• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3791 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۶ ارديبهشت

واكنش روساي قواي مقننه و قضاييه به وعده‌هاي انتخاباتي برخي كانديداها

مردم صدقه نمي‌خواهند

گروه سياسي| «وعده‌هايي كه بوي صدقه مي‌دهند». با آغاز تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري، بازهم وعده‌هاي رنگارنگ كانديداها خودنمايي مي‌كند. وعده‌هايي كه در صدر برنامه‌هاي برخي از آنان به صورت رقم‌هاي متفاوتي از پرداخت نقدي به مردم ايران ظاهر شده است. در برخي مواقع آنقدر محقق شدنش دور از ذهن به نظر مي‌رسد كه نمي‌توان نسبت به آن بدون واكنش ماند. ارقام ميليوني از وعده ايجاد اشتغال و پرداخت مبالغي چند برابر يارانه‌هاي امروزي، مقامات عالي كشور را هم نسبت به آن به واكنش واداشت. روساي دو قوه مقننه و قضاييه كه به خوبي مي‌دانند وعده‌هايي كه از برنامه‌هاي كانديداها بيرون مي‌آيد مانند آنچه در گذشته اعمال مي‌شده، به سختي قابل تحقق است، معترض شده و آن را امري خلاف اعلام كرده‌اند. رييس مجلس شوراي اسلامي، نخستين مقام رسمي كشور بود كه سكوت را در برابر اينگونه وعده‌هاي انتخاباتي جايز ندانست. علي لاريجاني با بيان اينكه در فصل انتخابات برخي افراد ادعا مي‌كنند كه اين مقدار پول مي‌دهيم؛ به موضوع مهمي اشاره كرد و آن تاثير پرداخت‌هاي نقدي در توليد و اشتغال بود. لاريجاني با خلاف خواندن اين اقدام، به آنها گوشزد كرد كه اگر مشكلات درست و صادقانه به مردم گفته شود، نتايج بهتري خواهد داشت.
وعده پرداخت پول به مردم خلاف است
به گزارش ايلنا، علي لاريجاني عصر دوشنبه در مراسم افتتاح تالار بزرگ غرب استان تهران در شهر قدس اظهار داشت: در فصل انتخابات برخي افراد ادعا مي‌كنند كه اين مقدار پول مي‌دهيم؛ سوال اين است كه آيا با اين پول دادن‌ها، توليد يا اشتغال ايجاد مي‌شود؟ اينطور نيست، زيرا اين يك حرف خلاف است. رييس مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: اگر شخصي بگويد كه منابع انرژي كشور تبديل به كارخانه شود، آن زمان مي‌توان گفت كه يك سياستمدار صادق اين حرف‌ها را بيان كرده است. اگر كسي گفت من اين مقدار پول خرج مي‌كنم حرف درستي نيست و به نظر من براي فريبكاري چنين موضوعاتي را مطرح كرده است. حرف اين است كه يك سياستمدار صادق به مردم مشكلات و منابع را اعلام كند. وي متذكر شد: اگر مي‌خواهيم بيكاري حل شود، بايد سرمايه‌گذاري را در كشور ايجاد كنيم و با مردم روراست باشيم. قبول دارم كه انتخابات رياست‌جمهوري و مجلس شوراي اسلامي داراي اهميت هستند، ولي ملت ما هوشيار است و اگر مشكلات درست و صادقانه به آنها گفته شود، نتايج بهتري به دست مي‌آيد.
كرامت ملت ما بالاتر از اين است كه با صدقه زندگي كنند
لاريجاني در ادامه انتقاد خود از شيوه تبليغاتي برخي كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري، چنين وعده‌هايي را صدقه خواند و تاكيد كرد: مردم صدقه نمي‌خواهند بلكه زمينه براي توليد مي‌خواهند، هر جوان تحصيلكرده مي‌تواند يك موتور توليد و كارآفرين باشد. رييس قوه مقننه با بيان اينكه مسابقه كارآفريني بايد در كشور ايجاد كرد، گفت: كرامت ملت ما بالاتر از اين است كه با صدقه زندگي كنند و نامگذاري امسال به نام سال توليد ملي و اشتغال كه از سوي مقام معظم رهبري انجام شد، با تلاش در اين راه بايد محقق شود. وي با بيان اينكه دوره‌هاي مختلفي را در كشور تجربه كرده‌ايم، اما برآيند كشور به صورت كلي از رشد خوبي برخوردار نيست، اظهار داشت: يك زماني در جنگ بوديم و كسي به عدم رشد ايرادي نمي‌گرفت، زيرا هزينه‌هاي زيادي براي كشور وجود داشت. لاريجاني ادامه داد: اما در زماني كه در حال جنگ نيستيم، نبايد با عدم توليد مواجه باشيم، زيرا مشكلاتي مانند حال حاضر ايجاد مي‌شود. رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: در يك دوره‌اي با حرف‌هاي سطحي فقط سرگرمي ايجاد شد، اين در حالي بود كه قيمت نفت ۱۱۰ دلار بود و شرايط سخت كشور درك نمي‌شد، اما پس از كاهش قيمت نفت اين مشكلات بيشتر احساس شد.
مشكلات در حوزه نفت و گاز مرتفع شده
وي در ادامه به عملكرد چند ساله دولت پرداخت و با بيان اينكه داهيانه عمل كردن آن است كه منابع را طوري استفاده كنيم كه روي پاي خود بايستيم، تصريح كرد: در چند سال اخير برخي از مشكلات در حوزه نفت و گاز مرتفع شده و در روزهاي آينده پالايشگاه ستاره خليج فارس راه‌اندازي مي‌شود كه از نظر بنزين، كشور خودكفا مي‌شود. لاريجاني افزود: همچنين در حوزه كشاورزي نيز اقدامات خوبي انجام شده و از نظر توليد گندم، خودكفا شده‌ايم و مقداري نيز صادرات داشته‌ايم كه اقدامي قابل تقدير است، اما در صنعت و معدن نواقصي وجود دارد كه مشكلاتي را به وجود آورده است. وي با بيان اينكه در كشور امكانات و نيروهاي انساني خوبي وجود دارد، گفت: بايد قبول كنيم كه به دليل مشكلات موجود دو دهه مجاهدانه كار كنيم.
مشكلات را به مردم بگوييم
لاريجاني با بيان اينكه روراست و با صداقت بايد با مردم صحبت كنيم، تصريح كرد: مسابقه سطحي صحبت كردن نداشته باشيم و مشكلات را به مردم بگوييم، زيرا در كشور ظرفيت مناسب، رهبري مقتدر و امنيت پايداري را داريم. رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه رجال كشور در سه قوه، احزاب و رسانه‌ها بايد يكصدا صحبت كنند و به دنبال رونق گرفتن توليد در كشور باشند، گفت: از صحبت‌هاي سطحي كه براي كشور مشكل ايجاد مي‌كند، بپرهيزيم. اميدوارم در اين انتخابات راه درست براي توليد انتخاب شود و از حاشيه بپرهيزيم. سياست ما نيز در مجلس شوراي اسلامي اين است كه روي مسائل اصلي كشور متمركز شويم كه البته براي پيچيدگي‌هاي موجود راه‌حل وجود دارد. رييس قوه قضاييه نيز در توصيه‌هاي انتخاباتي خود به كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري، نه تنها آنها را توصيه به حفظ ارزش‌هاي اخلاقي كرد بلكه دادن وعده‌هاي دور از واقعيت را نشانه ضعف كانديداها دانست. آيت‌الله آملي لاريجاني با بيان اينكه نامزدها بايد توجه داشته باشند كه به هيچ عنوان اقدام به تخريب رقبا نكنند، تاكيد كرد: علاوه براين در دادن وعده‌هاي انتخاباتي هم نبايد تجاوز از واقعيت داشته باشند زيرا چنين كاري موجب مي‌شود كه وعده‌هاي بي‌پايه و اساس بيان شود و اين خود يك نقطه ضعف براي كانديداها به شمار مي‌آيد. آيت‌الله آملي لاريجاني با بيان اينكه وعده‌هاي خلاف واقعيت به نوعي مي‌تواند فرد را از عدالت ساقط كند، تصريح كرد: عدم اهانت و عدم تخريب از مهم‌ترين نكاتي است كه بايد مورد توجه كانديداها قرار گيرد البته انتقاد به برخي روش‌ها مانعي ندارد منتها نقد نبايد رنگ و بوي تخريب و توهين به خود بگيرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون