• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3786 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳۰ فروردين

طيب‌نيا: دولت ميراث‌دار 700 هزار ميليارد تومان بدهي است

افزايش يارانه، تبليغات نيست

گروه اقتصادي

انتشار اطلاعيه افزايش يارانه گروه‌هاي ضعيف درآمدي در آستانه انتخابات آنقدر شايبه تبليغات داشت كه وزير اقتصاد را وادار به پاسخگويي كرد و در پاسخ علي طيب‌نيا رد هرگونه اقدام تبليغاتي به صراحت عنوان مي‌شود. آقاي وزير معتقد است دولت همواره دغدغه اقشار محروم را داشته و مدافع افزايش يارانه اين قشر بوده است. هرچند او از چرايي رونمايي از اين برنامه حمايتي در آستانه انتخابات دور دوازدهم رياست‌جمهوري چيزي نگفت اما با بيان اين جمله كه «يك كار خوبي هم كه مي‌شود، شما آن را سياسي جلوه مي‌دهيد» سعي كرد حساب كار اين طرح را از انتخابات جدا كند. او در مراسم رونمايي از بانك داده‌هاي اقتصادي و مالي كشور تاكيد كرد: هميشه براي گروه‌هاي كم‌درآمد جامعه طرفدار افزايش يارانه بوده‌ايم. وزير امور اقتصادي در پاسخ به سوال ديگر فارس مبني بر اينكه ما موافق حمايت از فقرا و اقشار كم‌درآمد هستيم، اما توقع اين بود در سال‌هاي اخير چنين حمايتي عملياتي مي‌شد، گفت: به هر حال اين موضوع تصميمي بوده كه مجلس گرفته و اجرا مي‌شود و طبق قانون بودجه منابع آن پيش‌بيني شده است.
طيب‌نيا در پاسخ به اين سوال كه با توجه به كمبود منابع هدفمندي يارانه‌ها چگونه منابع يارانه اقشار كم‌درآمد تامين مي‌شود، بيان داشت: بخشي از طريق بودجه و بخشي از طريق قانون هدفمندي يارانه‌ها تامين مي‌شود. وزير اقتصاد در حالي كه با خنده گفت: (قرار نبود اين موضوع را سياسي كنيد) اين را هم يادآور شد، زماني يك فردي سيب‌زميني توزيع كرد، واكنشي نشان نداديد، اما وقتي يك كار اصولي در راستاي كمك به طبقات كم‌درآمد جامعه انجام مي‌شود، بايد استقبال كنيد و مسوولان را تشويق كنيد.

شكاف درآمد و هزينه خانوار در حال بهبود است
طيب‌نيا در ادامه در مورد رشد اقتصادي اظهار داشت: اين رشد به معناي اين است كه شكاف درآمد هزينه‌اي كه مردم داشتند، در حال بهبود است. در سال 91 حدود 20 درصد كاهش درآمد ملي داشتيم و درست است كه توليد 10 درصد ر شد پيدا كرد، اما درآمد ملي كاهش 20درصدي داشت. تا سال 94 بايد حداقل 3درصد به درآمد ملي افزوده مي‌شد كه نشد، بنابراين 15 درصد افزايش درآمد ملي را از دست داديم كه به همراه آن 20 درصد 35 درصد مي‌شود. او افزود: اگر رشد جمعيت را نيز در حد 3 تا 4 درصد حساب كنيم، در مجموع حدود 40 درصد كاهش درآمد داشتيم كه براي جبران آن طبيعي است كه به رشد مداوم در چند سال نياز داريم كه بخشي از اين كاهش را جبران كرده، اما هنوز قدرت خريد سال 90 به دست نيامده است. پيش‌بيني‌هاي رشد اقتصادي مشروط است و آنچه اوايل سال گذشته ما را نگران كرده بود، به لحاظ اقتصادي ظرفيت رشد بالا را داريم، آنچه لطمه مي‌زند منازعات سياسي است و خدا كند در جريان انتخابات منافع ملي ما را تحت‌الشعاع قرار ندهند. متاسفم كه مي‌بينيم برخي افراد و رسانه‌ها مطالبي را بازگو مي‌كنند كه فارغ از درست يا غلط بودن، به زيان منافع ملي است.

بدهي 700 هزار ميلياردي
وزير امور اقتصادي و دارايي يادآور شد: دولت ميراث‌دار بيش از 700 هزار ميليارد تومان بدهي است كه از جمله آن مربوط به يك دوره 8 ساله است. بر اين اساس دفتر مدل‌سازي و مديريت اطلاعات اقتصادي معاونت امور اقتصادي با توجه به جايگاه سازماني طراحي بانك داده‌هاي اقتصادي و مالي كشور را با تاكيد بر حوزه عملكرد وزارت امور اقتصادي و دارايي با هدف ارايه آمار و اطلاعات به هنگام و رسمي در دستور كار خود قرار داد. در اين مراسم وزير اقتصاد با اشاره به اينكه اين درگاه مجموعه‌اي ارزشمند براي داخل و خارج كشور تبديل مي‌شود تا پژوهشگران بهره لازم را ببرند، تصريح كرد: اين درگاه حتما ضعف‌ها و خلأهايي دارد كه نياز به اصلاح و تكميل خواهد داشت، اما اطلاعات مهم‌ترين منبع ارزشمند براي كشور است. طيب‌نيا ادامه داد: بدون دسترسي به اطلاعات امكان سياستگذاري و تحليل اجرايي مناسب وجود ندارد؛ بنابراين اگر اطلاعات نباشد قادر به پايش سياست‌ها و شيوه‌هاي اجرايي نيستيم.

گرفتاري بخش خصوصي، زيادي قوانين است
وي با اشاره به اينكه در جامعه به دنبال مردمي كردن اقتصاد دولتي هستيم، عنوان كرد: بخش خصوصي نياز به آمار و ارقام دارد، تا بر مبناي اطلاعات برنامه‌ريزي دقيق انجام دهد. متاسفانه در حال حاضر با انبوهي از قوانين و مقررات مواجه هستيم، فعاليت بخش خصوصي را تحت تاثير قرار مي‌دهد، حتي يك مسوول از همه قوانين و دستورالعمل‌هاي مربوط به خود خبر ندارد. وزير اقتصاد تاكيد كرد: راجع به ماده 86 ماليات‌هاي مستقيم 46 دستورالعمل وجود داشت و يك مامور در شهرستان چگونه و با استناد به كدام دستورالعمل رفتار كند. وي افزود: مقررات زياد در هيات مقررات‌زدايي بررسي و اين موضوع تبديل به يك دستورالعمل ساده شد. به گفته وزير اقتصاد تفاوت آمارهاي بانك مركزي به مركز آمار در روش محاسبه و بعد خطاهاي محاسباتي و ديگر عوامل است كه طبيعي قلمداد مي‌شود؛ همچنين تعدد مراجع آماري حسن است، بايد آمارها دقيق تهيه شود و از جديدترين استانداردها بهره گرفته شود. زير سوال بردن آمارهاي رسمي سنگ را روي سنگ بند نمي‌كند مهم اين بوده كه روندها در آمارگيري با يكديگر سازگار باشند.

اقتصاد مقاومتي بهره‌وري و رشد را تغيير مي‌دهد
طيب‌نيا با اشاره به اينكه مشكل عمده در گذشته پايين بودن نرخ رشد و نوسانات زياد بوده است، گفت: اقتصاد مقاومتي آمد تا نوسان، پايين بودن رشد و بهره‌وري را تغيير دهد. در 8 سال منتهي به سال 92 رشد اقتصادي متوسط 2/ 2 درصد بوده و انحراف معيار رشد ايران در دنيا زياد است كه منشأ اصلي آن وابستگي به درآمدهاي نفتي است؛ همچنين بهره‌وري و پايين بودن آن نيز به همين موضوع باز مي‌گردد. طيب‌نيا ادامه داد: در زماني قرار داريم كه در تاريخ برنامه‌ريزي براي نخستين بار سيستم برنامه‌ريزي عملياتي ايجاد شده است مثلا مشخص مي‌كند، طرح جامع مالياتي در بهار و تابستان 96 به كجا برسد. امروز شاخص اقتصاد مقاومتي را با اجزا به لحاظ كمي و كيفي محاسبه كرديم. او تاكيد كرد: در حال حاضر بيش از 2 هزار مجوز در كشور صادر مي‌شود و 8900 سرويس اطلاعات براي گرفتن مجوز رد و بدل مي‌شود. فعال اقتصادي در دالان‌هاي پيچ‌در‌پيچ گم شده و آدم از طراحي آن روي كاغذ وحشت مي‌كند. معنا ندارد براي اخذ يك مجوز 18 ماه زمان صرف شود. وزير امور اقتصاد با اشاره به اينكه دولت وارث بيش از 700 هزار ميليارد تومان بدهي است، گفت: سختي اداره دولت را ببينيد، اين فقط يكي از محدوديت‌ها است، 20 درصد سود اين رقم در سال 140 هزار ميليارد تومان مي‌شود. او به يارانه نقدي پرداخت و يادآور شد: چند شب گذشته 3 هزار و 700 ميليارد تومان يارانه پرداخت شده كه 3200 ميليارد تومان آن از محل بودجه بوده است.

دسترسي و اتصال بانك اطلاعات به سامانه‌هاي ديگر
معاون وزير اقتصاد با اشاره به ايجاد بانك اطلاعات اقتصادي و مالي گفت: اين بانك به شفافيت و نظام برنامه‌ريزي و سياستگذاري كمك مي‌كند. سيد حسين ميرشجاعيان نيز در اين مراسم با اشاره به اينكه يكي از وظايف ذاتي و تكاليف وزارت اقتصاد اين موضوع است، اظهار داشت: يكي از پايه‌هاي سياستگذاري صحيح، اطلاعات درست و بهنگام است. اگر اين داده‌ها بهنگام در اختيار مديران و تحليلگران قرار نگيرد، سياست صحيح شكل نگرفته و در اجرا نيز مشكل ايجاد خواهد شد. معاون امور اقتصادي وزارت اقتصاد با اشاره به اينكه بانك داده‌هاي اقتصادي، شفافيت خوبي در زمينه داده‌هاي اقتصادي ايجاد مي‌كند، تصريح كرد: تبادل فصلي، سالانه، ماهانه و حتي روزانه به نسبت داده‌ها وجود خواهد داشت. ميرشجاعيان يادآور شد: دسترسي و اتصال اين بانك و داده‌هاي آن به سامانه‌هاي ديگر و مجموعه اطلاعات كشور فراهم شده و همچنين به سامانه بانك جهاني نيز متصل است كه البته اتصال به بانك جهاني دست خودمان بوده و مي‌توان در بازه زماني مختلف اطلاعات را ارايه كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون