت.
مديرعامل شركت مديريت طرح‌هاي صنعتي ايران در ادامه‌ اين نشست در مورد آخرين وضعيت فاز ۱۴ پارس جنوبي نيز اعلام كرد: اولويت ما در سال ۱۳۹۶ توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبي است و تاكنون حدود ۶۵ درصد پيشرفت كار داشته است. علاوه بر اين هشت پيمانكار كنسرسيوم اين پروژه را تشكيل مي‌دهند و اميدواريم كه با استفاده از توانمندي‌هاي شركت‌هاي داخلي ظرف دو سال آينده پروژه به مرحله بهره‌برداري برسد.
مذاكره با شركت‌هاي امريكايي؟
بويري در مورد فعاليت ايدرو در پروژه‌هاي آتي نيز خاطرنشان كرد: شركت مديريت طرح‌هاي صنعتي ايران براساس تجربه‌اي كه در بخش افزايش ضريب بازيافت مخازن نفتي به دست آورده مي‌تواند در پروژه‌هاي آتي ورود پيدا كند و بخشي از برداشت را در ميادين نفتي داشته باشد.
اين مقام مسوول در پاسخ به «اعتماد» مبني براينكه با كدام يك از شركت‌ها در زمينه E&P بخش بالادستي نفت مذاكره داشته‌ايد، گفت: مذاكراتي در بخش بالادستي مربوط به صنعت نفت و گاز انجام شده و مذاكراتي نيز با شركت‌هاي صاحب دانش فني در اروپاي غربي، اروپاي شرقي و قاره امريكا داشته‌ايم كه در دست نهايي شدن است، اما تا آن زمان نمي‌توانيم نامي از هيچ شركتي به زبان آوريم.
مديرعامل شركت مديريت طرح‌هاي صنعتي ايران همچنين با تاكيد بر اينكه اگر مانعي براي حضور شركت‌هاي خارجي در بخش صنعت نفت و گاز ايجاد شود گزينه اول استفاده از پتانسيل شركت‌هاي داخلي است، گفت: تجربه‌اي كه شركت مديريت طرح‌هاي صنعتي ايران در توسعه فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي به دست آورده در مورد ساير شركت‌هاي ايراني نيز وجود دارد و در مورد ساير ميادين نفت و گاز نيز شركت‌هاي ايراني مي‌توانند طرح‌هاي توسعه‌اي را انجام دهند. بويري درباره ميزان اشتغالزايي در فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبي بيان كرد: با توجه به حجم زياد كاركردها حدود ۱۴ هزار نفر ساعت اشتغال‌زايي در پيك كاري داشته‌ايم و يكي از سياستگذاري‌هاي اصلي در مورد چنين طرح‌هايي در جهت اشتغال‌زايي نيروهاي انساني است.
كيفيت ايراني، اعتبار بين‌المللي
او همچنين با اشاره به ركوردشكني‌هاي شركت‌هاي ايراني در بخش فراساحل و به‌‌خصوص زمان راه‌اندازي سكوها گفت: شركت‌هاي ايراني نشان داده‌اند كه در اجراي پروژه‌هاي فراساحل، زمان‌هاي بسيار خوبي را نسبت به استانداردهاي بين‌المللي به ثبت مي‌رسانند و كيفيت كار ايراني‌ها و زمان اجراي آنها بسيار خوب است. همين موضوع موجب شده از سوي كشورهاي حاشيه خليج فارس به شركت‌هاي پيمانكار نفت و گاز ايراني پيشنهاد شود كه در برخي پروژه‌هاي خليج فارس و حاشيه آن حضور يابند و مذاكراتي تاكنون بين شركت‌هاي ايراني و برخي كشورهاي حاشيه خليج‌فارس صورت گرفته است.
مديرعامل شركت مديريت طرح‌هاي صنعتي ايران از ورود اين شركت به بخش پيمانكاري بازار پتروشيمي در سال 96 خبر داد و گفت: ايدرو براي حضور در بخش بالادستي صنعت نفت يك شركت E&P تشكيل داده و در آينده‌اي نزديك اين شركت تفاهمنامه يا قراردادي را براي مطالعه و اقدامات بالادستي در يكي از ميادين شركت مناطق نفت خيز جنوب بر اساس مدل جديد قراردادهاي نفتي ايران امضا مي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون