• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3803 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت

نايب‌رييس مجلس:

ارسال ليست دادگستري براي رد صلاحيت كانديداها غيرقانوني است

گروه سياسي| ديروز در ميانه دستور جلسه علني نوبت به نطق علي مطهري نايب‌رييس مجلس رسيد. او هميشه در سخنانش نكاتي دارد تا مخاطبانش را سر شوق بياورد. اگرچه مطهري ديروز هم درباره تحولات تازه در حماس سخن گفت و هم درباره موسسات مالي بحران‌زده، انتخابات و وعده‌هاي يارانه‌اي عجيب و غريب دو كانديداي اصولگرا؛ اما نكته مورد توجه در حرف‌هايش غيرقانوني دانستن اقدام دادگستري در ارسال يك ليست به سايت مركزي نظارت بر انتخابات براي رد صلاحيت كانديداها بود؛ جمله‌اي كه البته مطهري به خاطر پايان يافتن زمان سخنراني‌اش و وفادار ماندن به زمان تعيين شده نتوانست كامل آن را بيان كند اما متن آن را در اختيار خبرنگاران قرار داد: «ارسال ليست از طرف دادگستري استان تهران به هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها براي ردصلاحيت برخي كانديداها خلاف قانون است و اين هيات نبايد زير بار آن برود.» اشاره او به ليست تعدادي از كانديداهاي شوراي شهر تهران است كه بعد از تاييد صلاحيت با اين دستور دادگستري ردصلاحيت شده‌اند. طبق قانون انتخابات شوراها بعد از تاييد صلاحيت يك كانديدا مرجع ديگري نمي‌تواند او را رد صلاحيت كند و مطهري به اين دليل اين اقدام را غيرقانوني مي‌داند.

رقابت‌هاي انتخاباتي اين دوره
بايد آسيب‌شناسي شود
مطهري در ادامه از بانك مركزي درخواست كرد كه تكليف سهامداران موسساتي مانند «كاسپين» و «ثامن‌الحجج» و «آرمان» را زودتر معلوم كند. او براي توضيح بيشتر اين موضوع، سوالاتي را مطرح كرد و پرسيد: اساسا چرا اين معضلات پديد مي‌آيد؟ آيا جز به خاطر كوتاهي بانك مركزي در نظارت بر اينگونه موسسات اعتباري است؟ اگر از زمان ثبت اين موسسات نظارت كافي وجود مي‌داشت و ملاحظه اين و آن نمي‌شد و به تعبير اميرالمومنين اگر مصانعه يعني رودربايستي و رفيق‌بازي و ملاحظه‌كاري در كار نبود، اين موسسات اين مقدار رشد نمي‌كردند. وقتي موسسه‌اي مي‌گويد من 35 درصد سود سپرده مي‌دهم آيا بانك مركزي نبايد سوال كند از كجا؟ و چرا انضباط مالي كشور را به هم مي‌زنيد؟ اين نماينده ليست اميد در مجلس دهم، گريزي هم به انتخابات رياست‌جمهوري زد و گفت: رقابت‌هاي انتخاباتي اين دوره بايد آسيب‌شناسي شود. ما از سيره پيامبر اسلام و ائمه اطهار آموخته‌ايم كه براي رسيدن به يك هدف مقدس نمي‌توان از وسيله نامقدس استفاده كرد. مثلا ما براي تبليغ دين نمي‌توانيم از جعل و دروغ استفاده كنيم اگرچه بر ايمان مردم بيفزايد.

كانديداي مصلح بايد يارانه نقدي را قطع كند
مطهري معتقد است: «كانديداها براي رسيدن به هدف مقدس خدمت به مردم و اسلام ‌از هر وسيله‌اي استفاده نكنند، قول‌هاي غيرعملي ندهند، مردم را صرفا طلبكار نكنند.» او در ادامه با اشاره به اين موضوع كه «حق، هميشه دوطرفه است»، اظهار كرد: همان‌طور كه مردم بر حكومت حقوقي دارند، حكومت هم بر مردم حقوقي دارد. حكومت هم از مردم كار و تلاش مي‌خواهد نه تنبلي و طلبكاري. بايد فرهنگ بدهكاري به انقلاب و اسلام احيا شود. مردم بايد كار كنند و ماليات بپردازند نه اينكه آخر هر ماه دست‌شان به سوي دولت دراز باشد كه يارانه نقدي بگيرند. مطهري از وعده سه برابر كردن يارانه‌ها كه ابراهيم رييسي و قاليباف در تبليغات انتخاباتي‌شان از آن صحبت مي‌كنند هم گفت: يك كانديداي مصلح و خيرخواه مردم و حكومت، از نظر من بايد بگويد من يارانه نقدي را قطع مي‌كنم مگر براي از كار افتادگان و معلولان و مانند اينها. به تعبير شهيد مطهري، مصلح واقعي كسي است كه با نقاط ضعف جامعه مبارزه كند و صلاح اجتماع را در نظر بگيرد هرچند از محبوبيت او كاسته شود. او تاكيد كرد: يارانه نقدي خلاف اقتصاد مقاومتي است و از همان ابتدا مجلس هشتم نبايد زير بار آن مي‌رفت، متاسفانه پس از تثبيت قيمت‌ها در مجلس هفتم، چند سال قيمت حامل‌هاي انرژي افزايش نيافت و اين امر مستمسكي در دست دولت نهم شد كه علاقه شديدي به توزيع پول در ميان مردم داشت؛ تا لايحه هدفمندي يارانه‌ها را به مجلس آورد. مطهري در ادامه گله‌مندي‌اش از هدفمندي يارانه‌ها، گفت: اگر قيمت حامل‌هاي انرژي مانند گذشته هر سال چند درصد افزايش مي‌يافت، اساسا نيازي به داستان خانمان‌برانداز يارانه‌ها نبود، وعده افزايش يارانه‌ها مصداقي براي رسيدن به هدف مقدس به وسيله ابزار نامقدس است. ملت فهيم و بزرگ ايران رشد سياسي و اجتماعي خود را در انتخابات آينده نشان مي‌دهند و فريب اين شعارها را نخواهند خورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون