• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3806 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۴ ارديبهشت

اينجا آزادي، سلام 20 هزار نفري به روحاني

خيزش تهران

روحاني : آقاي هاشمي  روحت آرام ‌باشد  ما راه تو را ادامه مي‌دهيم

|  به اصلاحات مي‌گوييم: سلام |تمام آبرويم را فداي شما خواهم كرد

| به ويژه‌خواري و املاك نجومي  بگوييم : هرگز | همزمان با مذاكرات در داخل از پشت خنجر زدند

 

ناهيد مولوي

ديروز آزادي به تسخير حاميان روحاني درآمد. سه ساعت پيش از آغاز بزرگ‌ترين ميتينگ انتخاباتي رييس‌جمهور جمعيت به سمت استاديوم 12 هزار نفري آزادي سرازير شده بود. عقربه‌هاي ساعت 4 را كه نشانه گرفته بود نه تنها جايگاه كه زمين ميانه استاديوم هم به‌طور كامل پر شده بود. استاديوم 12 هزار نفري آزادي ديگر گنجايش نداشت اما خارج از استاديوم هنوز جمعيت زيادي ايستاده بودند. در ميان سيل جمعيت و در هر سو يك داستان در جريان بود.  روحاني سن و سال داري كه كمك كرد تا در ميان ازدحام جمعيت دختري را كه روي ويلچر نشسته بود در جايي مطمئن قرار دهد و دختر جوان به رسم تشكر روباني را به دستش داد، زن و مرد مسني كه در يك دست عكس‌هاي حسن روحاني را داشتند و با دست ديگرشان علامت پيروزي را به سوي جوانان نشانه مي‌گرفتند و مي‌خنديدند.
در يك كلام همه آمده بودند تا بزرگ‌ترين ميتينگ انتخاباتي حسن روحاني، يكي از پر شورترين و پر نشاط‌ترين روزهاي پيش از انتخابات را در پايتخت رقم بزنند. دست‌ها بالاي سر بود و با ترانه «دوباره ايران» دم مي‌گرفتند. بساط شور و نشاط به پا بود، پاي بر زمين مي‌كوبيدند و عكس‌هاي افرادي را كه اين روزها در دست مي‌گيرند تكان مي‌دادند و با آزادي سلفي مي‌گرفتند. شعارهاي‌شان بيش از هر چيز در حمايت از رهبر اصلاحات و چهره‌هاي محدود شده اين سال‌ها بود. اين شور و نشاط را حضور هنرمندان و ورزشكاران دوچندان مي‌كرد. زماني كه داريوش كاردان كه اجراي برنامه را عهده‌دار بود اعلام كرد سرمربي تيم استقلال نيز در استاديوم حضور دارد، تشويق‌هاي استاديومي اوج مي‌گرفت و نام عليرضا منصوريان در شعارها مي‌نشست. سرمربي استقلال هم در پاسخ اين شعارها گفت: امروز آبي و قرمز يكي شده‌ايم و رنگ ارغواني را براي ايران تشكيل داده‌ايم. از سرخپوشان پايتخت هم آمده بودند.
سيدجلال حسيني و عليرضا بيرانوند ديروز با حضور در استاديوم آزادي در جمع حاميان روحاني حمايت خود را از حسن روحاني اعلام كردند. در ميان چهره‌هاي ورزشي اما حضور يك زن بيش از همه جمعيت را احساساتي كرد، زماني كه فريده شجاعي همسر منصور پورحيدري سخنراني كرد و گفت: برعكس بسياري از دختراني كه براي نخستين‌بار به استاديوم آزادي آمده‌اند من شايد براي 12 هزارمين‌بار باشد كه به اينجا مي‌آيم اما هيچ‌وقت اين استاديوم را اينگونه پرنشاط نديده بودم. زهرا نعمتي و فرشته كريمي هم آمدند و حمايت خود را از حسن روحاني اعلام كردند. اهالي هنر و سينما هم حضور گسترده‌اي داشتند. از جمله كيومرث پوراحمد، الهام پاوه‌نژاد، امير جعفري، علي قربان‌زاده، كامران تفتي، ليلي رشيدي و باران كوثري كه هر كدام دقايقي براي حاضرين صحبت كردند و همه نام رييس دولت اصلاحات را بر زبان آوردند تا جمعيت به خروش بيايد.
ديروز استاديوم آزادي براي دقايقي حال و هواي روزهاي دفاع و ياد شهدا و ... را نيز پيدا كرد، زماني كه دختر شهيد حميد باكري اعلام كرد به نمايندگي از مادرش و همسر شهيد ابراهيم همت به اين برنامه آمده و وقتي آسيه باكري گفت: آقاي رييس‌جمهور پدر من در جزاير مجنون جان داد؛ خوزستان جان من است و بايد نفس بكشد، ديگر جمعيت را تاب آرامش نبود.
ورود باشكوه حسن روحاني و جهانگيري
ساعت نزديك 6 عصر بود كه حسن روحاني با همراهي اسحاق جهانگيري در ميان فريادهاي بي‌امان حاميانش كه پاي بر زمين مي‌كوبيدند و مي‌خواندند «دوباره لبخند، دوباره پيمان، دوباره ايران» وارد استاديوم شد. او حرف‌هاي مهمي براي حاميانش آورده بود، براي جواناني كه اين روزها معادلات را با رسانه‌هاي جيبي خود بر هم مي‌زنند و ستادهاي حسن روحاني را در شبكه‌هاي مجازي بيست و چهار ساعته بر پا كرده‌اند. روحاني ديروز بيش از هر چيز از فشارهايي گفت كه در اين سال‌ها براي بستن شبكه‌هاي اجتماعي تحمل كرده و به آن تن نداده است.
رييس‌جمهور در آغاز صحبت‌هايش گفت: لحظه با شكوهي است كه شما جوانان مصمم و سرافراز را در اينجا مي‌بينيم. ما در آستانه يك تصميم بزرگ تاريخي هستيم. ملت ما در اين هفته مي‌خواهد اعلام كند كه آيا به سال ۹۱ برمي‌گرديم يا به سال ۱۴۰۰ مي‌رويم. ملت ما در روز جمعه اين هفته مي‌خواهد اعلام كند كه آيا مسير آرامش را ادامه مي‌دهد يا مي‌خواهد مسير تنش را انتخاب كند. رييس‌جمهور تاكيد كرد: جوانان عزيز، دانشجويان عزيز، ورزشكاران، هنرمندان ما مي‌خواهيم با صراحت بگوييم صاحب اين كشور مردم ايران و راي ملت ايران است. خواست جوانان ما امروز اين نيست كه به جوان فقط احترام گذاشته شود بلكه اين است كه كشور با فكر جوانان اداره شود من در مقدمه كتاب دولت دوازدهم و برنامه آن نوشته‌ام كه نسل‌هاي گذشته ما ساليان دراز طفره رفتند تا تسليم فكر جوانان شوند اما جوانان ما امروز مصمم‌اند كه فكر آنها راه آينده كشور باشد.
او ادامه داد: ما در شرايطي هستيم كه بايد به همه جهانيان اعلام كنيم براي ساختن آينده‌مان مصمم هستيم نه براي فروختن آينده ايران. جوانان عزيز ما با هم راهي را در سال ۹۲ انتخاب كرديم با وجود ميل يك اقليت و آن را تا امروز ادامه داديم و مي‌خواهيم اين راه را ۴ سال ديگر ادامه دهيم. راه انتخاب ما در روز جمعه راه اخلاق و احترام به همه مردم است. جدايي ملت را نمي‌پذيريم. روحاني خاطرنشان كرد: نه اينكه آنچه تاكنون انجام داده‌ايم و پيموده‌ايم به صد درصد مطلوب دست يافته‌ايم، نه اينكه از آنچه ما اكنون انجام داديم رضايت كامل داريم اما مي‌خواهيم بگوييم مسير را درست انتخاب كرديم و بايد اين مسير درست را با حركتي بسيار پرشتاب‌تر و با تحولي بالاتر و با تغييري كه شايسته ملت ايران است راه آينده را ادامه دهيم. ما در گذشته سه سال و نيم در برابر قدرت‌هاي جهاني كاري كرديم كه در مقام عمل دشمن نتواند از فرصت ايجاد شده در سال‌هاي گذشته عليه ملت ما استفاده كند.
او تصريح كرد: ما كاري كرديم كه با ايجاد فرصتي نو براي كشور جوانان و چهره ايران از آن چهره‌اي كه جهان از آن افراط و تفريط مي‌ديد، فاصله بگيرد. رييس‌جمهور تاكيد كرد: ما شكاف بين ملت بزرگ ايران را نمي‌پذيريم ما جوانان ايراني با هويت اسلامي - ايراني محلي مي‌خواهيم با هويتي كه با جهان امروز تعامل و همزيستي مسالمت‌آميز داشته باشد.
من به صراحت اعلام مي‌كنم ادامه دولت اعتدال و اصلاحات دولت همه ۱۰۰درصد مردم ايران خواهد بود و به فرهنگ و هويت ايراني خود احترام مي‌گذارد. روحاني گفت: ما اينها را به چهره اميد و اعتدال تبديل كرديم. من در اينجا مي‌خواهم اعلام كنم راه انتخاب ما در روز جمعه راه اخلاق و احترام به همه مردم است راهي كه ما مي‌خواهيم انتخاب كنيم احترام به حقوق شهروندي همه ايرانيان است. ما جدايي ملت را نمي‌پذيريم. من بايد راجع به بيانيه 2030 كه اين روزها برخي به ناروا از آن استفاده مي‌كنند، بگويم تعهد مي‌دهم به ملت ايران و رهبر بزرگ ايران كه در اين سند تصريح كرديم كه در چارچوب قوانين ايران به آن پايبند باشد.
او تاكيد كرد: من از مردم ايران مي‌خواهم اين روزها هشياري خود را در برابر توطئه برخي گروه‌ها داشته باشند و با هشياري در برابر اينها بايستند و ايستادگي كنند. ما بايد به فكر پيشرفت و اميد ايران باشيم نه فريب ايران. مردم ايران در شهر و روستا مردان و زنان هنرمندان جوانان، ورزشكارها كارگران و اساتيد بايد همه در اين روزهاي حساس مردم را براي انتخابي سرنوشت‌ساز دعوت كنند.

از پشت خنجر زدند اما صبوري كرديم
روحاني خاطرنشان كرد: سرنوشت ما در اين هفته مشخص خواهد شد. در طول دولت يازدهم تلاش ما بر اين بوده راهي را كه با هم انتخاب كرديم اين راه را با صداقت ادامه دهيم. بسياري از موارد مشكلاتي بود كه من نتوانستم اين مشكلات را براي شما بيان كنم به خاطر حفظ آرامش در جامعه و به خاطر حفظ امنيت جامعه.
مردم آنچه به شما در خرداد ۹۲ قول دادم به آنها يا عمل كردم يا نگذاشتند اين اراده عملياتي شود. او ادامه داد: آنچه در اين مدت انجام شد در سايه حمايت و حضور شما بود. جوانان و دانشجويان عزيز شما به خوبي مي‌دانيد در آن روزهايي كه ما با قدرت‌هاي جهاني در حال مذاكره بوديم برخي منافع ملي را قرباني مسائل جناحي كردند، از پشت خنجر زدند اما ما صبوري كرديم و با حمايت مردم راه را ادامه داديم. ما به همه احترام مي‌گذاريم، به افكار مخالف خود احترام مي‌گذاريم، اين دولت به مخالفان خود احترام مي‌گذارد.
روحاني افزود: اين دولت انتقاد را راه نجات كشور و حل مشكلات كشور مي‌داند، اما بدانيد تخريب مسير درستي براي ملت ايران نيست. با فناوري‌هاي نو مقابله نكنيم، فناوري هراسي نكنيد. دولت در طول مدت سه سال و نيم مبارزه كرد تا شبكه‌هاي اجتماعي را فيلتر نكنند. چرا با شبكه اجتماعي و آزادي اينترنتي و پهن‌باند مبارزه مي‌كنيد. براي اينكه نتوانيم املاك نجومي را بر ملا كنيم، براي اينكه شما مي‌دانيد با فساد مقابله مي‌كنيم. او عنوان كرد: ما مي‌خواهيم فضاي افكار عمومي ما باز باشد، ما مي‌خواهيم جوانان ما با صداي بلند سخن بگويند، دوراني كه فقط يك صدا و سيما بخواهد بر افكار مردم حاكم باشد تمام شده است. جوانان عزيز و غيور بدانيد با زيرساخت‌هاي شبكه ارتباطي كاري خواهيم كرد كه تك‌تك شما با موبايل‌تان بتوانيد صدا و سيما باشيد. ما نمي‌توانم از تحولات دنياي امروز جدا باشيم. ما هويت و فرهنگ خود را حراست مي‌كنيم اما نمي‌گذاريم ايران بار ديگر منزوي شود.

ما به رفع تحريم‌هاي هسته‌اي قانع نيستيم
رييس‌جمهور يادآور شد: ما مي‌خواهيم با دنيا در تعامل سازنده موثر باشيم و ادامه دهيم ما به رفع تحريم هسته‌اي قانع نيستيم بايد همه تحريم‌هاي ديگر برداشته شود در دولت دوازدهم با اجماع ملي همكاري قواي ديگر و مشورت و رهنمود‌هاي رهبري راه شكستن تحريم را ادامه مي‌دهيم. آيا تحريم‌هايي كه تاكنون برداشته شده به صرف ما نبوده؟ اما كاسبان تحريم ناراحت هستند. روحاني همه زندگي و آبرويش را فداي شما خواهد كرد.
او ادامه داد: جوانان عزيز و ورزشكارها ما سرنوشت آينده ايران و قرن جديد ايران را روز جمعه مي‌سازيم. جوانان عزيز من به شما بگويم در طول مدت سه سال و نيم من براي منفعت هيچ فردي و هيچ نفر و هيچ نامه و سفارشي و هيچ دستگاه، دانشگاه و قوه‌اي يا هر اركان ديگر در كشور كاري انجام نداده‌ام فقط يك نامه به قوه قضاييه نوشتم و گفتم به چه دليل و با چه قانوني سيد محمد خاتمي ممنوع التصوير است. البته تا امروز جواب نامه مرا ندادند. مردم، جوانان، عزيزان عهد من با شما اجراي حقوق شهروندي است، بعضي مي‌گويند حقوق شهروندي انشا است. بعضي‌ها با همه تلاش و توان آمدند تا حقوق و منشور شهروندي اجرا نشود، مي‌دانيد چرا، چون در منشور حقوق شهروندي حقوق تمام افراد ايراني مساوي است. جوانان عزيز براي اينكه پيشرفت ايران را شاهد باشيم، اشتغال جوانان را شاهد باشيم، بايد رقابت آزاد به وجود بيايد. روحاني با بيان اينكه بنگاه خصولتي اقتصاد ما را در مسير انحراف قرار مي‌دهد، گفت: ما علاقه داريم همه دنبال ثروت و تلاش باشند به شرط اينكه فضا را براي بقيه تنگ نكنند و همه از حقوق مساوي برخوردار باشند. مي‌خواهم از روح بلند هاشمي‌رفسنجاني ياد كنم. آقاي هاشمي ما مي‌دانيم تهمت بزرگي به تو زدند و چه بلايي سر تو آوردند اما اين ملت قدردان، جاي تو را در ميان خود خالي مي‌بينند، روحت آرام باشد، راه تو را ادامه مي‌دهيم. او ادامه داد: من در اينجا مي‌خواهم باز هم شعاري را باهم تكرار كنيم. به فريب‌كاري بگوييم هرگز، به ريا كاري بگوييم هرگز، به فساد سازمان‌يافته بگوييم هرگز به كساني كه براي منافع گروهي خود اعتقادات مردم را دستمايه قرار مي‌دهند بگوييم هرگز، به كساني كه انحصار اقتصادي و سياسي را انجام مي‌دهند بگوييم هرگز. به باندهاي قدرت غير پاسخگو بگوييم هرگز. به املاك نجومي بگوييم هرگز. البته به حقوق نجومي هم در مقام عمل گفتيم هرگز و در برابر آن ايستادگي كرديم. رييس‌جمهور تاكيد كرد: ما مي‌خواهيم دوباره بگوييم ويژه‌خواري و تنش‌آفريني سياسي هرگز.
ترس و دشمني هرگز. بيكاري و فقر و اعتياد هرگز ايجاد فاصله در ميان ملت ايران هرگز. فاصله‌هاي قومي و مذهبي هرگز. از طرف ديگر مي‌خواهيم همه با هم با صداي بلند دوباره به دوستي بگوييم سلام. به آشتي بگوييم سلام. به همبستگي بگوييم سلام. به آزادي بگوييم سلام. به پيشرفت بگوييم سلام. به اسلام رحمت و رحماني بگوييم سلام. به اعتدال بگوييم سلام. به اصلاحات بگوييم سلام به رهبر فرزانه بگوييم سلام به سيدمحمد خاتمي بگوييم سلام. به توليد و اشتغال بگوييم سلام. به قرن آينده بگوييم سلام به ايران بزرگ بگوييم سلام. به شما جوانان و همه جوانان اين سرزمين زن و مرد سلام. او خاطرنشان كرد: مردم و جوانان روز جمعه قرار ما يك به علاوه يازده است. انتخابات دوازدهم است. همه دست دوستان خود را مي‌گيريم و صبح جمعه وعده ما پاي صندوق آراست. من لازم مي‌دانم از حضور برادرم دكتر جهانگيري كه حضورش با اصرار جريان اصلاحات بود، تشكر كنم. دوباره ايران، دوباره اسلام، دوباره اميد، دوباره اعتدال.

 

هنرمندان چه گفتند؟
 سحر دولتشاهي هم در ورزشگاه آزادي گفت: «من از اينجا ورزشگاهي كه دختران بسياري آرزو دارند فقط يك بار از حق حضور در آن برخوردار باشند، با شما درباره آزادي صحبت مي‌كنم. بر آزادي سلام مي‌كنم. جناب رييس‌جمهور سال‌هاي تفكيك جنسيتي در دانشگاه‌ها و سياست خانه‌نشيني زنان و نگاه‌هاي امنيتي بر زنان را فراموش نكرده‌ايم. من فراموش نكردم شما در چنين فضايي با وعده‌هايي از جنس عدالت جنسيتي آمديد. شما به ما وعده ايجاد فرصت‌هاي شغلي برابر و قول بازنگري در قوانين مدني را داديد. آقاي رييس‌جمهور منشور حقوق شهروندي روبه‌روي ماست. ما اعتقاد شما به وعده‌هاي‌تان را باور داريم. در راس سياست‌هاي شما فاصله از سياست انكار و سرپوش گذاشتن بر آسيب‌هاي اجتماعي است ما مطالبات فراواني داريم، آمده‌ايم شما را در پيمودن اين راه سخت همراهي كنيم. ما به عقب باز نمي‌گرديم.» لاله اسكندري هم در دو جمله تاكيد كرد: «زنده‌باد اصلاحات. سعي كنيد راي‌هاي خفته را بيدار كنيد.» باران كوثري در اين همايش با بغض گفت: «من در دولت قبل انتقاد كردم و ممنوع‌الكار شدم. به احترام بهاره هدايت‌ها و سيدمحمد خاتمي به روحاني راي مي‌دهم. من به احترام مادر سهراب اعرابي در انتخابات راي مي‌دهم.»


فرزندشهيد باكري: از جوانه‌هاي اميد در دل‌هايمان مراقبت كرديم
فرزند شهيد حميد باكري با حمايت از حسن روحاني نامزد رياست‌جمهوري دوره دوازدهم گفت: اميد بذر هويت ما است. از جوانه‌هاي اميد در دل‌هاي‌مان مراقبت كرديم و با تمام ضعف‌هايي كه در دل داشتيم و داريم، به خاطر راهي كه به آن معتقديم كه جز عقلانيت، آزادي و اميد نيست در سال 92 پاي صندوق‌هاي راي آمديم. آسيه باكري اظهار داشت: امروز از طرف خودم، مادرم و همسر شهيد همت در اينجا هستم. او ادامه داد: فرزند شهيد باكري با بيان اينكه يك روز در اين كشور جنگ شد و جوان‌ها رفتند و بازنگشتند و شهدا براي مردم از خانواده‌هاي خود گذشتند، گفت: بسياري از خون شهدا سوءاستفاده مي‌كنند. او گفت: آرزو دارم كه كشورمان آباد شود و هيچ مردي شرمنده خانواده‌اش نباشد و عزتش با پول و وعده يارانه پايمال نشود. فرزند شهيد باكري عنوان كرد: آقاي رييس‌جمهوري 4 سال كارهاي زيادي كرديد و با كاسبان تحريم مقابله كرديد. آسيه باكري افزود: پدر من در جزاير مجنون جان داد؛ خوزستان جان من است و بايد نفس بكشد. كارگران و معدنچي‌ها بايد امنيت داشته باشند و اين با تدبير محقق مي‌شود.

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون