• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3784 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۸ فروردين

4 طرح پتروشيمي كه رييس‌جمهور افتتاح كردند چه ويژگي‌هايي دارند؟

صنعت پتروشيمي به عنوان تكميل‌كننده زنجيره صنعت نفت و گاز، موتور محرك صنعت كشور محسوب مي‌شود. با توجه به نياز كشور به احداث طرح‌هاي بزرگ پتروشيمي به عنوان يك ضرورت ملي، براي تامين نيازهاي كشور به مواد پتروشيمي با ارزش افزوده بالا و تامين ارز مورد نياز از محل صادرات محصولات پتروشيمي، در سال‌هاي گذشته طرح‌هاي زيادي از سوي دولت و بخش خصوصي احداث و به مرحله بهره‌برداري رسيده است.
توسعه پرشتاب صنعت پتروشيمي، حضور موثر در صادرات غيرنفتي، جلوگيري از خام فروشي منابع هيدروكربوري، فراهم كردن زمينه اشتغال هدفمند در صنايع مختلف و فراهم كردن زمينه توسعه صنايع پايين دست، همه و همه دركنار ساير مزاياي اين صنعت در ايران كه شامل دسترسي به انواع خوراك مورد نياز، نيروي كار تحصيلكرده، متخصص و باتجربه، سواحل گسترده، بنادر صادراتي بزرگ و بازارهاي مصرف عمده در همسايگي كشور است، سرمايه‌گذاران معتبر صنعت پتروشيمي را مشتاق به سرمايه‌گذاري مطمئن در صنعت پتروشيمي ايران كرده است.  پروژه‌هاي جديدي كه برپايه خوراك‌هاي موجود به ويژه خوراك گاز طبيعي كه به ‌وفور در كشور وجود دارد تعريف شده است، بستر لازم را براي افزايش ظرفيت پتروشيمي آماده مي‌كند، بر اساس اعلام شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران، ظرفيت نصب شده پتروشيمي در سال 94 برابر 60 ميليون تن بوده است و با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته بر اساس برنامه نقشه راه ششم توسعه شركت پتروشيمي كه همسو با برنامه ششم توسعه كشور نوشته شده است، اميد مي‌رود در سال پاياني برنامه اين ظرفيت به 130 ميليون تن در سال برسد.
روز گذشته حسن روحاني، رييس‌جمهوري ايران با حضور در عسلويه، كه قلب تپنده صنعت پتروشيمي كشور به شمار مي‌رود، 4 طرح پتروشيمي كاويان (فاز دوم)، مرواريد (MEG)، انتخاب (پلي استايرن) و تخت جمشيد پارس (پلي استايرن) را افتتاح كرد تا ظرفيت توليد پتروشيمي كشور را 2 ميليون تن در سال افزايش دهد. اين حركت جهت‌دار صنايع پتروشيمي به سمت تحقق تدبير و اميد و با رويكرد رشد و توسعه هم‌راستا با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بوده است و اين 4 مجتمع ارزشمند صنايع پتروشيمي صحه‌اي بر غيرت و توانمندي صنعتگران ايران به شمار مي‌رود. اين چهار طرح با سرمايه ارزي حدود 520 ميليون يورو و سرمايه 14 هزار و 600 ميليارد ريال محصولاتي همچون استايرن، اتيلن سه كربنه و سنگين‌تر و منو، دي، ‌تري اتيلن گلايكول را براي كشور به ارمغان مي‌آورد. به جز خريداران داخلي اين محصولات، كشورهايي همچون چين، روسيه، كوزوو، آلباني، امارات، آذربايجان، ازبكستان، تركيه، افغانستان، هند و يونان خريداران اين محصولات هستند و اين محصولات سالانه براي كشور درآمد 2050 ميليون دلاري را رقم مي‌زنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون