• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3770 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۵ اسفند

حلقه محاصره عليه پيونگ‌يانگ تنگ‌تر مي‌شود

وزارت خارجه چين: به اين چرخه معيوب پايان دهيد

گروه جهان

شرايط در سرزمين‌هاي شرقي جهان به‌شدت در حال تغيير است. به نظر نمي‌رسد كه امريكا به مانند گذشته بخواهد سياست صبرو انتظار را در برابر كره شمالي پيگيري كند. بنابراين قصد دارد تا حلقه محاصره نظامي عليه پيونگ يانگ را تنگ‌تر و تنگ‌تر كند. بنابراين ايالات متحده، ژاپن و كره جنوبي روز گذشته يك پيام مشترك را به كره شمالي ارسال كردند. ايالات متحده كشتي‌هاي داراي سپر دفاع موشكي خود كه از تكنولوژي بالايي براي انهدام موشك‌هاي بالستيك برخوردار هستند را در محدوده منطقه‌اي كه چهار موشك اخير پيونگ يانگ از آن شليك شده مستقر كردند.
طبق بيانيه نيروي دريايي ايالات متحده، كشتي‌هاي جنگي اين كشور به همراه كره جنوبي و ژاپن در راستاي بهبود قابليت‌هاي خود در مقابله با موشك‌هاي بالستيك تمرينات خود را آغاز كردند. نيروي دريايي ايالات متحده عنوان كرده است كه اين تمرين دوروزه، اقدام تمريني پس از آزمايش‌هاي موشكي كره شمالي به حساب مي‌آيد.
در بيانيه‌اي كه ناوگان هفتم نيروي دريايي ايالات متحده در ژاپن منتشر كرده آمده است، اين تمرين در راستاي ارتقاي داده‌هاي تاكتيكي، ارتباطات و رهگيري در ميان كشتي‌هايي است كه در اين رزمايش حضور دارند.
وزارت خارجه چين نيز نسبت به اين اقدام سكوت نكرد و ظهر روز گذشته از همه طرف‌ها خواست به يك چرخه معيوب كه مي‌تواند از كنترل خارج شود پايان دهند. سخنگوي وزارت خارجه چين نيز در بيانيه خود عنوان كرد: كره شمالي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را با پرتاب موشك‌هاي بالستيك خود نقض كرده است. از سوي ديگر كره جنوبي، ايالات متحده و در حال حاضر ژاپن بر انجام تمرينات نظامي در مقياسي فوق‌العاده بزرگ اصرار دارند.
آن گونه كه خبرگزاري رسمي كره شمالي اعلام كرده، امريكا قصد دارد تا يك ضربه پيشگيرانه عليه پيونگ يانگ انجام دهد. در بيانيه‌اي كه از اين خبرگزاري منتشر شد خطاب به امريكايي‌ها عنوان كرد كه آنها به حاكميت و عزت ما يك مقدار تجاوز كنند، ارتش ما حملات فوق‌العاده دقيق و بي‌رحمانه از زمين، هوا، دريا و زير آب عليه آنها راه‌اندازي خواهد كرد.
با اين حال تحليلگران معتقدند همكاري ژاپن و كره جنوبي در تمرين‌هاي روز سه‌شنبه بسيار مهم بوده است. كوري والاس، يك كارشناس امنيتي ژاپني در برلين معتقد است كه كره جنوبي در گذشته همواره متهم بود كه به خوبي با ژاپن در خصوص مسائل نظامي و اطلاعاتي همراهي و همكاري نمي‌كند. ولي حالا آنها براي مقابله با تهديد كره شمالي مسووليت دارند.
كارل شوستر، استاد دانشگاه هاوايي در اقيانوس آرام و مدير سابق عمليات در مركز اطلاعات مشترك فرماندهي امريكا در اقيانوس آرام نيز به سي‌ان‌ان مي‌گويد: پكن و پيونگ يانگ نسبت به ايجاد ائتلاف نظامي بين كره جنوبي و ژاپن محتاطانه برخورد كنند.
آخرين چيزي كه كره شمالي و چين مي‌خواهند نزديكي و همكاري‌هاي دفاعي ژاپن و كره جنوبي در مقابله با رفتارهاي كره شمالي است كه رفته رفته به واقعيت نزديك مي‌شود. چين در حال حاضر ناراحت از ورود سيستم دفاع موشكي امريكا در هفته گذشته به كره جنوبي است. چين معتقد است استقرار موشك تاد در كره جنوبي امنيت پكن را تهديد مي‌كند. تحليلگران معتقدند كه چين بيش از استقرار موشك‌هاي تاد نگران رادارهاي آن است كه ايالات متحده را قادر مي‌سازد به راحتي قلمرو چين را تحت نظارت داشته باشد و بر تحركات نظامي چين تسلط پيدا كند.
سه كشتي ناوشكن كه موشك‌هاي هدايت شونده با خود حمل مي‌كنند در اين رزمايش نظامي حضور داشتند. كشتي‌هاي كورتيس ويلبر، سوجونگ كبير و جدياس كريشما، با سيستم مجهز به سپر دفاع موشكي تمرينات خود را برگزار كردند. گفتني است سيستم‌هايي كه بر اين كشتي‌ها نصب شده، شركت لاكهيد مارتين را به عنوان پيمانكار و پشتيبان اصلي اين سيستم‌ها قادر مي‌سازد تا بتوانند به صورت زودهنگام توانايي تشخيص تهديدات موشكي و توانايي براي رديابي و رهگيري آنها را داشته باشد.
موشك‌هاي بالستيك معمولا در صورت شليك‌شدن ابتدا به بالا مي‌روند و در يك حركت قوسي به سمت اهداف حركت مي‌كنند. اكنون كشتي‌هايي كه در نزديكي كره شمالي مستقر شده‌اند مي‌تواند موشك‌هاي بالستيك را در مرحله صعود آنها تشخيص دهد.
از همين رو كشتي‌ها مي‌توانند از نزديك اين موشك‌ها را رهگيري كنند و زماني كه در ابتداي پرواز خود است با ارسال داده‌هاي رديابي خود به كشتي در طول مسير پرواز، تا زماني كه بخواهد تا بالاترين نقطه در زمان اوج برسد آن را نابود كند.
كارل شوستر معتقد است كه يكپارچه‌سازي سيستم راداري كشتي‌هاي بيشتر موجب مي‌شود تا قدرت آنها نيز براي جلوگيري از حملات بيشتر شود. وي مي‌افزايد اين موضوع مي‌تواند عمق بهتري در راستاي سيستم دفاع موشك‌هاي بالستيك ارايه دهد. از همين رو اين كشتي‌ها نيز قادر خواهند بود كه قابليتي در حدو اندازه‌هاي سامانه‌هاي دفاع موشكي تاد يا پاتريوت پيدا كنند. با اين حال اين نكته را نبايد فراموش كرد كه سيستم‌هاي سپر دفاع موشك‌هاي بالستيك عاري از خطا نيستند.
سامانه سپر دفاع موشكي تاد هرچند قادر به رهگيري بيش از 100هدف به طور همزمان است و نيروي دريايي ايالات متحده بارها و بارها بطور مكرر آن را مورد آزمايش قرار داده است و همواره آزمايش‌هاي موفقي را پشت سر گذاشته است. اما سامانه تاد هيچگاه در جنگ واقعي مورد استفاده قرار نگرفته است و اين سيستم مي‌تواند در زماني كه كره شمالي بخواهد يك سري از موشك‌هاي خود را به طور همزمان راه‌اندازي كند بايد ديد كه آيا مي‌تواند در صحنه عمل نيز سامانه تاد به خوبي عمل كند يا خير. زيرا مجموعه موشك‌هاي بالستيكي كه از زيردريايي‌هاي كره شمالي پرتاب مي‌شود مي‌تواند بر عملكرد تاد تاثيرگذار باشد. با اين حال برخي‌ها معتقدند سيستم دفاع موشكي تاد مي‌تواند از بين برود زماني كه يك سري از حملات موشكي به طور همزمان انجام شود.
گفتني است سامانه دفاع موشكي پاتريوت در طول جنگ خليج فارس در سال 1991 و حمله سال 2003 به عراق در خصوص موشك‌هاي كوتاه‌برد مورد آزمايش قرار گرفت و در صحنه نبرد عملكرد خود را به نمايش گذاشت اما مشخص نيست كه سامانه تاد مي‌تواند چگونه عملكردي از خود براي مقابله با موشك‌هاي بالستيك كره شمالي برجاي بگذارد.
احتمال آزمايش‌هاي جديد
تصاوير جديد ماهواره‌اي از كره شمالي نشان از حفر تونلي با عمق هشتصد متر در منطقه‌اي از كره شمالي است كه همچنان ادامه دارد. طبق اين تصاوير مشخص مي‌شود كه كره شمالي ممكن است به سمت آزمايش‌هاي هسته‌اي زيرزميني پيش برود. منابع كره شمالي كه به تازگي در بريتانيا پناهنده شدند روز گذشته عنوان كردند كه سايت در يك جاده كه پيونگ يانگ را به استان هامگبونگ متصل مي‌كند واقع شده و يك خط آهن به سمت سايت آزمايشگاه هسته‌اي كشيده شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون