• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3797 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت

مبارزه كانديداهاي اصولگرا جدي‌تر شد

اعلام حمايت رسمي جامعه مدرسين از رييسي

احزاب|  جامعه مدرسين حوزه علميه قم با صدور پيامي در خصوص معرفي كانديداي اصلح در دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري از حجت‌الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رييسي حمايت كرد. در اين اطلاعيه آمده است: «موضوع در جلسه روز جمعه مورخ ۱۳۹۶/۰۲/۰۸ مطرح و با اكثريت قاطع آراء حاضرين، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمين حاج سيد ابراهيم رييسي «دامت توفيقاته» به عنوان نامزد اصلح شناخته شد، كه به شما ملت هميشه در صحنه نيز معرفي مي‌شود.
4 سال پيش و در جريان انتخابات رياست‌جمهوري اختلافي كم‌سابقه در جامعه مدرسين رخ داد. عده‌اي بر سعيد جليلي و عده‌اي روي كانديداهاي ديگر نظر حمايتي داشتند. كار تا جايي پيش رفت كه آيت‌الله  يزدي گفت آن اتفاقات مي‌رفت تا جامعه مدرسين را به انشقاق بكشاند. حالا چهار سال بعد اصولگرايان باز هم از دستيابي به كانديداي واحد بازمانده‌اند. اما اين‌بار به نظر مي‌رسد دو قطب مخالف سال 92 روي رييسي و مخالفت با قاليباف به اجماع رسيده‌اند. موضوعي كه كار قاليباف را سخت‌تر مي‌كند. ديروز علاوه بر اين بيانيه مصاحبه‌هاي تند و تيزي نيز عليه قاليباف به رسانه‌ها رسيد.
بر اساس گزارشي كه انتخاب منتشر كرد مرتضي آقاتهراني، دبيركل جبهه پايداري انقلاب اسلامي گفت: يكي از اصول در مباحث انتخابات انتخاب فرد اصلح است و بنا به فرموده پيامبر اكرم (ص) صالح بايد به نفع اصلح كنار رود چرا كه اين مساله به نفع جامعه است.
دبيركل جبهه پايداري با بيان اينكه مطرح ساختن صالح مقبول يك انحراف است، خاطرنشان كرد: سيره اهل‌بيت به ما گوشزد مي‌كند تحت هر شرايطي به دنبال معرفي اصلح باشيم و از آن حمايت كنيم از طرفي ديگر صالح اگر براي اصلح كنار نرود خائن است. مشكل ما اين است كه بعضي مواقع چند نفر صالح در برابر هم قرار مي‌گيرند، اصلح را بايد به ميدان كشيد.
آقاتهراني بيان كرد: شوراي نگهبان از ميان بيش از يك هزار نفري كه براي انتخابات رياست‌جمهوري ثبت‌نام كرده بودند 6 نفر را براساس قانون انتخاب كرد تا انتخاب فرد اصلح براي مردم
آسان‌تر باشد.
اظهارات آقاتهراني و تاكيد بر كليدواژه اصلح كه در بيانيه جامعه مدرسين هم آمده آشكارا قاليباف را هدف گرفته است و نشان مي‌دهد عمق اختلاف در ميان اصولگرايان تا جايي است كه عده‌اي حاضرند كانديداي اصولگرا را خائن بنامند.
اما اين تنها اظهارنظر اصولگرايان عليه قاليباف نبود. حجت‌الاسلام پناهيان نيز كه به منظور حمايت از حجت‌الاسلام رييسي در قم حضور يافته بود، ضمن انتقاد شديد از روحاني، كنايه‌هايي را هم خطاب به قاليباف مطرح كرد. پناهيان درباره رييسي گفت: «تا حالا هيچ كانديداي رياست‌جمهوري نبوده كه موقع كانديدا شدن اينقدر مسووليت‎هاي كلان داشته باشد. كانديداهاي ديگر را بگوييد. فوقش شهردار يك شهر كلان بودند؛ چه پست‎هايي داشتند؟»
نبرد ميان قاليباف و رييسي از جبهه حاميان به رسانه‌هاي‌شان هم رسيده است. يكي از رسانه‌هاي نزديك به رييسي ديروز نوشت: قاليباف حضورش گل به خودي بود. هيچ عقل سليمي نمي‎پذيرد كسي كه ده‎ها نقطه ضعف براي نقد شدن در مناظره دارد، حتي به عنوان كانديداي پوششي حاضر شود. قاليباف يك ضربه مي‎زد، چند تا مي‎خورد. حاج آقاي رييسي هوشمندانه با او همراهي نكردند؛ آن هم به اين دليل كه اساسا اين جنس منازعات را قبول نداشتند و معتقد بودند از درد مردم در اينها خبري نيست. اگر اين هوشمندي نبود و رييسي حساب خود را جدا نكرده بود، تمام ضربه‎هايي كه متوجه قاليباف شد در واقع متوجه او نيز مي‎شد و به مراتب بيشتر آسيب مي‎ديد.

اي كاش روي فرد متمركز نمي‌شدند
محسن غرويان، استاد حوزه علميه قم و دانشگاه درباره اعلام حمايت رسمي جامعه مدرسين از سيد ابراهيم رييسي و ورود اين نهاد روحاني به مصاديق انتخاباتي به «اعتماد» گفت: در جامعه مدرسين ديدگاه و نظرات مختلفي وجود دارد. سابق هم به همين شكل بود. در يك جلسه‌اي با حضور تعدادي از اعضاي جامعه مدرسين اين تصميم گرفته شده البته عده‌اي از اعضا در جلسه حضور نداشتند. عده‌اي هم بوده‌اند و در جمع حاضر چنين تصميمي گرفته شده است.
وي با بيان اينكه جامعه مدرسين مجموعه‌اي است در حوزه كه اين ديدگاه را دارد اما گروه‌هاي ديگري هم در حوزه هستند كه نظرات ديگري دارند، گفت: آيت‌الله اعرافي كه عضو جامعه و مدير حوزه‌هاي علميه است، نظرشان اين است كه نهادهاي حوزوي از شخص خاصي حمايت نكنند. بيانيه هم داده‌اند. اين خودش يك سوالاتي را ايجاد كرده كه آيت‌الله اعرافي نظرش اين است كه حمايت از شخص خاصي نباشد و تشويق به اصل حضور باشد اما عده‌اي از جامعه مدرسين روي شخص اصرار دارند.
غرويان با بيان اينكه احتياج به بررسي دارد كه چرا جامعه مدرسين به اينجا رسيده است، اظهار كرد: الان وضعيت حوزويان در جامعه به شكلي در آمده كه تاثير‌گذاري گذشته را ندارد اين احتياج به تحليل‌هاي گسترده‌اي دارد كه چرا آن حالت شيخوخيت و گوش كردن به حرف بزرگان روحاني در بين مردم ضعيف شده است. همين رقابت‌هاي بين روحانيون بر سر قدرت عامل اصلي تنزل اين مقام و رتبه شده است. نهادهاي روحاني هم متعدد شده‌اند. در حوزه جامعه مدرسين، مجمع محققين و چندين نهاد مختلف هستند كه نظرات‌شان هم مختلف است. جامعه مدرسين هم در حد يكي از اين گروه‌ها در آمده است. عده‌اي البته معتقدند جامعه مدرسين بايد فقط در اصل كلي انتخابات مردم را تشويق كند. اما به هر حال قطب‌بندي‌ها در داخل جامعه مدرسين هم وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون