• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3764 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۸ اسفند

تحليل

دومينوي افتتاح پروژه‌هاي نيمه‌كاره به دولت يازدهم

درحالي وعده افتتاح فاز يك آزاد‌راه تهران- شمال در بهار سال آينده داده شده كه بررسي‌ها نشان از عدم تكميل سيستم‌هاي تاسيسات تونل‌هاي اين آزادراه تا شش ماه آينده دارد. افتتاح گسترده پروژه‌هاي عمراني نيمه كاره در سال پاياني دولت‌ها و تبعات آن در كاهش ايمني حمل و نقل و زيان‌دهي مالي آن، اتفاق آشناي روزهاي پاياني فعاليت دولت‌هاست. اقدامي كه هدفش يا گرفتن دوباره راي از مردم است يا ثبت افتخار افتتاح پروژه به نام خود؛ افتتاح پروژه‌هاي بسيار در حوزه‌هاي مختلف كه معمولا در آخرين سال عمر چهار ساله يا هشت‌ساله دولت‌ها و به عنوان دستاوردهاي دولت رونمايي مي‌شوند. در همين ارتباط ميثم لاجوردي، كارشناس حوزه حمل و نقل به مهر گفته است: هنوز يادمان نرفته است كه محور ريلي اصفهان ـ شيراز و كرمان ـ زاهدان تنها با تكميل زير‌سازي و ريل‌گذاري و فقط با يك ارتباط تلفني و بي‌سيم بين ايستگاهي، به افتتاح رسيد و هنوز پس از گذشت سال‌ها اين محورها هنوز به سيستم علايم ارتباطاتي مناسب تجهيز نشده است. وي اظهار كرد: مشابه اين شتابزدگي در افتتاح پروژه‌ها هم‌اكنون در پروژه‌هاي ساخت راه و آزاد‌راه مشاهده مي‌شود. درهمين راستا مي‌توان به قطعه يك آزادراه تهران ـ شمال اشاره كرد كه تكميل اين آزادراه به عنوان دستاورد دولت در حوزه توسعه آزاد راهي مطرح شده و قرار است در بهار سال ۹۶ افتتاح شود. لاجوردي توضيح داد: طول تونل‌هاي اين محور بالاي يك كيلومتر است و بايد مطابق آيين‌نامه‌هاي اجرايي، اين تونل‌ها مجهز به سيستم‌هاي تهويه باشند اما براساس بررسي‌هاي انجام شده به‌دليل عقب‌ماندگي تجهيز سيستم‌هاي تاسيسات از برنامه اجرايي، تجهيز اين تونل‌ها به سيستم تهويه تا شش ماه آينده امكان‌پذير نيست، مشكلي كه پس از گذشت دو سال از افتتاح قطعه يك واريانت
۳۲۰۰ متري تونل امامزاده هاشم به علت نرسيدن برق شاهد آن هستيم. اين كارشناس حوزه حمل و نقل تصريح كرد: در اين ميان آنچه مورد مطالبه عموم مردم ايران براي ارزيابي عملكرد دولت‌ها است افتتاح كامل پروژه‌ها و نه افتتاح نمايشي پروژه‌‌هاي نيمه‌تمام است زيرا تجربه افتتاح پروژه‌هاي نيمه‌كاره در سال‌هاي گذشته نشان داده است كه در اغلب موارد مشكلات جانبي ايجاد شده به هنگام بهره‌برداري نه تنها در جهت منافع ملي و مردمي نيست بلكه ضرر و زيان مالي هم به همراه دارد. لاجوردي گفت: با تاكيد بر تجربيات اشاره شده، انتظار مي‌رود دولت يازدهم كه دوران پاياني خود را سپري مي‌كند از افتتاح پروژه‌هاي زيرساختي كه از لحاظ مهندسي به نقطه پاياني خود نرسيده‌اند، اجتناب كند تا از اين طريق هم ايمني شريان‌هاي اصلي حمل و نقل تامين شود و افتتاح پروژه‌هاي نيمه‌كاره زيان مالي به همراه نداشته باشد.

65 هزار سنگين وزن  نوسازي مي‌شوند
گروه اقتصادي | رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي از جايگزيني 65 هزار دستگاه كاميون با سن بيش از 35 سال، با خودروهاي جديد خبر داد. داود كشاورزيان در حاشيه نشست بررسي مراحل اجراي اين طرح و تحويل سيصد و پنجاهمين دستگاه به متقاضيان نوسازي كاميون‌هاي فرسوده، گفت: مراحل اجرايي اين طرح در يك ماه گذشته از سوي سازمان راهداري به نمايندگي از وزارت راه و شهرسازي و شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت به نمايندگي از وزارت نفت با همكاري شركت خودروسازي ماموت آغاز شده است. اوايل بهمن ماه امسال قرارداد نوسازي پنج هزار دستگاه كشنده ميان سازمان راهداري و شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت به نمايندگي از دولت با يك خودروسازسنگين وزن منعقد شد و روز گذشته در مراسمي سيصد و پنجاهمين كشنده در روند اجراي اين طرح به متفاضي تحويل داده شد. رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي كشور افزود: بر اساس مصوبه شوراي اقتصاد، قرار است از محل ماده 12 قانون رفع موانع توليد، 65 هزار دستگاه كاميون با سن بيش از 35 سال، با خودروهاي جديد جايگزين شود.  كشاورزيان با ابراز اميدواري نسبت به اينكه روند اجرا سرعت بيشتري بگيرد، گفت: در مصوبه شوراي اقتصاد تعيين شده 65 هزار دستگاه در پنج سال نوسازي شود كه اميد است در سال آينده بتوانيم سهم يك پنجم مربوط به اين سال را كه رقمي حدود 13 هزار دستگاه است، نوسازي كنيم. معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه در اين طرح 20 تا 25 درصد بهاي خودرو به صورت نقد و بقيه به صورت تسهيلات از سوي بانك پرداخت مي‌شود، افزود: البته نرخ تسهيلات 18 درصد است كه دولت 9 درصد را پوشش داده و مصرف‌كننده نهايي نرخ سود 9 درصد را براي تسهيلات پرداخت مي‌كند. كشاورزيان سقف تسهيلات را حدود 3 هزار و 760 ميليون ريال اعلام و اظهار كرد: در صورتي كه فردي مايل به خريد نقدي باشد، در مدت 5 سال تا 40 درصد بهاي خودرو را به تدريج دريافت مي‌كند. در ادامه، «علي وكيلي»، مديرعامل سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت با ابراز اميدواري نسبت به اينكه اين طرح سرعت بيشتري بگيرد و سازندگان ديگر به اين طرح بپيوندند، گفت: در روند اجراي اين طرح و ساير موارد مربوط به ماده 12 حمايت مالي از اهميت بالايي برخوردار است. وي با اشاره به حضور بانك صادرات در نوسازي 5 هزار دستگاه كشنده در اين طرح، تاكيد كرد: بسيار مهم است كه بتوانيم از منابع خارجي استفاده كنيم و شركت ماموت نيز براي فراهم‌سازي استفاده از منابع خارجي اعلام آمادگي كرده است. در اين مراسم مهرزاد فردوس، مديرعامل اين گروه صنعتي با اشاره به اينكه هدف ما و اسكانيا علاوه بر نوسازي ناوگان حمل و نقل، كمك به كاهش آلودگي هوا است، افزود: خودروهاي اسكانيا كه در اين طرح تحويل داده مي‌شود، به گونه‌اي طراحي شده كه خروجي هوا از ورودي هوا پاك‌تر است. وي با بيان اينكه موتور يورو 6 در اين خودروها استفاده شده است، افزود: با توجه به اينكه گازوييل‌هاي موجود يورو 4 است، كارهايي روي موتور انجام شده كه قابليت استفاده گازوييل را نيز داشته باشد اما فيلتر DPF روي اين خودروها نصب شده كه هواي خروجي آن مطابق با استاندارد يورو6 است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون