• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3772 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۸ اسفند

مضيف‌ها زمينه‌ساز رونق گردشگري خوزستان

باسم حمادي مدير مضيف( مهمانخانه‌هايي از جنس ني)

 


مضيف، يكي از محل‌هايي است كه مردم هور نشين كه در حاشيه تالاب‌ها زندگي مي‌كنند، از آن استفاده مي‌كنند. قدمت مضيف‌ها به حدود 7 هزار سال مي‌رسد و نخستين كساني كه مضيف را ساختند، سومري‌ها بودند. مضيف‌ها تا پيش از جنگ ايران و عراق همچنان يكي از المان‌هاي زندگي مردم هورنشين بود و در دو طرف هورالعظيم ساخته مي‌شد. بعد از جنگ كم‌كم ساخت مضيف‌ها در حال منسوخ شدن بود. بعد از جنگ تا چندين سال خبري از ساخت مضيف‌ها در منطقه خوزستان نبود و به طور كلي زندگي هورنشيني از بين رفت و تمام تالاب منطقه نظامي شد و در اختيار ارتش بود. اما در چند سال اخير با كمك بعضي از فعالان حوزه گردشگري توانستيم پرونده ثبت مضيف را آماده و آنها را ثبت ملي كنيم. از پيرمردهايي كه تجربه ساخت مضيف داشتند كمك گرفتيم و اطلاعات‌مان را مدون كرديم و همزمان از جوان‌هايي كه علاقه‌مند بودند، دعوت كرديم تا شيوه ساخت مضيف را از اين پيرمردها آموزش ببينند. مضيف سازه‌اي است كه كاملا از ني ساخته مي‌شود و هيچ وسيله ديگري براي ساخت آن استفاده نمي‌شود و سبك معماري خاصي دارد. مضيف در درجه اول به عنوان مهمانخانه است و اتاق پذيرايي استفاده مي‌شود، اما در فرهنگ عمومي مردم محلي است كه در آن مردم منطقه در گذشته جلسات حل اختلافات‌شان را هم در آن برگزار مي‌كردند و در همين مضيف‌ها دور هم جمع مي‌شدند. اما در حال حاضر اين مضيف‌ها به عنوان اقامتگاه بومگردي هم مورد استفاده است و گردشگران مي‌توانند در آنها اقامت داشته باشند.
ما به دنبال توسعه مضيف‌ها در استان هستيم به دليل اينكه استقبال بسيار خوبي از آنها شده است و گردشگراني كه با گردشگري بومي آشنا هستند، وقتي وارد خوزستان مي‌شوند سراغ مضيف‌ها را مي‌گيرند. حتي مردم محلي هم علاقه‌مند به ساختن مضيف شده‌اند. چون درآمد خوبي هم براي‌شان دارد و باعث رونق منطقه زندگي‌شان مي‌شود. قيمت اقامت در مضيف از قبل تعريف نشده و توافقي است.
ما در پروژه‌اي كه در استان تعريف كرده‌ايم، سعي كرديم مضيف‌ها را در مسير‌هاي توريستي احداث كنيم و در حال حاضر گردشگران زيادي به مضيف‌ها مي‌آيند و با آداب و رسوم و موسيقي و غذاهاي محلي مردم خوزستان آشنا مي‌شوند. در حال حاضر چند پروژه را در سطح استان راه‌اندازي كرديم. در حال حاضر در محدوده زيگورات چغازنبيل 3 مضيف داريم. در شادگان 3 مضيف و در جزيره مينو يك و در مسير سوسنگرد به بستان هم يك مضيف داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون