• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3796 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۲ ارديبهشت

رييس‌جمهور با كارگران در روز كارگر سخن گفت

رنج‌‌تان را مي‌بينم

گروه سياسي

حسن روحاني در جمع 10 هزار نفري كارگران از واقعيت‌هاي شرايط سال‌هاي پيش از استقرار دولتش گفت. شرايطي كه در آن همه‌چيز رقم‌هاي نجومي به خود گرفته بود؛ تورم، بيكاري، تعداد كارگاه‌هاي تعطيل شده توليدي و حتي قيمت خريد گاز از همسايه‌هاي ايران كه به 9 برابر قيمت افزايش يافته بود. ديروز حرم مطهر امام خميني(ره)، ميزبان 10 هزار كارگري بود كه در روز جهاني كارگر، پاي صحبت رييس دولتي نشستند كه براي بهبود وضعيت ‌آنان از همان زمان روي كار آمدنش، افزايش رفاه را در دستور كار قرار داد و در تمام سال‌هاي استقرار خود تلاش كرد تا افزايش حقوق كارگران بيشتر از نرخ تورم باشد. حسن روحاني كه به همراه سيد حسن خميني و محسن هاشمي‌رفسنجاني در اين جمع حاضر شد، با استقبال كارگران روبه‌رو شد كه با سر دادن شعارهايي حمايت خود از تداوم دولت او را اعلام كردند. البته اين موضوع از چشم برخي خبرگزاري‌ها پنهان ماند و آنها تنها به واكنش تعداد اندكي از كارگران كه عليه وضعيت كارگري شعار سر مي‌دادند، اشاره كردند؛ شعارهايي كه البته با اعتراض ساير كارگران مواجه شد و آنان فرياد «روحاني دوستت داريم» و «روحاني حمايتت مي‌كنيم» را براي پايان دادن به اعتراض 50 نفر كارگر معترض سردادند. «روحاني حمايت، حمايت»، «خامنه‌اي زنده باد، روحاني پاينده باد»، «قرارداد موقت به همت روحاني اصلاح بايد گردد»، «قانون كار امانت، امانت»، «رييس‌جمهور ما حمايت، حمايت»، «درود بر كارگر باغيرت»، «معيشت كارگر به همت روحاني تامين بايد گردد»، از ديگر شعارهايي بود كه در اين مراسم و از سوي جمعيت 10 هزار نفري كارگران سر داده مي‌شد. رييس‌جمهور در اين مراسم باز هم از واقعيت‌هاي گذشته گفت. او به نرخ اشتغال در دولت‌هاي نهم و دهم اشاره كرد و رقم آن را تنها 46 هزار اشتغال خالص اعلام كرد. حسن روحاني در ادامه با اشاره به توصيه رهبري مبني بر اينكه نگاه مسوولان بايد به سمت بيرون از كشور نباشد، به سال‌هاي 90 و 91 يعني درست همان جايي كه نيازمند واردات گندم به كشور بوديم، بازگشت. او خاطرنشان كرد: من از كارگران مي‌پرسم كه در سال‌هاي 90 تا 91 براي نان سفره‌مان نگاه‌مان به بيرون بود يا نه؟ ما در سال 90 و 91 چند ميليون گندم وارد كرديم؟ در سال 95 وضعيت چگونه بود؟ آيا در سال 95 ما همچنان وارد‌كننده گندم بوديم يا به خودكفايي در اين زمينه رسيديم و گندم را صادر كرديم. وي با بيان اينكه آرزوي ملت اين بود كه روزي صادركننده گندم باشيم، افزود: ما امروز 3 ميليون تن گندم به خارج از كشور صادر مي‌كنيم و اين افتخار در سايه تلاش‌هاي كشاورزان عزيز و كارگران تحقق يافته است.

غصه ما در اشتغال هنوز تمام نشده است
وي با بيان اينكه چنانكه بخواهيم كشور در مسير پيشرفت و عظمت قرار بگيرد بايد به شعارها و وعده‌هاي خود عمل كنيم، اظهار كرد: دولت يازدهم به وعده‌هاي خود عمل كرده و با اين عمل خود به كارگران نشان داده كه شرايط بهتر براي زندگي امكان‌پذير است. به گزارش ايسنا، روحاني با بيان اينكه در دولت يازدهم 2 ميليون شغل جديد براي جوانان و ميانسالان ايجاد شد، خاطرنشان كرد: با اين وجود غصه ما در اشتغال هنوز تمام نشده است. گرچه 2 ميليون نفر سر كار رفته‌اند اما بيش از 3 ميليون نفر هنوز بيكار هستند و درد و رنج آنان بايد خواب را از ما و ساير مسوولان بگيرد. رييس دولت تدبير و اميد با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت در زمينه فعال‌سازي بنگاه‌هاي نيمه‌فعال، با بيان اينكه ايجاد اشتغال به معناي آن است كه بنگاه‌هاي خوابيده و نيمه‌فعال را فعال كنيم، تصريح كرد: در سال 95، 24 هزار واحد نيمه فعال از سوي دولت وادار به حركت شدند. با اين وجود هنوز ده‌ها هزار واحد غيرفعال و نيمه فعال وجود دارد.

نرخ تورم مواد خوراكي 51 درصد بود
وي با طرح اين پرسش كه آيا در دولت يازدهم سالي وجود داشته كه حقوق كارگران و كارمندان كمتر از ميزان نرخ تورم افزايش يابد، گفت: در سال‌هاي پيش زماني كه تورم 35 يا 25 درصد بود ميزان افزايش حقوق كارگران 15 درصد بود اما در دولت يازدهم حقوق‌ كارگران همواره بيشتر از نرخ تورم افزايش يافته است. رييس‌جمهوري كشورمان با بيان اينكه دولت يازدهم در گام نخست تلاش كرد تا تورم را مهار كند، اظهار كرد: كارگران، حقوق‌بگيران و اقشار پايين جامعه كساني هستند كه بيش از ديگران از افزايش نرخ تورم ضرر مي‌كنند و زندگي‌شان نابود مي‌شود. در همين زمينه به كارگران اعلام مي‌كنم كه نرخ تورم مواد خوراكي كه در مرداد 92، 51 درصد بود در اسفند 95 نسبت به 12 ماه پيش از آن به 7 درصد كاهش يافته است.

رشد منفي يا رشد مثبت؟
به گزارش ايسنا، روحاني در بخش‌هاي ديگري از صحبت‌هاي خود با طرح اين پرسش كه چرا آنهايي كه امروز شعار مي‌دهند ديروز ساكت بودند و حرف نمي‌زدند، گفت: امروز دولت يازدهم اينترنت را به خانه‌هاي مردم برد و زنان خانه‌دار از داخل خانه با ابزارهاي جديد مشغول به كار شدند. روستاييان نيز امروز با بهره‌گيري از اينترنت مي‌توانند گردشگران خارجي را به روستاي خود دعوت كنند. آنهايي كه مي‌خواستند همه ابزارهاي ارتباطي را قطع كنند امروز بايد پاسخ دهند. دولت يازدهم در برابر تمام قدرت‌هاي بزرگ در كشور كه مي‌خواستند وسايل ارتباطي را خاموش كنند، ايستادگي كرد. آيا ديروز كه رشد اقتصادي كشور منفي 8/6 درصد بود وضع مردم بهتر بود يا امروز كه اين نرخ به بيش از 8 درصد رسيده است؟ آيا رشد منفي خوشحال‌كننده است يا رشد مثبت؟روحاني همچنين با اشاره به خودكفايي كشور در زمينه توليد گاز طي سال‌هاي اخير خاطرنشان كرد: در زمستان سال 90 همسايه ما گاز را بر ما قطع كرد و ما مجبور شديم كه براي سرد نماندن خانه روستاييان، گاز را 9 برابر قيمت خريداري كنيم. اين اتفاق در سال قبل نيز افتاد و همان كشور به اميد بالا بردن قيمت گاز را قطع كرد اما مردم ما توانستند با توليد داخل زندگي خود را در زمستان سرد ادامه دهند. آن كشور نيز پس از 15 روز مجددا گاز را وصل كرد. در اين شرايط بايد پاسخ داده شود كه آيا عزت امروز بهتر است يا شرايط ديروز؟ من از روز نخست با آقاي ربيعي كه زندگي كارگري داشته و مشكلات آنها را مي‌داند دستور دادم كه بايد كاري كند كه حقوق كارگران و مستمري‌بگيران هرساله بالاتر از نرخ تورم قرار بگيرد.

 

جمله‌هاي كليدي
  در هشت سال پيش از سال 92 فقط 46 هزار اشتغال خالص ايجاد شد
  امروز در مقايسه با سال 91 فعاليت كارگاه‌ها، بنگاه‌هاي اقتصادي بيشتر شده است.
  من از كارگران مي‌پرسم در سال‌هاي 90 تا 91 براي نان سفره‌مان نگاه‌مان به بيرون بود يا نه؟
 امروز 3 ميليون تن گندم به خارج از كشور صادر مي‌كنيم.
 در دولت يازدهم 2 ميليون شغل جديد براي جوانان و ميانسالان ايجاد شد.
  در سال 95، 24 هزار واحد نيمه‌فعال از سوي دولت وادار به حركت شدند.
  سال‌هاي پيش زماني كه تورم 35 يا 25 درصد بود ميزان افزايش حقوق كارگران 15 درصد بود اما در دولت يازدهم حقوق‌ كارگران همواره بيشتر از نرخ تورم افزايش يافته است.
 نرخ تورم مواد خوراكي كه در مرداد 92، 51 درصد بود در اسفند 95 به 7 درصد كاهش يافته است.
 چرا آنهايي كه امروز شعار مي‌دهند ديروز ساكت بودند و حرف نمي‌زدند؟
 دولت يازدهم در برابر تمام قدرت‌هاي بزرگ در كشور كه مي‌خواستند وسايل ارتباطي را خاموش كنند، ايستادگي كرد.
 ديروز كه رشد اقتصادي كشور منفي 8/6 درصد بود وضع مردم بهتر بود يا امروز كه اين نرخ به بيش از 8 درصد رسيده است؟
 دولت لايحه قانون كار كه از سوي دولت پيشين به مجلس داده بود را پس خواهد گرفت.
 زماني كه روحاني سخن از امنيت بر زبان مي‌آورد، بدانيد كه منظورش امنيت شغلي است. چرا كه معتقد است بدترين ناامني، ناامني شغلي است.
  به وزير كار دستور دادم كه بايد كاري كند كه حقوق كارگران و مستمري‌بگيران هرساله بالاتر از نرخ تورم قرار بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون