• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3800 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت

چهره‌ها- خبرها

طرح دولت انگليس براي جاسوسي  عليه شهروندان خود
سند محرمانه‌اي فاش شده كه نشان مي‌دهد دولت انگليس پيش‌نويس نگران‌كننده‌اي را در خصوص اختيارات شنود و نظارت تهيه كرده كه به مقامات براي نظارت بر ارتباطات زنده شهروندان اختيارات تام مي‌دهد و عملا رمزگذاري بر داده‌ها را غيرقانوني مي‌سازد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، يكي از كارشناسان امنيت سايبري تاكيد كرد كه اينها نشانه‌هاي نگران‌كننده‌اي هستند كه صرفا به حريم خصوصي اينترنتي محدود نمي‌شود. اين پيش‌نويس كه در جريان رايزني‌هاي خصوصي تهيه شده به دست گروه حقوق آزاد رسيده است. اين پيش‌نويس جزييات قوانيني را مطرح مي‌سازد كه شامل بخش 267 قانون اختيارات نظارتي و تحقيقاتي است. اين قوانين تمامي شركت‌هاي ارتباطي از جمله شبكه‌هاي تلفني و شركت‌هاي ارايه‌دهنده خدمات اينترنتي را وادار مي‌سازد تا امكان دسترسي آني به كل محتوا و مكالمات افراد مورد نظر را ظرف يك روز كاري و همچنين داده‌هاي ثانويه مربوط به اين افراد از جمله محتواهاي رمزگذاري شده را فراهم كنند. اين بدان معناست كه سازمان‌هاي انگليسي از رمزگذاري متوالي داده‌هاي كاربران منع خواهند شد و از نظر قانوني ملزم مي‌شوند تا پشتيبان‌هايي را براي سيستم‌هاي خود معرفي كنند تا مقامات بتوانند تمامي مكالمات را شنود و نظارت كنند. چنين دسترسي آساني از سوي آمبر رود، وزير كشور انگليس در پي حمله تروريستي وست مينستر در تاريخ 22 مارس سال جاري ميلادي درخواست شده است. در پي اين اقدام دولت قادر خواهد بود تا به طور همزمان از شش هزار و 500 تن جاسوسي كند.


دست رد  واشنگتن  بر سينه مسكو
يك مقام در وزارت خارجه امريكا اعلام كرد طرح روسيه براي ممنوع كردن پرواز جنگنده‌هاي امريكا بر فراز مناطق امن «كاهش تنش» در سوريه، نمي‌تواند عمليات امريكا عليه داعش در سوريه را به هيچ‌وجه «محدود» كند. به گزارش فارس، اين مقام امريكايي به روزنامه «وال استريت ژورنال» گفت: «ائتلاف به حمله عليه مواضع داعش در سوريه ادامه مي‌دهد. عمليات شكست داعش با همان سرعت كنوني پيش مي‌رود». توافقي ميان روسيه، تركيه و ايران براي ايجاد «مناطق كاهش تنش» در بخش‌هايي از سوريه حاصل آمد كه از روز شنبه اجرايي شده است. امريكا بخشي از اين توافق نبوده است و معارضان مسلح تا حد زيادي از اين توافق انتقاد كرده‌اند و مدعي هستند كه فاقد مشروعيت است. كار روي جزييات اين طرح در هفته‌هاي آتي ادامه دارد. مقامات روسيه اعلام كردند كه دست‌كم يك ماه براي كار كردن روي جزييات اين توافق زمان نياز است. طبق اين گزارش، امريكا يكي از مقامات ارشد كاخ سفيد را به «آستانه» پايتخت قزاقستان فرستاد كه در آنجا نمايندگاني از روسيه، تركيه و ايران توافق ايجاد مناطق كاهش تنش در سوريه را به امضا درآوردند اما امريكا در اين توافق نقشي نداشته است. «الكساندر لاورنتيو»، نماينده روسيه در نشست آستانه پيش‌تر تاكيد كرده بود كه هواپيماهاي نظامي ائتلاف امريكا اجازه ورود به مناطق كاهش تنش را ندارند. با اين حال يكي از مقامات پنتاگون تصريح كرد كه توافق مناطق كاهش تنش بر عمليات هوايي ائتلاف امريكا عليه داعش تاثيري نخواهد گذاشت. وي افزود: ائتلاف تحت رهبري امريكا عليه داعش همچنان داعش را در هر مكاني كه عمليات انجام مي‌دهند، هدف مي‌گيرد.


رايزني مخفيانه اعضاي كنگره براي عزل ترامپ
روزنامه اينديپندنت نوشته در حالي كه 100 روز نخست حضور ترامپ در كاخ سفيد با رسوايي‌ها و رويدادهاي ناگوار متعددي همراه شده‌اند، اعضاي كنگره امريكا در حال بررسي امكان كنار زدن او از قدرت هستند. مجله نيويوركر در روزهاي گذشته به بررسي دو روشي پرداخت كه اعضاي كنگره با استفاده از آنها مي‌توانند رييس‌جمهور را از قدرت عزل كنند: يكي استيضاح توسط كنگره و دوم، عزل با استناد به متمم 25 قانون اساسي امريكا كه به متخصصان اختيار مي‌دهد در صورت بررسي عدم صلاحيت رواني رييس‌جمهور وي را بركنار كنند. نيويوركر نوشته شماري از اعضاي كنگره به وي گفته‌اند جلسه‌هايي محرمانه براي بررسي اين موضوع در حال برگزاري است. متمم 25 قانون اساسي امريكا كه سال 1967 به آن اضافه شده صراحت دارد در صورتي كه اين تشخيص حاصل شود كه رييس‌جمهور «ازعهده انجام اختيارات و وظايف سمت خود برنمي‌آيد»، مي‌توان وي را بركنار كرد. رسيدن به اين تشخيص بايستي يا توسط معاون رييس‌جمهور و اكثريت اعضاي كابينه انجام شود يا توسط يك گروه مستقل منصوب‌شده توسط كنگره.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون