• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3806 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۴ ارديبهشت

تسليحات چندصد ميليارد دلاري امريكا در راه عربستان

گروه جهان|  بعد از روي كار آمدن دونالد ترامپ در كاخ سفيد با وجود اظهارات جنجالي‌اش درباره كشورهاي عربي و به ويژه عربستان، دواير قدرت در رياض اميدوار شده كه رابطه عربستان و ايالات متحده بهبود پيدا كند. روابطي كه در دروان اوباما تا حد زيادي دچار افول شده بود. آماده‌سازي عربستان براي سفر ترامپ به اين كشور كه اواخر ماه مه ميلادي صورت مي‌گيرد، نشان مي‌دهد رياض هرچه در توان دارد براي جلب رضايت ترامپ كه عربستان را به يك گاو شيرده تشبيه كرده بود به كار بسته است.
در حالي كه اخيرا ايالات متحده اعلام كرده بود تحويل تجهيزات نظامي به عربستان كه در دوران رياست‌جمهوري اوباما به حالت تعليق در آمده بود از سرگرفته مي‌شود يك مسوول در كاخ سفيد از قراردادهاي سلاح 100 ميليارد دلاري ميان عربستان و امريكا خبر داده است. اين مسوول ارشد امريكايي در كاخ سفيد يك هفته مانده به سفر ترامپ به عربستان، به خبرگزاري رويترز گفته است كه امريكا در آستانه تكميل قراردادهاي سلاح با عربستان است كه ارزش آن بيش از 100 ميليارد دلار است.
اين مسوول كه نخواست نامش فاش شود، تاكيد كرد مجموعه توافق‌هاي تسليحاتي 10 ساله با عربستان ايجاد شده است كه ارزش نهايي آن 300 ميليارد دلار خواهد بود و هدف از آن كمك به عربستان براي تقويت توان دفاعي خود است. مسوول امريكايي يادآور شد كه اين اقدام در حالي صورت مي‌گيرد كه واشنگتن به حفظ برتري نظامي رژيم صهيونيستي در خاورميانه متعهد خواهد بود. رويترز گزارش داده كه ايالات متحده اصلي‌ترين تامين‌كننده نيازهاي نظامي عربستان است از جمله جنگنده‌هاي اف-15 كه ده‌ها ميليارد دلار ارزش دارد و از همين طريق ترامپ تلاش مي‌كند با افزايش صادرات نظامي خود فرصت‌هاي شغلي بيشتري در اين زمينه در امريكا ايجاد كند.
مسوول امريكايي گفت كه امريكا در مراحل پاياني تدوين قراردادهاي سلاح با عربستان قرار دارد و قرار است با حضور ترامپ در رياض آماده‌سازي آن به پايان رسيده باشد. بر اساس اين گزارش اين مجموعه قراردادهاي نظامي قرار است سلاح‌هاي امريكايي، مهندسي نظامي، ناوهاي جنگي و سامانه دفاع هوايي و دريايي را شامل شود. در حالي كه به گفته بسياري از كارشناسان مسائل خاورميانه خريد سلاح بيشتر از سوي عربستان به معناي داغ‌تر شدن جنگ عربستان در يمن و ادامه حملات بي‌امان ائتلاف اين كشور عليه مردم بي‌دفاع يمن است. مسوول امريكايي به رويترز گفته است كه تعهد بالايي در زمينه اجراي اين قراردادها وجود دارد زيرا قرار است عربستان براي حفظ امنيت خود از اين تسليحات استفاده كند و از سوي ديگر اين قرارداد براي اقتصاد امريكا مفيد است. كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس در طول چند سال گذشته بارها اتهامات واهي عليه ايران مبني بر تلاش براي گسترش نفوذ در خاورميانه يا دخالت در امور داخلي كشورهاي‌شان وارد كرده‌اند، حالا با روي كار آمدن دولتي ضد ايراني‌ در كاخ سفيد رياض تلاش مي‌كند از اين فرصت براي اجماع بين‌المللي عليه ايران استفاده كند. ناظران بين‌المللي ولع عربستان براي خريد سلاح را تلاش براي يكسره كردن جنگي مي‌دانند كه رياض با بهانه حمايت از دولت مستعفي يمن و با ادعاي كاهش نفوذ ايران در منطقه آغاز كرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون