• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3791 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۶ ارديبهشت

حمله جنگنده‌هاي تركيه به مواضع پيشمرگه عراق

گروه جهان| ارتش تركيه روز سه‌شنبه از حمله جنگنده‌هاي ارتش اين كشور به برخي مناطق در شمال عراق و شمال شرق سوريه خبر داد. در بيانيه ارتش تركيه آمده كه جنگنده‌هاي اين كشور مواضع نظامي حزب كارگران كردستان (گروهك پ ك‌ك) را در سنجار در غرب موصل و مواضع حزب دموكرات كردستان سوريه در شمال شرق اين كشور را هدف قرار داده است.  ارتش تركيه مدعي شده است هدف از اين عمليات جلوگيري از ارسال سلاح و تجهيزات نظامي براي حمله به اراضي تركيه است و گروهك پ ك‌ك را متهم كرده كه بارها از اين مناطق براي ارسال سلاح و بمب براي انجام عمليات تروريستي در داخل خاك تركيه استفاده كرده است.  با توجه به اينكه اين نخستين بار نيست كه جنگنده‌هاي تركيه به شمال عراق حمله كرده‌اند، خبرنگار الجزيره در تركيه گزارش داده كه آنكارا به عراق، روسيه و امريكا اطلاع داده كه تركيه اجازه نخواهد داد گروه‌هاي مسلح كُرد در نزديكي مرزهاي تركيه فعاليت كنند زيرا اين مساله براي امنيت ملي اين كشور خطرناك است. به همين دليل اين سه كشور از حملات تركيه آگاه بوده‌اند و تركيه بعد از اينكه از وجود نيروهاي مسلح كُرد در اين مناطق اطمينان حاصل كرده دست به حمله زده است. بلافاصله بعد از اين حمله پيشمرگه كردستان عراق اعلام كرد كه جنگنده‌هاي تركيه اشتباها مواضع پيشمرگه را در سنجار هدف قرار داده‌اند كه طي آن شماري از نيروهاي پيشمرگه كشته و تعدادي نيز زخمي شده‌اند. منابع نظامي به خبرگزاري آلمان گفته‌اند كه جنگنده‌هاي تركيه مواضع پيشمرگه را در پايگاه نظامي بارزان و پايگاه نظامي نيروهاي پيشمرگه را در مناطق كوهستاني سنجار كه يك عبادتگاه ايزدي‌ها در آن وجود دارد چهار بار بمباران كرده‌اند كه طي آن دست‌كم 9 نيروي پيشمرگه كشته و 12 نفر زخمي شده‌اند. فعالان ايزدي اعلام كردند كه انتظار مي‌رود شماري از اعضاي ده‌ها خانواده ايزدي كه در اين مناطق حضور داشته‌اند نيز قرباني حمله هوايي تركيه شده باشند.
حمله به مواضع كُردها در شمال شرق سوريه
سازمان ديدبان حقوق بشر سوريه وابسته به معارضان اين كشور و يگان‌هاي مدافع خلق وابسته به حزب اتحاد دموكراتيك سوريه خبر داده‌اند كه جنگنده‌هاي تركيه ده‌ها بار و به صورت همزمان به مواضع اين گروه‌ در منطقه حسكه در شمال شرق سوريه حمله كرده‌اند كه طي آن دست كم 18 عضو نيروهاي يگان‌هاي مدافع خلق و شماري از مسوولان رسانه‌اي اين گروه كشته شده‌اند. رامي عبدالرحمن، مدير سازمان ديدبان حقوق بشر سوريه گفت كه اين عمليات نخستين حمله جنگنده‌هاي تركيه به سوريه بعد از اعلام توقف عمليات سپر فرات اين كشور است. تركيه در دسامبر 2016 عمليات سپر فرات را در شمال سوريه آغاز كرد و علاوه بر هدف قرار دادن مواضع تروريست‌ها در شمال سوريه، مواضع نيروهاي دموكراتيك سوريه را نيز بمباران كرده بود.
درخواست براي شكايت از تركيه در شوراي امنيت
از سوي ديگر پيشمرگه كردستان عراق با صدور بيانيه‌اي حمله جنگنده‌هاي تركيه به مواضع اين گروه در شمال عراق را غيرقابل قبول توصيف كرد و نسبت به كشته شدن شماري از نيروهايش در اين حمله ابراز تاسف كرد. در پي اين اقدام علي الاديب، رييس فراكسيون دولت قانون در پارلمان عراق از دولت اين كشور خواست رسما از تركيه در شوراي امنيت سازمان ملل شكايت كند و ضمن محكوم كردن اين حمله آن را تجاوز آشكار به تماميت ارضي عراق و اقدامي خطرناك عليه اين كشور توصيف كرد. الاديب همچنين از همه طرف‌ها و جريان‌هاي سياسي عراق خواست كه در اين مساله از دولت عراق حمايت كنند تا در برابر آنچه دخالت‌ها و تجاوزهاي آشكار تركيه به خاك عراق توصيف كرده ايستادگي كند. اين در حالي است كه هفته گذشته و در پي اظهارات رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه درباره نيروهاي حشد الشعبي (بسيج مردمي) عراق كه با تروريست‌هاي داعش مي‌جنگند، وزارت خارجه عراق سفير تركيه در بغداد را فرا خوانده بود. اردوغان در گفت‌وگو با شبكه خبري الجزيره ضمن اتهام زني به ايران گفته بود: ايران سياست توسعه طلبي فارسي خود را پي‌گرفته و اين مساله ما را آزار مي‌دهد، به عنوان مثال در عراق، حشد الشعبي چه كساني هستند؟ چه كسي از آنها حمايت مي‌كند؟ درست است كه پارلمان عراق آنها را تاييد كرده اما اين گروه يك گروه تروريستي است كه بايد ديد از چه جايي تامين مي‌شود. در پي اين اظهارنظر، حيدر العبادي، نخست وزير عراق ضمن ابراز تعجب از اظهارات اردوغان تاكيد كرد كه حشد الشعبي يك مساله داخلي مربوط به عراق است و تركيه نبايد در آن دخالت كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون