• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3794 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۰ ارديبهشت

بررسي نخستين مناظره در گفت‌وگوي اصغرزاده و مصباحي‌مقدم

اصغرزاده: چرا آستان قدس ماليات نمي‌دهد؟

مصباحي‌مقدم: جزو آن سي درصدي است كه در اختيار دولت نيست

غلامرضا مصباحي‌مقدم و ابراهيم اصغرزاده دو چهره شناخته شده اصولگرا و اصلاح‌طلب روز گذشته به گفت‌وگو درباره نخستين مناظره انتخابات رياست‌جمهوري پرداختند و هر يك از منظر خود رفتار كانديداها را تحليل كردند. خلاصه‌اي از صحبت‌هاي اين دو فعال سياسي در ادامه مي‌آيد:
مصباحي‌مقدم در اين باره گفت: به نظرم دكتر روحاني خيلي قوي ظاهر نشد و برعكس دكتر جهانگيري قوي‌تر به ميدان آمد. گويا مخاطبان هم تهاجم را بيشتر مي‌پسندند.
در طيف مقابل هم آقاي قاليباف قوي‌تر وارد شد. ايشان هم نوعي تهاجم به عملكرد دولت داشت و اين دو نفر بيشتر نمود يافتند.
وي ورود رييسي در اين مناظره را متين خواند و گفت: او همچنان مايل است خودش را وابسته به يك جناح معرفي نكند. برنامه‌هاي او داراي پشتوانه است.‌اي بسا عده‌اي اين رويكرد را بهتر بپسندند كه كانديداي‌شان با متانت وارد شود و چالشي بحث نكند.
ابراهيم اصغرزاده نيز در خصوص مناظره ديروز گفت: جهانگيري در اين مناظره نشان داد كه انتخاب صحيحي از سوي اصلاح‌طلبان بوده كه به ميدان بيايد.
آقاي روحاني هم سنگين‌تر وارد شد و علي‌القاعده او از موضع رييس‌جمهور بايد شأنيت خودش را حفظ مي‌كرد و از موضع تهاجمي وارد نمي‌شد و از نظر من رويكردش درست بود.
در اين مناظره آقاي رييسي بر اساس استراتژي مشخصي حركت مي‌كرد و خيلي طرف اين جنگندگي و مباحثه نرفت و كارش حساب‌شده بود. اما قاليباف در نقش احمدي‌نژاد و از موضع او بود. نقد او هم مثل سال 84 نقد شهرداري و عملكرد او در شهرداري تهران بود.
اصغرزاده در ادامه گفت: بخشي از جي دي پي در اختيار دولت است و ماليات مي‌دهد و نظارت پذير است. اما بخش‌هاي ديگري هم هست كه نظارت‌پذير نيست. مثل توليت آستان قدس كه كار اقتصادي مي‌كند و سودآوري دارد اما ماليات نمي‌دهد. بخش‌هاي در اختيار نيروهاي نظامي و امنيتي از كنترل و نظارت به دور هستند.
اين فعال اصلاح‌طلب تاكيد كرد: در مورد دولت آينده بايد تكليف بخش‌هاي اقتصاد زيرزميني مشخص شود. انتخاب جمنا و دوستان آقاي مصباحي‌مقدم در خصوص نامزدي آقاي رييسي درست بود. مردم به كسي مثل قاليباف راي نمي‌دهند اما رييسي بايد بگويد چرا آستان قدس ماليات نمي‌دهد؟ بزرگ‌ترين مال‌ها در مشهد در تملك آستان است و بي‌تعارف بايد ماليات بدهد. اتفاقا آقاي مصباحي‌مقدم هم موافق پرداخت ماليات است.
او با تاكيد بر اينكه انتخابات رياست جمهوري96 براي 4 سال و 8 سال آينده نيست بلكه تاثيري تا دو دهه آينده خواهد داشت، خاطرنشان كرد: بنابراين مردم و جناح‌هاي سياسي بايد بدانند كه اگر به صحنه انتخابات نيايند تا دو دهه خودشان را از همه‌چيز محروم كرده‌اند.
مصباحي‌مقدم درباره 70 درصد جي دي پي در اختيار دولت و 30 درصد خارج از آن گفت: 70 درصد در اختيار دولتي است كه «بزرگ» است و آن 30 درصد در اختيار كشاورزان، صنعتگران، تجار و وارد‌كنندگان و كشاورزان و...
مصباحي‌مقدم هم خنديد و ادامه داد: آستان قدس هم كه مورد اشاره شما بود در همين 30 درصد قرار مي‌گيرد. اين 30 درصد در دولت احمدي‌نژاد هم در اختيار او نبود.
عضو جامعه روحانيت مبارز در ادامه درباره رييسي گفت: اگرچه برخي مي‌گويند كه او مديريت سياسي نداشته اما چنين نيست و او سابقه نظارتي قوي‌اي دارد.
به گزارش خبرآنلاين، در ادامه مناظره ميان حجت‌الاسلام مصباحي‌مقدم و ابراهيم اصغرزاده، موضع شب گذشته اسحاق جهانگيري در مناظره نامزدهاي رياست‌جمهوري دوازدهم عنوان شد كه او خودش را نماينده اصلاح‌طلباني خواند كه به گفته او مدت‌هاست در محاق هستند.
مصباحي‌مقدم با بيان اينكه قطعا چنين حرفي را قبول ندارد، اظهار داشت: اين دستاورد خودشان است. دولت آقاي خاتمي در دو دوره نماد اصلاح‌طلبي بود. مجلس ششم هم همينطور.
اصغرزاده كه مي‌گفت نمي‌خواهد تعريضي به سخنان مصباحي‌مقدم داشته باشد، اظهار داشت: در دولت آقاي احمدي‌نژاد ابر و باد و مه و خورشيد و فلك آمدند تا او با همه ظرفيت‌ها بتواند كار كند. در حالي كه دولت خاتمي فقط 20درصد قدرت را داشت؛ دولت احمدي‌نژاد 80درصد قدرت را داشت و همه نيروهاي نظامي و امنيتي و قضايي حامي او بودند. در حالي كه كسي به خاتمي كمك نمي‌كرد و هر 9 روز يك بحران داشت.
او سخنان مصباحي‌مقدم را رد كرد كه گفته بود «كسي براي اصلاح‌طلبان مشكل آفريني نكرده است» و ادامه داد: اتفاقا طرفين خيلي هم در مقابل هم موضع داشتند و اينگونه نيست كه تو كاسه اصلاح‌طلبان نگذاشته باشند. اصلاح‌طلبان با نظارت استصوابي دچار مشكلاتي شدند و خيلي اوقات حذف شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون