• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3770 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۵ اسفند

دفاع از يك ابتكار قابل تقدير

علي شكوهي

امروز اعلام شد كه به ابتكار دو تن از فعالان سياسي و رسانه‌اي (عباس عبدي و احمد توكلي) قرار است سازمان ديده‌بان شفافيت و عدالت براي انتخاب روزنامه‌نگاران و رسانه‌هاي برتر فعال در موضوع شفافيت و عدالت، مبارزه با فساد و دفاع از حقوق شهروندي اقدام كند. اين كاري بايسته است و طبعا ملاحظات خاص خودش را هم دارد.
1- بخش بزرگي از رسانه‌هاي كشور در اختيار نهادهاي حكومتي هستند و رسالت تعريف شده‌اي دارند و از امكانات عمومي هم استفاده مي‌كنند. سياست‌هاي حاكم بر اين رسانه‌ها را عمدتا نهادهاي بالادستي تعيين مي‌كنند و نبايد استقلال زيادي براي آنان قايل بود. در واقع هر اقدامي در حيطه مبارزه با فساد و دفاع از حقوق شهروندي را بايد از رسانه‌هايي باور كرد كه مستقل هستند و براي انتخاب چنين رويكردي هزينه آن را هم پرداخت مي‌كنند.
2- در همين راستا بايد مواظب بود كه برخي اقدامات سياسي و تشكيلاتي خاص به حساب يك كار جدي و مستقل مبارزه با فساد گذاشته نشود. اين روزها برخي از مراكز و نهادها با تخصيص بودجه عمومي به يك دسته از رسانه‌ها و خبرنگاران، سعي دارند ژست مبارزه با فساد حكومتي بگيرند در حالي كه اساس شكل‌گيري خودشان بر عدم شفافيت و نفي عدالت گذاشته شده است. بايد ميان اين اقدامات با تلاش‌هاي روزنامه‌نگاران و رسانه‌هاي مستقل تمايز قايل بود و عنوان «برتر» را براي كساني خرج نكرد كه با اراده نهادهايي خاص، به دستورات تشكيلاتي يا اداري خود عمل مي‌كنند.
3- عدم شفافيت و فساد اقتصادي و مالي و سياسي در كشور ما متاسفانه گريبان بسياري از نهادها و مراكز را گرفته است و نمي‌توان اين بليه اجتماعي را مختص گرايش سياسي خاصي دانست. بر همين اساس يك كار جدي و ماندگار و باورپذير در اين حوزه بايد ماهيت فراخطي و فراجناحي داشته باشد. گام اول در اين زمينه خوب برداشته شد چون آقايان عبدي و توكلي به دو خط فكري و سياسي متفاوت تعلق دارند.
4- برخورد گزينشي در مبارزه با فساد، سمي مهلك براي اين حركت است. رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران ضدفساد هم دست به گزينش نمي‌زنند. همين، يك ملاك خوب براي تشخيص «برترين»ها در اين حوزه است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون