• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3794 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۰ ارديبهشت

آث رم-لاتزيو

آينده پادشاه رم در آستانه دربي دلا كاپيتاله

جيمز هورن‌كاسل

 

نشسته بر سرير سلطنت، در شمايل هشتمين پادشاه رم، فرانچسكو توتي چهارشنبه از كفش فوتبالي جديدش، با امضاي خودش در ميدان سن لورنزو پرده‌برداري كرد. از اين كفش كه به مناسبت بيست و پنجمين سال فوتبال توتي طراحي شده، تنها 2500 جفت توليد شده است و هر كدام از آنها شماره توليد خودشان را دارند. قطعا توتي هم يكي از اين جفت‌ها را براي خودش برداشته است. چه شماره‌اي؟ خب حدس زدنش واقعا سخت نيست: شماره 10. واقعا فكر ديگري كرديد؟ اينكه توتي امروز فرصت پوشيدن كفش‌هاي جديدش را در دربي دلا كاپيتاله مقابل لاتزيو پيدا كند يا نه هنوز مشخص نيست. او دوشنبه سفر به پسكارا را از دست داد، به لطفِ توماس ورمالن، مدافع سابق آرسنال وقتي خودش هم مصدوم نيست هم‌تيمي‌هايش را مصدوم مي‌كند. ورمالن هفته پيش در تمرينات پا روي انگشت شست بزرگ توتي گذاشت و بدجور كبودش كرد. در اين مراسم پرده‌برداري كه با شركت هزاران هوادار جالوروسي برگزار شد هيچ سوالي درباره آينده توتي پرسيده نشد. در واقع آخرين باري كه كاپيتان رم به چنين سوالي پاسخ داده بود در شوي مائوريتزيو كوستانزو بود: «درباره سال آينده هنوز نمي‌دانم. شايد نقش مديريتي داشته باشم، شايد هنوز بازي كنم، شايد تصميم بگيرم مدير برنامه شوم يا حتي استعدادياب. بالاخره من چيزهايي از فوتبال مي‌فهمم.» آينده توتي هنوز نامشخص است و به نظر نمي‌رسد هيچكس خبري قطعي از آن داشته باشد. شماره 10 افسانه‌اي جالوروسي نوامبر گذشته در اين باره به اسكاي ايتاليا گفت: «اگر سال ديگر هنوز سالم و سر حال باشم چرا ادامه ندهم؟»اما تفاوت امسال با سال گذشته در اينجاست كه سر و صداي خيلي كمتري درباره آينده توتي به گوش مي‌رسد و غير از حمله‌ لفظي همسرِ او، ايلاري بلازي به لوچانو اسپالتي، در جشنِ تولد 40 سالگي‌اش كه از مربي رم به عنوانِ «آدمي كوچك» نام برده بود، هيچ اتفاق دراماتيكي بين او و باشگاه نيفتاده است. شرايط تا حدي آرام بوده كه حتي خود اسپالتي هم دو ماه پيش، در كنفرانس مطبوعاتي در آستانه بازي مقابل تورينو از خبرنگاران پرسيد: «نمي‌خواهيد ديگه درباره توتي از من سوال كنيد؟»اين تغيير شرايط دلايل مختلفي داشته. اول از همه اينكه ديگر كسي نمي‌تواند اسپالتي را متهم به ضدتوتي بودن كند، چرا كه او اين فصل اعلام كرد اگر باشگاه قرارداد كاپيتان اولش را تمديد نكند رم را ترك خواهد كرد. خود توتي از اين رويكرد اسپالتي تقدير كرد و البته به شوخي گفت: «چه فايده؟ اگه قرارداد من تمديد شود ولي بازهم هميشه روي نيمكت مي‌نشينم.» توتي در ادامه اما با حمايت از اسپالتي مشخص كرد كه حرفش واقعا شوخي بوده: «اسپالتي مربي خيلي خوبي است و من اميدوارم كه در رم بماند. او مي‌تواند از رم دوباره تيمي برنده بسازد، اين شهر به اسپالتي نياز دارد. من در پايان دوران بازي‌ام هستم، اما اسپالتي بايد به آينده خودش فكر كند.»روزنامه‌هاي رم البته اين فصل هم دست از انتقاد از اسپالتي در بازي‌هايي كه زودتر توتي را به زمين نفرستاده، مثلا وقتي تيمش در ماراسي از سمپدوريا عقب بود يا در نيمه نهايي كوپا ايتاليا نياز داشت دو بار دروازه لاتزيو را باز كند، بر نداشته‌اند. اما در مجموع تنشي بينِ آنها و اسپالتي وجود نداشته، كه دليل اصلي‌اش درخشش ادين ژكو بوده، بازيكني كه ديگر نمي‌توان به خاطر بازي دادن به توتي نيمكت‌نشينش كرد.
با اينكه مطبوعات اين برخورد ژكو با اسپالتي را بيش از آنچه بود بزرگ كردند، اما هيچكس انتظار ندارد اسپالتي به سبك مكس آلگري در حادثه تقريبا مشابهي كه با لئوناردو بونوچي در آستانه بازي مقابل پورتو داشت، مهاجم آماده‌اش را در داربي دلا كاپيتاله تنبيه كند و از تركيب اصلي تيم كنارش بگذارد. تصميم اسپالتي براي تعويض ژكو مشخصا براي سالم نگه داشتنش براي بازي‌هاي حساس رم تا پايان فصل بود، بازي‌هايي كه بعد از داربي پايتخت شامل رويارويي با ميلان و يوونتوس مي‌شود. اين بازي‌ها سرنوشت فصل رم را تعيين خواهند كرد، اينكه آيا شاگردان اسپالتي حداقل موفق مي‌شوند رده دوم را حفظ كنند و سهميه مستقيم حضور در چمپيونز ليگ سال آينده را به دست بياورند يا نه. خبر مهم ديگرِ اين روزها براي رمي‌ها آمدنِ مونچي، مدير ورزشي سابق و فوق‌العاده موفق سويا است. با اينكه حذف رم از دور مقدماتي چمپيونز ليگ، از يك هشتم يوروپا ليگ و از نيمه‌نهايي كوپا ايتاليا اين فصل هم باعث شد تا هوادارانش به انتقاد از باشگاه برخيزند و شعار «همان رم هميشگي، بدون قهرماني» را سر بدهند. اما حقيقت اينجاست كه با آمدن مونچي و همين طور اومبرتو گانديني از ميلان در مقام مديرعامل جديد باشگاه، رمي‌ها حالا زيرساختي مناسب براي رقابت با يوونتوس دارند.
تيم اسپالتي نسبت به فصل گذشته در همين مقطع 10 امتياز بيشتر دارد و به جاي سوم در رده دوم قرار گرفته، حتي با وجود از دست دادن ميرالم پيانيچ در تابستان و فروختنش به يوونتوس. نكته مثبت ديگر براي رمي‌ها فصل بدون مصدوميت كوين استروتمن بوده، اگرچه مصدوميت شديد آلساندرو فلورنتزي چندپسته و تجديد مصدوميتش ضربه بزرگي به گزينه‌هاي تاكتيكي اسپالتي زده است. باشگاه حتي براي طراحي استاديوم جديدشان هم با شهردار رم به توافقي اوليه رسيده و بالاخره با برداشتنِ حصارها تماشاگرانش را به «كوروا سود» بازگردانده است. تمام اين وقايع بوده كه داستان آينده توتي را در سايه برده است. اما دير يا زود بالاخره رمي‌ها بايد با اين واقعيت مواجه شوند. آيا 28 مه، توتي مقابل جنوا براي آخرين‌بار در اليمپيكو با پيراهن رم بازي خواهد كرد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون