• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3772 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۸ اسفند

معرفي كتاب و فيلم از سوي چهره‌ها

چه بخوانيم؟ چه ببينيم؟

امير‌كلهر | دنياي فيلم و كتاب، دنياي جذابي است؛ مخصوصا وقتي كه در تعطيلات به سر ببريد و وقت كافي در طول روز داشته باشيد، دوست داشتني‌تر است. در نهايت كتاب‌ها و فيلم‌ها بوده‌اند كه آدم‌ها را به فكر كردن وا‌داشته‌اند. به قول اميرمحبيان، فعال سياسي وقتي كه از او پرسيدم چه كتاب و فيلمي براي خواندن در تعطيلات نوروز پيشنهاد مي‌كند، گفت كه « اول از همه فكر كردن مهم است بعد خواندن و ديدن. وقتي كه مردم فكر كنند، هر فيلمي مي‌تواند براي آنها درس داشته باشد.» محبيان گفت كه كتاب و فيلمي پيشنهاد نمي‌كند و تنها پيشنهادش اين است كه آدم‌ها فكر كنند. چرا كه معتقد است اگر صدهزار كتاب بخوانيم اما فكر نكنيم، هيچ است.

 

صادق زيباكلام

براي تعطيلات نوروز و سال جديد به مخاطبان روزنامه اعتماد پيشنهاد مي‌كنم كتاب «هاشمي بدون روتوش» را بخوانند كه مجموعه مصاحبه‌هاي من با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني است. البته بهتر است آخرين چاپ اين كتاب كه در بهمن‌ماه منتشر شده است را تهيه كنند. چرا كه در اين چاپ، آخرين مصاحبه من با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني درباره امريكا‌ستيزي و اينكه چرا مواضع امام (ره) بعد از انقلاب نسبت به امريكا تغيير كرد، منتشر شده و در اين گفت‌وگو خيلي از مسائل روشن شده است. در مورد فيلم پيشنهادي هم بايد بگويم كه من هنوز نتوانسته‌ام از حال و فضاي فيلم «آژانس شيشه‌اي» ساخته ابراهيم حاتمي‌كيا خارج شوم و پيشنهاد مي‌كنم كه مخاطبان روزنامه اعتماد اين فيلم را ببينند، چرا كه فضاي آن را به‌شدت دوست دارم و براي همين دوباره و چندباره ديدن اين فيلم براي من خيلي جذاب است. فيلم ديگري كه بايد معرفي كنم، «خاطرات آن‌سانگ» است. اين فيلم براي دهه 60 ميلادي است اما همچنان موضوعيت دارد. ديدن اين فيلم بد نيست، چون تمام 90 دقيقه فيلم در يك آپارتمان زير شيرواني در حال اتفاق افتادن است و سرگذشت يك خانواده يهودي هلندي است كه از دست نازي‌ها فرار كرده‌اند و در آنجا پنهان شده‌اند. تمام فيلم هم بر اساس خاطرات آن‌سانگ است و واقعا تكان‌دهنده است.

 

علي شكوري‌راد

زياد اهل فيلم ديدن نيستم كه بخواهم به مخاطبان روزنامه اعتماد براي تعطيلات نوروز فيلم ويژه‌اي پيشنهاد كنم كه ببينند و روي آنها تاثيرگذار باشد اما به هر حال يكي از فيلم‌هايي كه به تازگي ديدم فيلم «ايستاده در غبار» به كارگرداني و نويسندگي محمدحسين مهدويان بود كه پيشنهاد مي‌كنم اگر كسي آن را نديده است حتما در تعطيلات وقت بگذارد و اين فيلم را ببيند. اما در مورد كتاب، چند پيشنهاد در حوزه‌هاي مختلف دارم. نخستين كتابي كه به مخاطبان روزنامه پيشنهاد مي‌كنم در تعطيلات آن را بخوانند كتاب « قلندر و قلعه» است كه نويسنده آن سيد يحيي يثربي است. اين كتاب بر‌اساس زندگي شيخ شهاب الدين سهروردي نوشته شده و انتشارات قو آن را منتشر كرده است. كتاب ديگري كه مي‌خواهم پيشنهاد بدهم در حوزه تاريخ و انديشه‌هاي اسلام است. اين كتاب كه «الفتوح» نام دارد و بنا به قول اكثر محققان و مورخان دوره اسلامي، يكي از معتبرترين متون اسلام است. اين كتاب براي افرادي كه مي‌خواهند تاريخ اسلام را بشناسند كتاب خوب و تاثيرگذاري است. اما در حوزه سياسي هم كتاب « چرا ملت‌ها شكست‌ مي‌خورند» اثر دارون عجم اوغلو را پيشنهاد مي‌كنم، بخوانند. اين كتاب را محسن ميردامادي و محمدحسين نعيمي‌پور ترجمه كرده‌اند و توسط انتشارات روزنه منتشر شده است. دليل معرفي اين كتاب، اين است كه براي فضاي سياسي امروز جامعه ما خيلي كاربردي است.

 

الهه كولايي

از آنجا كه به دليل اشتغال در حوزه تخصصي مطالعات روسيه و آسياي مركزي و قفقاز، اصولا كتاب‌ها و مقالاتي كه فرصت مي‌كنم، مطالعه كنم در اين حوزه بوده است، پس به‌طور طبيعي توصيه‌اي كه مي‌توانم به ديگران براي مطالعه كتاب در سال جديد داشته باشم به كتاب‌ها و مقالات همين حوزه مربوط مي‌شود. فكر مي‌كنم تجربه‌هاي كشورهاي بازمانده از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي در عرصه‌هاي مختلف نكات بسيار جالب و قابل بهره‌برداري را براي كشور و مردم ما در بر دارد. بر همين اساس توصيه مي‌كنم تجربه دوران اتحاد شوروي و اصلاحات ناموفق در اين نظام و به ويژه تحولات پس از فروپاشي شوروي از جهت توهم‌هايي كه در مورد امكان و شرايط تغيير وجود داشت بيشتر مورد توجه قرار گيرد و مطالعه شود چرا كه مي‌تواند درس‌هاي بسياري براي ما داشته باشد كه بتوانيم از آنها استفاده كنيم. از دو كتابي كه در اين حوزه پيشنهاد مي‌كنم ديگران مطالعه كنند كتاب «كمونيسم رفت، ما مانديم و حتي خنديديم» و «كافه اروپا» هر دو نوشته اسلاونكا دراكوليچ روزنامه‌نگار اهل كرواسي است. بر همين اساس كه درگير حوزه تخصصي كاري‌ام هستم، متاسفانه مجال ديدن فيلم كمتر دارم ولي فيلم‌هايي كه در جشنوراه فجر سال 1395 به نمايش درآمدند يا در جشنواره‌هاي جهاني، مورد ارزيابي مثبت داوران داخلي و خارجي قرار گرفتند، بدون شك مي‌توانند براي انتخاب، بهترين و مناسب‌ترين فيلم‌ها براي ديدن باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون