• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3765 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۹ اسفند

گفت‌و‌گوي «اعتماد » با امير عابديني ، رييس كميته اقتصادي

جلوي دوربين‌ها را مي‌گيريم تا تلويزيون نتواند درآمدزايي كند

گروه ورزش

روز گذشته كميته اقتصادي فدراسيون فوتبال مصوبه‌اي را تصويب كرد كه طي آن سازمان ليگ مجاب شده تا از ورود دوربين‌هاي صداوسيما كه براي تهيه گزارش به استاديوم مي‌آمدند جلوگيري كند. البته اين مصوبه استثنايي هم دارد كه اين استثنا مربوط به دوربين‌هاي پخش زنده مسابقه‌ها مي‌شود. بنابراين خللي در پخش زنده مسابقه‌هاي ليگ ايجاد نمي‌شود اما دوربين‌هايي كه متعلق به برنامه‌هاي تلويزيوني هستند و براي تهيه گزارش به ورزشگاه مي‌آمدند، ديگر حق ورود ندارند.
حق پخش تلويزيوني يكي از مهم‌ترين روش‌هاي درآمدي براي باشگاه‌هاي دنيا محسوب مي‌شود. شركت‌هاي معتبر پخش تلويزيوني سالانه هزينه‌هاي زيادي را براي دريافت حق پخش تلويزيوني به مسوولان ليگ‌هاي مختلف پرداخت مي‌كنند تا مجوز پخش تصاوير را بطور رسمي در اختيار داشته باشند. مسوولان اين ليگ‌ها هم با حساب و كتاب خودشان از طريق اين كار درآمد خوبي را در اختيار باشگاه‌هاي فوتبال قرار مي‌دهند. البته مساله حق پخش تلويزيوني فقط مربوط به باشگاه‌ها نشده و بلكه در تورنمنت‌هاي ملي همچون جام جهاني و جام ملت‌ها هم فيفا درآمد خوبي از حق پخش
تلويزيوني دارد.
با اين وجود در فوتبال ايران اين مساله هنوز به نتيجه نرسيده و با وجود فشارهاي زيادي كه طي سال‌هاي اخير فدراسيون فوتبال به صداوسيما آورد نتوانست اين مجموعه را وادار به پرداخت حق پخش تلويزيوني كند. صداوسيما معتقد است اين نهاد يك نهاد دولتي بوده و تمام درآمدهايش كه از قبال تبليغات به دست مي‌آيد مستقيما به حساب خزانه دولت واريز شده و از طريق مجلس شوراي اسلامي به صورت مشخص بودجه دريافت مي‌كند. بنابراين نمي‌تواند از اين بودجه مبلغي را بابت حق پخش تلويزيوني پرداخت كند. مديران اين سازمان پيش از اين اعلام كرده بودند اگر فدراسيون فوتبال قصد دارد از پخش تصاوير فوتبالي درآمد داشته باشد بهتر است اين موضوع را از طريق مجلس پيگيري كند تا مجلس شوراي اسلامي كه بودجه صداوسيما را تصويب مي‌كند، مبلغي را به صورت مجزا در اختيار صداوسيما قرار دهد تا اين مجموعه بتواند حق پخش تلويزيوني را به فدراسيون فوتبال بدهد.
با وجود اين كش و قوس‌هاي فراوان اختلاف نظرها كماكان وجود دارد و با وجود قرارداد 24 ميلياردي كه سال گذشته منعقد شد، باز هم صداوسيما هيچ مبلغي را بابت حق پخش تلويزيوني پرداخت نكرد تا اينكه روز گذشته شاهد اين بوديم كه كميته بازاريابي فدراسيون فوتبال مصوب كرد تا از ورود دوربين‌هاي تلويزيوني به ورزشگاه‌ها جلوگيري شود.
در همين رابطه با امير عابديني، رييس كميته بازاريابي فدراسيون فوتبال هم‌كلام شديم تا درباره مصوبه اين كميته با رييس كميته بازاريابي فدراسيون فوتبال صحبت كنيم.
وي در ابتداي صحبت‌هايش گفت: مساله حق پخش تلويزيوني يكي از مهم‌ترين راه‌هاي درآمد باشگاه‌ها محسوب مي‌شود. تا به حال بارها و بارها بر سر اين موضوع با صداوسيما مذاكره كرديم اما مشكل اينجاست كه آنها نمي‌پذيرند كه اين حق فوتبال است و بايد پرداخت كنند. در زمان رياست سرافراز بر صداوسيما، جلسات خوبي پيرامون اين مساله برگزار شد اما با تغيير رياست صداوسيما اين جلسات هم ديگر برگزار نشد و كار به جايي رسيد كه ما مجبور شديم مصوبه ممنوعيت ورود دوربين‌ها به ورزشگاه را به تصويب برسانيم. البته اين مصوبه تبصره‌اي دارد مبني بر اينكه دوربين‌هايي كه براي پخش زنده مسابقه به ورزشگاه مي‌روند مي‌توانند به كارشان ادامه دهند. ما فقط جلوي دوربين‌هايي كه براي برنامه‌هاي خاص از طريق فوتبال برنامه توليد مي‌كنند را مي‌گيريم.
وي افزود: جالب است بدانيد باشگاه‌ها از طريق يك سامانه براي خودشان درآمدزايي مي‌كنند. حال صداوسيما براي اينكه اين سامانه را در تلويزيون فقط براي چند ثانيه تبليغ كند 150 ميليون تومان از باشگاه‌ها پول مي‌گيرد. چطور چنين مساله‌اي ممكن است؟ باشگاه‌ها كه خودشان تهيه‌كننده اين فوتبال هستند، بايد براي پخش چند ثانيه آگهي كه در ميان بازي فوتبال پخش مي‌شود، 150 ميليون تومان پول بدهند.
عابديني در ادامه با بيان اينكه برنامه‌هاي تلويزيوني از قبل فوتبال پربيننده شده‌اند، گفت: شما به برنامه 90 نگاه كنيد و ببينيد اين بيننده ميليوني را از كجا آورده‌اند؟ تمام آيتم‌هاي اين برنامه از طريق فوتبال كه تهيه‌كننده آن باشگاه‌ها هستند به دست مي‌آيد. حال چرا صداوسيما به خاطر اين همه بيننده كه از قبل فوتبال به دست آمده حق فوتبال را نمي‌دهد؟ شما مي‌دانيد باشگاه‌هاي ما چقدر بدهكار هستند و از مهم‌ترين منبع درآمدشان هيچ عايدي ندارند. در طول هفته بيش از 14 برنامه ورزشي كه حاصل بازي‌هاي فوتبال است پخش مي‌شود و در كنار آنها تبليغ‌هاي زيادي هم پخش مي‌كنند و درآمد به دست مي‌آورند اما از قبل اين درآمدها چيزي به فوتبال نمي‌رسد.
عابديني در پاسخ به اين سوال كه سال گذشته قرارداد صداوسيما با فدراسيون فوتبال چقدر بود، گفت: سال قبل ما بر سر 24 ميليارد تومان به توافق رسيديم كه يك ريال هم به ما ندادند و فقط قرارداد بستيم. الان هم به خاطر همين موضوع اين مصوبه را تصويب كرديم و به سازمان ليگ داديم كه البته فقط بحث ورود دوربين‌ها نيست. قرار ما بر اين شده هيچ يك از اهالي فوتبال به هيچ طريقي با برنامه‌هاي ورزشي صداوسيما مصاحبه نكنند. يعني از اين به بعد نه در برنامه 90 و نه در هيچ برنامه ديگري هيچ فرد فوتبالي از قبيل بازيكن يا مربي حق مصاحبه ندارند.
وي در پاسخ به اين سوال كه اين مساله تا چه زماني ادامه خواهد داشت، گفت: مصوبه ما آزمايشي است اما مطمئنا تا زماني كه صداوسيما پاي ميز مذاكره نيايد ادامه خواهد داشت. جالب است بدانيد خود من بارها و بارها پيش آقايان رفتم و از آنها خواهش كردم كه يك جلسه برگزار كنند تا اين مشكل را برطرف كنيم اما گويا زورمان به آنها نمي‌رسد ولي زورمان به زمين فوتبال خودمان كه مي‌رسد. ما جلوي دوربين‌ها را مي‌گيريم تا ديگر آنها نتوانند از اين فوتبال درآمد داشته باشند ببينيم باز هم بيننده خواهند داشت؟
وي ادامه داد: تنها مساله‌اي كه در حال حاضر براي فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ مهم است، بحث درآمد باشگاه‌هاست. باشگاه‌هاي ما همه بدهكارند و صداوسيما در كنار اين فوتبال درآمدزايي مي‌كند اما هيچ پولي را به باشگاه‌ها
 نمي‌دهد.
طبق مصوبه كميته بازاريابي فدراسيون فوتبال كه از روز گذشته و بازي استقلال و سايپا اجرايي شد، فعلا دوربين‌هاي برنامه‌هاي تلويزيوني حق ورود به ورزشگاه را ندارند. پيش از اين هم براي چند بازي جلوي ورود دوربين‌ها گرفته شد كه در آن مقطع حتي جلوي دوربين‌هاي پخش زنده تلويزيوني گرفته شد كه حاصل آن پخش نشدن چند بازي از تلويزيون بود. با وجود اين اتفاقات بايد ديد آيا باز هم فشار سازمان ليگ بر صداوسيما نتيجه‌اي خواهد داد يا باز هم شاهد پرداخت نشدن حق پخش تلويزيوني خواهيم بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون