• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3775 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۶ فروردين

وزير آموزش و پرورش: كمبود اعتماد به‌نفس و نااميدي در دانش‌آموزان موج مي‌زند

«تا زماني كه نظام آموزش و پرورش را درست نكنيم نه توليد داريم و نه اشتغال. ما نيازمند جامعه مقتدر هستيم كه در آن به سرمايه‌هاي انساني بها داده شود.» وزير آموزش و پرورش روز گذشته و در نشست عمومي كاركنان سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي، سخنانش را با اشاره به سال اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال آغاز كرد و تاكيد كرد كه توليد و اشتغال با نيروي انساني كارآمد محقق مي‌شود كه نظام آموزش و پرورش در جامه عمل پوشاندن به اين شعار تاثير بسزايي دارد. وزير آموزش و پرورش در اين نشست گفت كه نااميدي در بين دانش‌آموزان موج مي‌زند و مدرسه بايد براي اين موضوع چاره‌اي بينديشد.
فخرالدين دانش‌آشتياني به بيان اين مطلب كه شايستگي و مهارت افراد در سنين پايين رخ مي‌دهد، بنابراين اشتباه است كه مهارت آموزي را به دوران بعد از ديپلم يا دانشگاه موكول كنيم، گفت: «اگر در نظام تعليم و تربيت اين مهارت را به دانش‌آموزان دهيم، نيروي كارآمدي خواهيم داشت كه به راحتي وارد بازار كار مي‌شوند. ما اگر مدرسه توانمند داشته باشيم، جامعه مقتدر خواهيم داشت، اما اگر زيرساخت‌ها اصلاح نشوند، در دراز مدت هميشه با مشكل مواجه خواهيم بود.» به گفته دانش‌آشتياني كشورمان با مشكل فارغ‌التحصيلان مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد مواجه است كه بسياري از آنها مهارت‌هاي لازم را ندارند: «در دولت اين بحث بود كه دوره يك‌ساله‌اي براي مهارت‌آموزي اين افراد بگذاريم در صورتي كه اگر بتوانيم اين مهارت را در نظام آموزشي، آموزش دهيم مي‌توانيم نيروي كارآمدي در مقطع ديپلم داشته باشيم تا وارد بازار كار شود. در سن كودكي بيشترين بهره اقتصادي را از نظر آموزشي مي‌بريم به طوري كه اين موضوع در سنين 17 و 18 سال نزديك به صفر مي‌شود و كسب مهارت در اين سال‌ها مشكل است.»
وزير آموزش و پرورش به يكي از واقعيت‌هاي موجود در مدارس كشور اشاره كرد و گفت: «كمبود اعتماد به نفس و نااميدي در بين دانش‌آموزان موج مي‌زند كه در اين خصوص معلم نقش كليدي دارد ضمن اينكه بايد حجم كتب درسي طوري باشد تا معلم بتواند در موضوعات درسي، مهارت‌ها را به دانش‌آموزان آموزش دهد. بايد ببينيم در كلاس‌هاي درس به ويژه در مقاطع پايين‌تر چه اتفاقي بايد صورت گيرد ضمن اينكه بايد اين نگرش را داشته باشيم كه مهم‌تر از جدول‌ضرب بايد دانش‌آموز مهارت‌هايي را در كلاس درس كسب كند نه در خارج از آن و بايد ببينيم برنامه‌هاي محتواهاي ما با اين شرايط به چه صورت بايد باشد.» او با انتقاد از تدريس دوساعته كتاب تفكر گفت: «دانش‌آموز در ۳۶ ساعت هفته بايد تفكر كند و هيچ جاي دنيا تفكر را دو ساعته نمي‌آموزند. دانش‌آموز با استفاده از مهارت تفكر و خرد جمعي مي‌تواند پس از فارغ‌التحصيلي براي ايجاد شغل خود تفكر كند. اگر آدم متفكري نباشد هميشه به دنبال كپي‌سازي است و هيچ ايده‌اي ندارد.»
آموزش زبان آلماني، ايتاليايي و فرانسوي به دانش‌آموزان
رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در اين نشست از توليد محتوا براي آموزش زبان آلماني، ايتاليايي و فرانسوي به دانش‌آموزان خبر داد. محي‌الدين بهرام محمديان با بيان اينكه استانداردسازي مواد رسانه، فضا و تجهيزات آموزشي در سال 95 انجام شد، گفت: «ما برنامه تنوع در محتواي زبان‌هاي خارجي را شروع كرديم. سال گذشته رهبر انقلاب تذكري داشتند كه چرا آموزش و پرورش متمركز فقط بر زبان انگليسي است؟ در همين راستا براي آموزش زبان آلماني، ايتاليايي و فرانسوي توليد محتواي جديدي خواهيم داشت.» به گفته او سير مطالعاتي از اسناد لانه جاسوسي و دشمن‌شناسي كه نقش منفي امريكا را نشان مي‌دهد، توليد خواهد شد، همچنين آمادگي دفاعي با رويكرد جديد از جمله كارهايي است كه قرار است در اين سازمان انجام شود. او با اشاره به حجم سنگين كتاب‌هاي درسي و با بيان اينكه برخي، از حجم كتاب‌هاي درسي گلايه دارند و برخي از نحوه تدريس يا ساعات درس‌هاي مختلف، اعلام كرد كه پروژه‌اي براي تجديدنظر در برنامه‌هاي درسي توسط پژوهشگاه انجام خواهد شد.
محمديان همچنين خبري هم داشت در خصوص تلفيق كردن كتاب‌هاي مختلف درسي در يك كتاب واحد: «درباره توليد كتاب‌هاي تلفيقي يك كار آزمايشي در 3 سال اول ابتدايي در حال انجام است كه مثلا 5 كتاب را در 2 كتاب به صورت كتب تلفيقي درآوريم. يعني مثلا يك كتاب علاوه بر اينكه محتواي رياضي دارد، كتاب علوم هم باشد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون