• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3793 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۹ ارديبهشت

خبر كوتاه

وجود ۱۰ ميليون كارگر غيررسمي و حاشيه‌نشين
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه روزگاري با ۶۰۰ هزار شغل پاسخگوي نياز جامعه بوديم، گفت: امروزه بايد يك ميليون و ۲۰۰ هزار شغل براي پاسخگويي به نياز جامعه ايجاد شود. علي ربيعي در سخنان پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران گفت: بنده از مقام معظم رهبري تشكر مي‌كنم و خوشحال هستيم كه طي چهار سال گفتماني را توليد كردند كه امروز هر كسي كه مي‌خواهد براي رياست‌جمهوري سخنراني و تبليغ كند، پيرامون اشتغال صحبت مي‌كند. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه اين بدان معناست كه گفتمان اشتغال، گفتمان حاكم كشور شده است، افزود: كارگران در چنين گفتماني عزت مي‌يابند و كارگران در چنين گفتماني احساس غرور مي‌كنند و فرزند كارگر بودن و كارگر بودن در چنين گفتماني در جامعه جايگاه خودش را ايجاد مي‌كند. ربيعي با بيان اينكه 10 ميليون نفر كارگر غيررسمي فقير و حاشيه‌نشين فاقد دفترچه بيمه سلامت بودند، اظهار داشت: طي اين مدت به لطف خدا و سايه مقام معظم رهبري ما اين كار را به جلو برديم. وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي گفت: طي اين مدت برنامه‌ريزي و پايه‌ريزي كرده‌ايم تا قدرت خريد و افزايش دستمزد به مرور افزايش يابد و تثبيت شغل از جمله برنامه‌هاي ما بوده است. وي با تاكيد بر اينكه من معتقدم كه راه نجات كشور، راه توليد‌گرا شدن و راهي است كه در اقتصاد مقاومتي نهفته است، افزود: طي اين سال‌ها سعي كرديم با فراز و نشيب همين مسير را دنبال كنيم.


قرارداد موقت يعني نابودي آينده شغلي كارگر
دبيركل كانون عالي انجمن‌هاي صنفي كارگران مي‌گويد: هر دولتي كه مي‌خواهد سر كار بيايد بايد محكم و قاطع جلوي سوءاستفاده‌ها را بگيرد و با فساد اداري و رانت‌خواري مقابله كند. هادي ابوي در گفت‌وگويي با ايسنا، اظهار كرد: امروز خيلي از توليدكننده‌ها مي‌توانند سرمايه‌هاي‌شان را در بانك بگذارند و سودش را بگيرند و دغدغه توليد نداشته باشند ولي همت مي‌كنند كه در شرايط نبود نقدينگي و با وجود فشارهاي داخلي و خارجي كارخانه‌ها را سرپا نگه داشته‌اند. وي افزود: توليدكننده‌اي كه با دلار ۷ تومان، كارخانه تاسيس كرده، به محض اينكه زمينش بر خيابان قرار مي‌گيرد، بلافاصله به فروش كارخانه اقدام مي‌كند، چون توليد با شرايط فعلي برايش نمي‌صرفد و از عهده ماليات و هزينه سنگين آب و برق برنمي‌آيد؛ در حالي كه اگر دولت اين توليد‌كننده كه سرمايه‌اش را در جهت توليد مملكت خود به كار گرفته را حمايت كند، هم توليد‌كننده آسوده خاطر مي‌شود و هم توليد نمي‌خوابد. اين مقام مسوول كارگري با بيان اينكه در حال حاضر مشاغل غيرپايدار بيشتر از مشاغل پايدار است و اشتغال غير رسمي و موقت زياد شده است، گفت: اگر مي‌گوييم ماده ۷ قانون كار را اصلاح كنند براي آن است كه كارگران امنيت شغلي داشته باشند. وقتي شغل‌هاي دايم و پايدار معرفي نشوند به گسترش بيكاري منجر مي‌شود. دبيركل كانون عالي انجمن‌هاي صنفي كارگران ادامه داد: وقتي با كارگران قرارداد موقت مي‌بنديم، انگيزه كار و آينده شغلي آنها را از بين مي‌بريم و نداشتن امنيت شغلي كارگر خود باعث بيكاري مي‌شود. ابوي با تاكيد بر لزوم توجه دولت به بخش تعاون گفت: جوانان بايد بدانند كه تعاوني بهترين ساختاري است كه مي‌توانند براي راه‌اندازي يك كسب و كار ارزان و سريع به آن تكيه كنند و دولت هم بايد جوانان جوياي كار را در قالب بنگاه‌هاي تعاوني كه هم هزينه كمتري دارد و هم تعداد بيشتري از طريق آن جذب بازار كار مي‌شوند، ساماندهي كند. به گفته وي، امروز بسياري از جوانان فارغ‌التحصيل و نخبه داراي طرح‌ها و ايده‌هاي كارآفريني هستند كه اگر دولت به تاسيس تعاوني‌هاي دانش بنيان بپردازد و از حقوق مالكانه آنها حمايت كند.


رشد 3/4 درصدي قيمت مسكن در فروردين
متوسط قيمت خريد و فروش يك متر مربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده در فروردين‌ماه سال جاري، نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب به ميزان 3/4 و 6/3 درصد افزايش يافت. بانك مركزي اعلام كرد: متوسط قيمت خريد و فروش يك متر مربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران در فروردين‌ماه سال جاري، 7/43 ميليون ريال بود كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب به ميزان 3/4 و 6/3 درصد افزايش نشان مي‌دهد. براساس گزارش تحولات بازار مسكن شهر تهران در فروردين‌ماه سال ۱۳۹۶، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به     4/5 هزار واحد مسكوني رسيد كه نسبت به ماه مشابه سال قبل 5/8 درصد كاهش نشان مي‌دهد. اين گزارش كه برگرفته از آمارهاي خام سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات كشور است، ماهانه توسط اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانك مركزي تهيه و منتشر مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون