• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3770 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۵ اسفند

با فروش آثاري از سهراب سپهري، حسين زنده‌رودي، پرويز تناولي، محمد احصايي و...

پرونده سال تجسمي با حراج كريستيز دوبي بسته مي‌شود

علي مطلب‌زاده

 

بيست‌ودومين حراج كريستيز دوبي با آثاري از هنرمندان ايراني روز شنبه برگزار مي‌شود تا آخرين روزهاي سال حوزه هنرهاي تجسمي با تمام حاشيه‌هايي كه در طول سال شاهد آن بود با پيش‌بيني ادامه حضور و فروش موفق آثار ايراني در اين دوره از حراجي كريستيز سر و شكل اميدوارانه‌تري به خود بگيرد. اين اتفاقي است كه با وجود حدود 50 اثر ايراني حاضر در اين دوره از حراجي كريستيز دور از انتظار نيست.
در بيست‌ودومين دوره حراج كريستيز دوبي 163 اثر از هنرمندان ايران، عرب و ترك حاضرند و سهم ايراني‌ها 49 اثر است. سهراب سپهري، حسين زنده‌رودي، پرويز تناولي، محمد احصايي، فرهاد مشيري، منير شاهرودي فرمانفرماييان، كوروش شيشه‌گران و... همان نام‌هاي آشنايي هستند كه به بهانه برگزاري هر حراج خارجي و حتي داخلي بارها نام آنها را شنيده‌ايد. چندتايي از اين چهره‌ها اين‌بار هم ركوردهاي برآورد قيمت‌هاي حراج كريستيز را در كنار هنرمندان لبناني، سوري، عراقي و مصري بر عهده دارند. اثري «بدون عنوان» از سهراب سپهري در اين حراج بين 220 تا 280 هزار دلار قيمت خورده كه بعد از آثار اسماعيل شموت (هنرمند فلسطيني) با عنوان «اديسه‌اي از مردم» با قيمت 800 تا 900 هزار دلار، اثر «بدون عنوان» فائق حسن عراقي با قيمت 400 تا 500 هزار دلار و اثر «Assouan»  محمود سعيد با قيمت 250 تا 300 هزار دلار گران‌ترين قيمت‌هاي پيشنهادي در حراج كريستيز را به خود اختصاص داده‌اند.
اثر ديگري از سهراب سپهري كه در اين حراجي حاضر است 50 تا 70 هزار دلار قيمت خورده است. «نقاشي در شيشه» منير شاهرودي فرمانفرماييان هم در اين دوره از حراج كريستيز 180 تا 240 هزار دلار قيمت خورده تا سهم ايراني‌ها در بين بالاترين قيمت‌هاي پيشنهاد شده همچنان حفظ شود.
اثر «SAHON FASSAHAH» حسين زنده‌رودي هم با قيمت 180 تا 220 هزار دلار در حراج شركت داده شده است و بعد از او نوبت به تابلوي «نور» از علي بني‌صدر و تابلوي «قهرمان» از محمود صبري، هنرمند عراقي مي‌رسد كه هر دو 150 تا 200 هزار دلار قيمت خورده‌اند.
اثر بعدي از كورش شيشه‌گران است؛ تابلويي با عنوان «فيگور» كه با قيمت پايه 120 تا 180 هزار دلار در حراج بيست‌ودوم كريستيز دوبي حاضر است. تابلوي   «DIS+YSSS» اثر حسين زنده‌رودي، آثار «3N8R09»، «Kitten» و «كوزه آبي روي سفيد» از فرهاد مشيري، اثري «بدون عنوان» از افشين پيرهاشمي، تابلوي «رويا» اثر سفهوان دهول مصري و اثر «بدون عنوان» شفيق عبود، هنرمند لبناني هم هر كدام با قيمت 100 تا 150 هزار دلار در جايگاه‌هاي بعدي هستند. تابلوي «عشق» از محمد احصايي و اثري از علي بني‌صدر با عنوان «خورشيد/ پسر» با قيمت 80 تا 120 هزار دلار چكش خواهند خورد.
پرويز تناولي در اين دوره از كريستيز با پنج مجسمه از سري مجسمه‌هاي «هيچ» حاضر است كه يكي از آنها با عنوان «هيچ و صندلي» با قيمت 50 تا 70 هزار دلار قيمت خورده و چهار اثر ديگر او به صورت يك مجموعه با قيمت 60 تا 80 هزار دلار عرضه مي‌شود.
دو اثر «بدون عنوان» از بهمن محصص و دو اثر «بدون عنوان» از مسعود عربشاهي نيز در حراج كريستيز چكش مي‌خورند كه هر كدام از آنها 60 تا 80 هزار دلار قيمت خورده‌اند. از رضا درخشاني هم دو اثر در اين دوره از حراجي حاضر است. از سري «هانتينگ كالر» اين نقاش يك اثر با قيمت پايه 50 تا 70 هزار دلار قيمت خورده و اثر ديگر او با عنوان «هر روز تابستان و هر شب پاييز» هم 50 تا 70 هزار دلار برآورد قيمت شده است. سه اثر از فرامرز پيلارام هم به ترتيب 60 تا 80، 20 تا 25 و 15 تا 20 هزار دلار قيمت خورده‌اند. در اين حراج تك اثري از حسين كاظمي با قيمت40 تا 60 هزار دلار حاضر است و اثري از ناصر عصار با قيمت پايه 25 تا 30 هزار دلار چكش مي‌خورد. تابلويي از منوچهر يكتايي كه از سري طبيعت بيجان‌هاي اوست با قيمت پايه 20 تا 30 هزار دلار در اين حراج حاضر است.
نصرالله افجه‌اي نيز با يك اثر بدون عنوان با قيمت پايه 50 تا 70 هزار دلار در اين حراج حضور دارد. اثري از مجموعه «سلف پرتره‌هاي» ماركو گريگوريان با قيمت 25 تا 30 هزار دلار و اثر مهرداد محب‌علي با قيمت 20 تا 30 هزار دلار قيمت‌گذاري شده است. همچنين آثار بدون عنوان از فريده لاشايي، بهجت صدر و ناصر عصار به ترتيب با قيمت‌هاي پيشنهادي 20 تا 25، 30 تا 40 و 25 تا 35 هزار دلار در كنار اثر «بدون عنوان» ابوالقاسم سعيدي با قيمت پايه 25 تا 30 هزار دلار چكش مي‌خورند. در اين دوره از حراج كريستيز، 7 اثر هم از سيراك ملكونيان در بخشي با عنوان «استاد منظره» حاضر است كه از 8 تا 70 هزار دلار قيمت خورده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون