• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3791 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۶ ارديبهشت

راست‌هاي افراطي را ...

آيا استعفاي خانم لوپن از حزب جبهه ملي را يك حركت تاكتيكي مي‌بينيد يا اينكه مي‌خواهند واقعا حزب را ترك كنند؟

سياستمداران بسته به جايگاه و موقعيتي كه دارند تلاش مي‌كنند كه به فراخور زمان سياست‌هايي را اتخاذ كنند كه جايگاه خود را ارتقا دهند. خانم لوپن با آرايي كه در مرحله اول به دست آورده تلاش مي‌كند كه از خود يك شخصيت فراحزبي به نمايش عموم بگذارد و احتمالا در روزهاي آينده شاهد آن خواهيم بود سياست متعادل‌تري را نيز در سخنراني‌ها اتخاذ كند و از شعارهاي تند و افراط‌گرايانه چند ماه گذشته بكاهد تا بتواند آراي بيشتري را به سوي خود جلب كند. به نظرم اين موضوع تنها يك تاكتيك سياسي است.

به نظر شما چشمداشتي به آراي محافظه‌كاران دارد؟

به هر حال پايگاه اجتماعي خانم لوپن، بيشتر طبقات آسيب‌پذير جامعه فرانسه را هدف قرار داده است كه به مطالبات آن در يك دهه گذشته پاسخ داده نشده و در سياست‌هاي رياضت اقتصادي فرانسه با بيشترين آسيب روبه‌رو بودند يا از خدمات بهداشتي و رفاهي محروم شدند يا سطح اين خدمات به‌شدت كاهش پيدا كرده است. اين افراد در دو جناح راست ميانه و چپ ميانه حضور دارند. اما بيشتر اين افراد در پايگاه احزاب سوسياليست و چپ ميانه حضور دارند. احزاب راست معمولا پايگاه راي‌شان تثبيت شده است. اگر ريزش آراي حزب سوسياليست را نگاه كنيد، متوجه مي‌شويد كه تا چه حد آنها ريزش راي داشتند و اكثر چپ‌هاي سوسياليست يا به حزب چپ افراطي آقاي ملانشون راي دادند يا به راست افراطي مارين لوپن گرايش پيدا كردند.

يعني فكر مي‌كنيد حساب ويژه‌اي روي آراي احزاب چپ باز كرده است؟

با توجه به شعارهايي كه مطرح مي‌كند بيشتر طبقات متوسط و چپ‌ها را هدف قرار مي‌دهد. در جريان همه‌پرسي خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا نيز چنين اتفاقي رخ داد و بيش از 30درصد طرفداران حزب كارگر به خروج راي دادند و اين براي حزب كارگر يك ضربه سخت بود و آسيب زيادي به حزب وارد كرد. به هر حال جامعه راي حزب كارگر در بريتانيا مشخص است. اما همين شرايط نيز در فرانسه حاكم است كه آراي طبقات متوسط را به همراه خود دارند و اكنون نارضايتي زيادي نسبت به احزاب راست و چپ سنتي فرانسه دارند زيرا نمي‌توانند به انتظارات و مطالبات آنها پاسخگو باشد. بنابراين آنها به كسي راي مي‌دهند كه شعارهاي تندتري را اعلام مي‌كنند كه با مطالبات آنها همسو‌تر باشد.

شما شانسي براي خانم لوپن در دور دوم رقابت‌ها مي‌بينيد؟

با توجه نظرسنجي‌ها، نه؛ شانسي براي ايشان نمي‌بينم. با توجه به فضاي مثبتي كه در اروپا پس از نتايج دور اول انتخابات ايجاد شد به نظرم فضاي نتيجه نهايي انتخابات را نيز در دور دوم نمايان كرد. زيرا پس از نتايج رفراندوم خروج بريتانيا از اتحاديه، انتخابات رياست‌جمهوري امريكا و نتايج همه‌پرسي در ايتاليا اين نگراني در خصوص نتيجه انتخابات فرانسه نيز وجود داشت. اما نتايج انتخابات فرانسه تا حدود زيادي منطبق بر نتايج نظرسنجي‌ها بود كه اگر نظرسنجي‌ها در دور دوم انتخابات نيز تحقق پيدا كند، يك فاصله بيش از بيست درصدي در آرا ميان خانم لوپن و آقاي ماكرون وجود دارد. هرچند به طور قطعي نمي‌توان بيان كرد اما به احتمال بسيار بسيار زياد امانوئل ماكرون به عنوان جوان‌ترين رييس‌جمهور فرانسه معرفي خواهد شد و در دور دوم انتخابات نيز پيروز مي‌شود.

با توجه به صحبت‌هاي شما ماكرون، رييس‌جمهور آينده فرانسه است، اما از آنجايي كه ايشان به عنوان يك نامزد مستقل وارد عرصه رقابت شده است، آيا ايشان مي‌تواند در انتخابات مجلس يك سازماندهي داشته باشد، در صورتي كه هيچ حزبي پشت سر خود ندارد؟

يكي از مشكلات ماكرون همين خواهد بود كه با توجه به اينكه جنبشي كه در فرانسه به راه انداخته بيش از يك سال از عمر آن نمي‌گذرد، از همين رو جايگاه و پايگاه اجتماعي مناسبي را به دست آورده و رايي كه اكنون در اختيار دارد به عنوان يك نامزد مستقل در انتخابات است. در چنين شرايطي آقاي ماكرون با مشكلات عمده‌اي در انتخابات ماه ژوئن روبه‌رو خواهد شد. با توجه به پراكندگي آرايي كه در دور اول انتخابات شاهد آن بوديم، نه حزب سوسياليست و نه حزب راست ميانه به سختي بتوانند هر كدام‌شان اكثريت كرسي‌هاي پارلمان را كسب كنند. معمولا از سال 1958 مجمع ملي فرانسه در اختيار دو حزب سنتي فرانسه بوده است اما حالا هيچ كدام وزني ندارند تا بتوانند اكثريت كرسي‌هاي مجلس را كسب كنند. مدت‌هاي زيادي بوده كه معمولا كاخ اليزه و مجلس شوراي ملي فرانسه در اختيار دو حزب متفاوت بوده است ولي در نهايت توانستند دولت آشتي ملي تشكيل دهند. اما شرايط براي ماكرون دشوار خواهد بود. اما احتمالا نگاه ايشان در حزب سوسياليست خواهد بود تا بتواند در ميان آنها دولت تشكيل دهد. اما اينكه بتوانند براي تشكيل دولت اكثريت آراي مجلس را به دست آورند، شرايط سختي پيش رو خواهد بود.

به نظر شما پس از نتايج دور اول انتخابات فرانسه اتحاديه اروپا به آينده اميدوارتر شده است؟

اتحاديه اروپا بسيار از اين نتيجه خوشحال است. همچنين پيش از اين نتايج انتخابات هلند بود كه براي اتحاديه اروپا بسيار خوشايند بود. در فرانسه نيز نتيجه خوبي به دست آمد و سران اتحاديه بسيار خوشحال هستند. اما حضور جريان و احزاب راست افراطي جرياني است كه قابل ناديده انگاشتن نيست. شايد اروپايي‌ها اكنون خوشحال باشند، اما بايد به فكر يك راهكار جدي براي همگرايي بيشتر پروژه اروپايي خود باشند و از اين شرايط خارج شوند. زيرا اگر امانوئل ماكرون هم آنچيزي را كه مردم فرانسه از او مي‌خواهند در اين پنج سال پاسخ دهد، معلوم نيست كه در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2022فرانسه چه اتفاقي رخ دهد، قطعا چهره‌هايي مثل لوپن به انتخابات آينده هم چشم دوختند كه اگر نتوانند به مطالبات مردم پاسخ دهند قطعا احتمال راي آوردن احزاب راست‌افراطي به خصوص در فرانسه تقويت خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون