• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3794 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۰ ارديبهشت

ميگل آرياس كانيته، كميسيونر تغييرات آب و هوايي و انرژي اتحاديه به تهران آمد

برگزاري نخستين گردهمايي تجاري ايران و اتحاديه اروپا در حوزه انرژي پايدار

گروه ديپلماسي| «ميگل آرياس كانيته» كميسيونر تغييرات آب و هوايي و انرژي اتحاديه اروپا روز گذشته براي دومين بار در دولت يازدهم در راس هياتي عاليرتبه وارد تهران شد. ديدار با حميد چيت‌چان وزير نيرو، بيژن نامدارزنگنه وزير نفت، معصومه ابتكار رييس سازمان محيط زيست و همچنين علي اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي در زمره برنامه‌هاي اصلي كانيته در تهران است. اين كميسيونر ارشد اتحاديه اروپا با دستور كار بررسي راه‌هاي گسترش همكاري‌هاي ايران و اتحاديه اروپا در حوزه انرژي به ايران سفر كرده است. ديدار با علي اكبر صالحي نيز به منظور بررسي همكاري‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي بين ايران و اتحاديه اروپا صورت گرفت. كانيته امروز نيز در مراسم افتتاح كنفرانس تغييرات آب و هوايي شركت مي‌كند. كانيته فروردين 1395 نيز به همراه شش كميسيونر ديگر اتحاديه اروپا و در هيات همراه فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در دومين سفرش به تهران، حضور داشت. آن گونه كه كانيته پيش از اين سفر عنوان كرده در 16 ماه بعد از برجام تجارت بين ايران و اتحاديه اروپا
79 درصد افزايش داشته است. «ميگل آرياس كانيته» همزمان با حضور در تهران در توييتر خود نوشت: اتحاديه اروپا به طور كامل از توافق هسته‌اي ايران حمايت مي‌كند. ايران نيز تاكنون به برجام پايبند بوده است.
در سال جديد نيز در روز چهارشنبه ششم ارديبهشت ماه در وين، نخستين نشست هيات كارشناسي ايران با كشورهاي 1+5 و نمايندگان اتحاديه اروپايي با موضوع «همكاري‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي» منطبق با پيوست سوم برجام برگزار شد. اين نخستين نشست مشترك همه اعضاي برجام در ارتباط با موضوع همكاري‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي بود كه با هدف ارزيابي سطح كنوني اين همكاري‌ها و نحوه افزايش و بهبود آنها برگزار شد. در اين نشست، مروري بر آخرين وضعيت همكاري‌هاي صورت گرفته، قراردادهاي منعقد شده و پروژه‌هاي اجرا شده و در دست اجرا در اين زمينه از زمان اجرايي شدن برجام بين ايران و طرف‌هاي مقابل صورت گرفت. اين پروژه‌ها و همكاري‌ها در حوزه‌هايي از قبيل ايمني هسته‌اي، مشاركت بيشتر با ايران در عرصه بين‌المللي در موضوعات مربوط به انرژي هسته‌اي، همكاري‌هاي آموزشي و پژوهشي، مشاركت در زمينه نيروگاه‌هاي هسته‌اي، مقوله توليد سوخت، مباحث مربوط به پزشكي هسته‌اي و غيره بود.
‌ نه بلند اروپا به ترامپ با تشديد رابطه با تهران
درست در روزهايي كه دونالد ترامپ مي‌گويد ايران به روح توافق هسته‌اي پايبند نبوده است، ميگل آرياس كانيته كه يكي از كميسيونرهاي ارشد حاضر در اتحاديه اروپا است به تهران آمده تا در نخستين گردهمايي تجاري ايران و اتحاديه اروپا در حوزه انرژي پايدار شركت كند. براساس بيانيه‌اي كه سايت اتحاديه اروپا درباره اين گردهمايي منتشر كرده، آمده است: در اين نشست نمايندگان بيش از 50 كمپاني و شركت امريكايي حضور دارند و بيش از 40 كمپاني انرژي ايراني نيز در آن شركت مي‌كنند. ايران و اتحاديه اروپا با برگزاري اين گردهمايي زمينه را براي همكاري‌ها و مشاركت‌هاي بيشتر در بخش انرژي فراهم مي‌كنند. اين گردهمايي فرصتي براي سرمايه‌گذاران و تجار است تا متوجه فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در تهران شوند. كانيته در نخستين گردهمايي تجاري ايران و اتحاديه اروپا در حوزه انرژي پايدار، گفت: قرارداد هسته‌اي، زمينه را براي همكاري و از سرگيري همكاري‌هاي ايران و اتحاديه اروپا هموار كرده است. در سال 2016 اتحاديه اروپا و ايران همكاري‌هاي زيادي را در بخش‌هاي مختلف آغاز كردند و قراردادهاي زيادي را به امضا رساندند. بعد از اجرايي شدن برجام، تجارت ايران و اتحاديه اروپا 79 درصد افزايش يافت و صادرات ايران به اروپا افزايش 300 درصدي را تجربه كرد.
وي با تاكيد بر اينكه اين روند بايد ادامه داشته باشد، اظهار اميدواري كرد نخستين گردهمايي تجاري ايران و اتحاديه اروپا در حوزه انرژي پايدار بتواند زمينه را براي ارتباط ايران و اروپا در زمينه انرژي‌هاي پاك فراهم كند. كانته، افزود: اروپا آمادگي دارد تجارب خود را در زمينه انرژي‌هاي پاك در اختيار ايران قرار دهد تا ايران بتواند تا سال 2030، 30 درصد از انرژي مورد نياز خود را از محل انرژي‌هاي تجديدپذير تامين كند و حتي در زمينه سرمايه‌گذاري نيز آمادگي دارد كمك كند حضور شركت‌هاي اروپايي در ايران بيشتر شود.
 آمادگي اروپايي‌ها براي سرمايه‌گذاري 20 ميليون يورويي
علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي پس از ديدار با كميسيونر انرژي اتحاديه اروپا با بيان اينكه اين سومين ديدار من با ايشان بود، گفت: براساس يادداشت تفاهمي كه ميان ما و اتحاديه اروپا وجود دارد، تمامي توافقاتي كه انجام شده است در حال عملياتي شدن است. چندي پيش سميناري مشترك با حضور دو طرف در بروكسل در اسفند ماه سال گذشته برگزار شد و قرار است سمينار ديگري در آينده‌اي نزديك در اصفهان در جهت آشنايي بيشتر دو طرف با يكديگر برگزار شود. اتحاديه اروپا قرار است در جهت ارتقاي ايمني هسته‌اي در ايران 5 ميليون يورو سرمايه‌گذاري كند كه در اين چارچوب به ارزيابي كامل ايمني نيروگاه بوشهر (استرس تد) بپردازند. همچنين قرار است مركز پيشرفته ايمني در ايران ايجاد شود كه مي‌تواند خدمات هسته‌اي در منطقه ارايه كند. همچنين قرار است در چارچوب يك نقشه راه، همكاري ايران با يورو اتم فراهم شود تا از امكانات آنها در سطح تحقيق و توسعه استفاده كنيم و جزييات اين همكاري در ديدار روز شنبه (ديروز) بحث شد.
به گزارش ايسنا، صالحي با اشاره به برنامه پنج‌ساله همكاري هسته‌اي ميان ايران و اتحاديه اروپا گفت: اين برنامه پنج ساله از ديگر موارد همكاري ميان دو طرف است كه درباره آن در حال بحث هستيم و حدود 20 ميليون يورو سرمايه نياز دارد كه قرار است اروپايي‌ها آن را تامين كنند.
اعتراف به پتانسيل خوب ايران در فعاليت‌هاي صلح‌آميز
ميگل كانيته، كميسيونر انرژي و تغيير آب و هواي اتحاديه اروپا در سخناني با اشاره به همكاري‌هاي هسته‌اي مشترك ايران و اروپا اظهار گفت: بعد از اجرايي شدن برجام رفت و آمدها و همكاري‌هاي خوبي ميان دو طرف شكل گرفته است و اين همكاري‌ها ادامه دارد. ما توافق كرده‌ايم كه براي ارتقاي ايمني نيروگاه‌هاي هسته‌اي ايران با يكديگر همكاري داشته باشيم و در اين رابطه اين همكاري‌ها در سطح استرس تد انجام مي‌شود. ايران پتانسيل خوبي در فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي دارد و قرار است اين همكاري‌ها در سطح يورو اتم ارتقا يابد. به گزارش ايسنا، كميسيونر انرژي اتحاديه اروپا در پاسخ به سوالي درباره تاكيد امريكا بر بازبيني برجام خاطرنشان كرد: همان طور كه خانم موگريني بارها گفته‌اند اين مهم است كه همه كشورها برجام را حمايت و اجرا كنند. برجام مورد تاييد همه كشورهاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون