• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3773 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۴ فروردين

بيش از 42 ميليون و 600هزار نفر-شب‌ اقامت در 10 روز اول نوروز

نوروز همزمان است با داغ شدن بازار سفرهاي نوروزي. امسال هم نوروز براي بسياري از ايرانيان بهانه‌اي بود براي بستن بار سفر. در روزهاي پاياني سال 96 توصيه بسياري از فعالان حوزه گردشگري، سفر به جنوب شرق ايران و تجربه فضايي بكر و جذاب در استان سيستان و بلوچستان بود. نتيجه اين توصيه‌ها و تبليغات در آمارها خود را نشان داد. هر چند هنوز آمار رسمي سفرهاي نوروزي و خدمات ارايه شده به مسافران و همچنين آمارهاي مقايسه‌اي اين ايام اعلام نشده است، اما كامبيز مشتاق گوهري، مديركل ميراث فرهنگي استان سيستان و بلوچستان در نيمه تعطيلات نوروز با اشاره به رشد 10 درصدي ورودي گردشگران و مسافران نوروزي به استان گفت: «نرخ ورود گردشگر نسبت به سال گذشته افزايش يافته است. در نيمه اول تعطيلات نوروزي بيشترين مسافر ورودي در بندر چابهار بود و موزه منطقه‌اي جنوب شرق در زاهدان و محوطه باستاني و موزه شهرسوخته بيشترين بازديد‌كننده را در بين سايت‌هاي تاريخي استان داشته‌اند.»
در ماه‌هاي اخير شهروندان سيستان و بلوچستان با راه‌اندازي كمپين‌هايي در توييتر و اينستاگرام از مردم دعوت كردند تا در تعطيلات نوروز به اين استان سفر كنند و در كنار اين دعوت دوستانه، جاذبه‌هاي فرهنگي و تاريخي و طبيعي استان محل اقامت‌شان را نيز معرفي مي‌كردند. در روزهاي پاياني سال 95 نيز كساني كه براي اين سفر برنامه‌ريزي كرده بودند با انتشار تجربيات‌شان از سفر به اين استان، بر اشتياق مسافران نوروزي براي بازديد از جاذبه‌هاي اين استان دامن زدند. حال بايد ديد آمار تفكيك شده و رسمي از بازديد‌كنندگان نوروزي سيستان و بلوچستان كه در سال 96 به عنوان مقصد گردشگري معرفي شده است، تا چه ميزان نشان‌دهنده استقبال مسافران از جاذبه‌هاي اين استان خواهد بود.
مسافرت‌هاي نوروزي به روايت مسوولان ميراث فرهنگي كشور
رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با بيان اينكه مقايسه آمار مذكور با سنوات گذشته را طي پايان تعطيلات نوروزي اعلام مي‌كنيم، ادامه داد: «دراين مدت تمام اقامتگاه‌هايي را كه در كل كشور آماده كرده بوديم با ظرفيت كامل پر شده است. همچنين سفرهايي كه به صورت جاده‌اي، ريلي و هوايي در اين مدت صورت گرفت رشد خوبي داشته است و تا روز گذشته حدود يك ميليون نفر از طريق ريل، حدود دو ميليون و ۳۰۰ هزار نفر از طريق سفرهاي هوايي سفر كرده و حدود چهار ميليون نفر نيز از طريق سفرهاي جاده‌اي در اين مدت سفر كرده‌اند كه باتوجه به اين حجم از سفرها، امنيت خوبي را براي سفرها در نوروز ۹۶ شاهد هستيم.»
مرتضي رحماني موحد معاون گردشگري كشور و رييس ستاد مركزي هماهنگي خدمات ‌سفر روز دهم فروردين در خصوص آمار مسافراني كه در مراكز اقامتي مستقر شدند گفت: «تا پايان نهمين روز فروردين 42ميليون و 600هزار نفر- شب‌ اقامت در مراكز اقامتي رسمي كشور به‌ثبت رسيده است. با وجود وضعيت جوي ناپايدار در برخي از استان‌هاي كشور، مديريت مناسب و هماهنگي بسيار خوب در بين اعضاي ستاد در شهرهاي گوناگون باعث شد تا مسافران نوروزي‌اي كه در چادر و مراكز اقامتي موقت اسكان داشتند كمترين مشكلات را داشته باشند.» معاون گردشگري كشور ضمن اشاره به افزايش آمار گردشگران در نوروز 96 گفت: «آمارها بيانگر افزايش و رشد ميزان سفر و گردشگري در نوروز 96 است، به‌گونه‌اي‌كه براي مثال ورود مسافر به قشم از طريق هوايي 50درصد افزايش داشته است.» يكي از مقاصدي كه مسافران در بازديد از شهرهاي مختلف انتخاب مي‌كنند اماكن تاريخي و فرهنگي است، معاون گردشگري كشور در خصوص آمار بازديد از اين امكان به رسانه‌ها اعلام كرد: «تا پايان روز نهم فروردين، 62 ميليون مسافر نوروزي از اماكن فرهنگي، تاريخي و گردشگري در سراسر كشور بازديد كرده‌اند.»
پيش از آغاز تعطيلات ستاد هماهنگي سفر شماره‌اي را جهت كسب اطلاعات مربوط به سفر و همچنين طرح شكايت از نحوه خدمات‌رساني به گردشگران اعلام كرد، رحماني‌موحد درخصوص تماس‌هايي كه با اين سامانه گرفته شده نيز آماري ارايه داد و گفت: «تا پايان دهمين روز فروردين بالغ بر 40هزار تماس با سامانه 09629 برقرار شده است كه مسافران نوروزي در تماس با اين سامانه اطلاعات لازم سفر را اخذ كرده‌اند و در اين ميان فقط كمتر از يك‌درصد اين تماس‌ها مربوط به شكايت يا انتقاد مسافران نوروزي است كه نشان‌دهنده ميزان رضايت‌مندي آنها از نحوه عرضه خدمات است.»
برگزاري جشن جهاني نوروز با حضور 12كشور عضو پرونده جهاني نوروز در تهران
روز ششم فروردين و همزمان با نوروز بزرگ در فرهنگ باستاني ايران، جشن جهاني نوروز با حضور نمايندگان 12 كشور عضو پرونده نوروز در كاخ گلستان تهران برگزار شد. اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه، علي يونسي معاون رييس‌جمهور در امور اقوام، ‌گري لوييس نماينده سازمان ملل و نماينده يونسكو در تهران و صالحي رييس سازمان انرژي اتمي ميهمانان ويژه اين مراسم بودند. اين نخستين بار است كه جشن جهاني نوروز با حضور سفراي 12 كشور جغرافياي نوروز از جمله تاجيكستان، قرقيزستان، افغانستان، تركمنستان، ارمنستان، قزاقستان، عراق، تركيه و پاكستان در ايران برگزار مي‌شود. مراسمي كه با برگزاري آيين‌هاي نوروزي اقوام مختلف همراه بود و از سالن اجتماعات وزارت دارايي كه محل برگزاري رسمي همايش جشن جهاني نوروز بود تا حياط تاريخي كاخ گلستان مي‌شد بهاريه خواني و نوروز‌خواني اقوام مختلف را مشاهده كرد. زهرا احمدي‌پور رييس سازمان ميراث فرهنگي در اين آيين با اشاره به اينكه نوروز جلوه مهم از فرهنگ مردم ايران است كه با آيين‌هاي ايراني تاريخ كشور و حافظه فرهنگي ايرانيان پيوند دارد، گفت: «نوروز فرصتي مغتنمي است كه ملت‌هاي حوزه نوروز در تقويت و تحكيم روابط و ايجاد صلح و دوستي در منطقه مي‌توانند گام بردارند. بايد فراتر از مرزهاي جغرافيايي به نوروز پرداخته شود و نوروز بهترين مكانيزم براي تحكيم هم‌گرايي بين اقوام كشورهاي مختلف است.» اسحاق جهانگيري نيز در اين آيين جهاني پيام نوروز را اعتدال و اميد دانست و گفت: «از مهم‌ترين دستاوردهاي امروزي ما با محوريت نوروز همگرايي است. ما به‌عنوان يك مجموعه مي‌توانيم و بايد براي تشكيل يك «كل» متحد شويم، اين اتحاد مي‌تواند در جهت رسيدن به هدفي سازماندهي شود و همگرايي را در معاني مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي به منصه ظهور برساند و بر همين مبنا حل مسائل از طريق تشريك مساعي جهت غلبه بر منازعات و اختلافات در دستور كار قرار مي‌گيرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون