• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3772 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۸ اسفند

نود و پنج با كدام اتفاق به ياد مي‌ماند؟

براي شنيدن بوي ياس بايد نفس عميق كشيد

آنچه در دنياي خبري سال 95 گذشت، ملغمه‌اي از اتفاق‌هاي مهم، تكان‌دهنده، گاهي خوشحال‌كننده و گاهي هم به‌شدت غمگين و ناراحت‌كننده بود. سالي كه با مدال تاريخي كيميا عليزاده و جايزه كن شهاب‌ حسيني و اصغر فرهادي آغاز شد، به مرگ ناگهاني و عجيب عباس‌ كيارستمي رسيد، حادثه قطار سمنان و فروريزي ساختمان پلاسكو را در خود ثبت كرد، درگذشت يكي از مهم‌ترين چهره‌هاي انقلاب اسلامي آيت‌الله رفسنجاني را به خود ديد و كمي بعد از دومين اسكار اصغر فرهادي دوباره رخت عزا به تن اهالي فرهنگ و هنر پوشاند. براي چنين سالي، انتخاب تيتر و يك حادثه مهم، سخت است. هركدام از اين وقايع را كه انتخاب كني، آن ديگري‌ها همچنان مهم به نظر مي‌رسند. با اين حال سراغ چهره‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي و هنري رفتيم و از آنها پرسيديم كدام حادثه را مهم مي‌دانند و در سال‌هاي آينده، سال نود و پنج را با آن به خاطر مي‌آورند.
 احمد پورنجاتي: سال 95 در سپهر خاطرات من همچون ريسه‌اي از چراغ‌هاي روشن و خاموش است. درخشش جهاني كيميا عليزاده و اصغر فرهادي در عرصه ورزش و سينما در زمره چراغ‌هاي درخشان و تنگناها و محدوديت‌هاي سليقه‌اي در عرصه فرهنگ و هنر و حادثه پلاسكو، ناتواني مديريت شهري و مشكلات زيست‌محيطي در خوزستان، چراغ‌هاي سوخته و خاموش ريسه خاطرات 95 من است.
 
بهمن فرمان‌آرا: در انتهاي چنين سالي، ترجيح مي‌دهم به اتفاق‌هاي آن فكر نكنم. مي‌خواهم سال آينده را به اميد و با فكر اتفاق‌هاي خوب آغاز كنم.
 
كامبيز نوروزي: 1395، سالي كه به پايان رسيد. اما خيلي چيزهاي آن تمام نشد. خيلي چيزها بي‌جواب ماندند. صداهايي بلند شد، پاسخ‌هايي آمد، صداها خاموش ماند و پاسخ‌ها نيم‌تمام. قطار از ريل خارج شد، مردم مردند. پلاسكو آتش‌ گرفت، مردم مردند. حقوق‌هاي كلان گرفتند، سروصدا شد. بعد هم معلوم نشد كه چه شد. خانه‌هاي خوبي فروختند، به ارزان‌ترين قيمت. فروختند به آدم‌هايي كه آويزانند از آدم‌هاي قدرتمند. سروصدايي شد و ديگر هيچ. عادت‌ كرده‌ايم كه اگر سوالي را مي‌شنوند آن را به نردبان قدرت و ثروت بدل كنند. 1395 سالي كه در آن كيارستمي مرد. هاشمي‌رفسنجاني مرد. افشين يداللهي مرد. سالي كه بوي كافور داد. اما براي شنيدن عطر ياسش بايد نفس خيلي عميق كشيد؛ حالا چيزي به مشام برسد يا نه. 1395، سالي كه مي‌گويد اميد يك محكوميت است.
 
علي‌اكبر قاضي زاده: حادثه پلاسكو تكان‌دهنده و شوك‌آور بود. اما به نظرم انتخاب دونالد ترامپ اتفاق مهم امسال بود. چون بدون تعارف اين انتخاب 4 سال تمام كل دنيا را درگير مي‌كند و اميدوارم آثارش از آنچه در اين مدت ديديم بيشتر نباشد. اين انتخابات روي اقتصاد تاثير گذاشته و تاثيراتش بدتر هم مي‌شود. من نگران سرنوشت بچه‌ها و جوان‌ها هستم. جوان‌هايي كه دنبال سرنوشت و آينده‌اي بهتر هستند، اما اتفاق‌هاي اين سال‌ها و شرايط اقتصادي همچنان مناسب نيست ومي‌تواند به آينده آنها لطمه بزند.
 
 عليرضا داوودنژاد: وقتي به سال 95 فكر مي‌كنم و همه آنچه رخ داده، تنها تيتري كه به نظرم مي‌رسد اين است: «سال نيش و نوش».
 
عليرضا بهشتي: تلنگر وقايع به مسوولان تا براي كسب اعتماد مردم بيشتر تلاش كنند.
 
محمد بقايي ماكان: سال 95 وقايع مهمي دارد كه تمام ذهن‌ها را به خود مشغول كرده است. اما به نظرم مهم‌ترين واقعه و اتفاق بسيار تاثيرگذار امسال آتش گرفتن ساختمان پلاسكو است. چون اين حادثه از ابعاد مختلف داراي اهميت است و مي‌تواند نمونه‌اي باشد از ضعف‌هاي بسياري كه در حوزه‌هاي مختلف شاهد آن هستيم. ضعف‌هايي كه همه در يك نقطه جمع شدند و توانستند حادثه هولناك پلاسكو را به وجود بياورند و به خوبي نمايش‌دهنده مديريت ضعيف در تمام حوزه‌ها باشند.
 
شهربانو اماني: تشكيل مجلس دهم و دستاورد اصلاح‌طلبان كه توانستند وحدت و انسجام جبهه اصلاح‌طلبان را كه در سال 92 شكل گرفته بود حفظ كنند يكي از مهم‌ترين اتفاق‌هاي امسال بود. حادثه تلخ فوت آيت‌الله هاشمي يك شوك بزرگ به اصلاح‌طلبان و تاريخ معاصر وارد آورد. اما حضور بي‌نظير مردم در مراسم تشييع ايشان، يك اتفاق بزرگ و مهم و يك اعتماد قلبي بي‌نظير براي اصلاح‌طلبان و سال
96 است.
 
سيد كاظم اكرمي: ادامه فرآيند برجام، يكي از اتفاق‌هاي مهم سال 95 است. اتفاق بزرگي كه در دولت حسن روحاني انجام شد و مقابل اتفاق‌ها و بلاهاي بزرگي مثل جنگ و بحران اقتصادي ناشي از تحريم ايستاد. برجام ماندني است و اين اتفاق مهمي است. در حوزه اجتماعي هم حادثه تلخ پلاسكو، حادثه دردناكي است كه در ذهنم مي‌ماند.
   
فريدون صديقي: مهم‌ترين اتفاق در سال رفته، نرفتن همه كساني است كه به هزار دليل مي‌توانستند رفته باشند. مثل همه آنهايي كه ناگهان زنده ماندند و يادشان رفت و يادبودشان پاك شد بر عرصه خاكي مثل آقاي عزيزتر از هميشه، عباس كيارستمي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون