• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3811 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳۰ ارديبهشت

حلقه بر رييس‌جمهور امريكا تنگ‌تر شد

ترامپ نگران از انتصاب دادستان ويژه

گروه جهان| رييس‌جمهور دونالد ترامپ رفته رفته عصبانيت خود را بيش از هر زمان ديگري از تحقيقات در خصوص دخالت روسيه در انتخابات امريكا و ارتباط مسكو با كمپين انتخاباتي رياست‌جمهوري بروز مي‌دهد. او خود را قرباني شكار يك جادوگر دانست و هرگونه تباني با روسيه در كمپين انتخاباتي خود را رد كرد. از طرف ديگر گماردن رييس سابق پليس فدرال امريكا اف‌بي‌آي بر مسند دادستان ويژه رسيدگي به پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا، دونالد ترامپ را به‌شدت نگران كرده است.
دونالد ترامپ كه در يك كنفرانس خبري مشترك با همتاي كلمبيايي خود بود، عملا به صورت جدي و عصباني نسبت به يك هفته انتقادات شديد از وي در خصوص بركناري جيمز كومي پاسخ داد. او در خصوص مايكل فلين نيز عنوان كرد كه از وي فاصله گرفته است. او هرچند اعلام كرد كه به تصميم وزارت دادگستري مبني بر تعيين دادستان ويژه احترام مي‌گذارد، اما تمام چيزي كه وجود دارد شكار يك جادوگر است كه مخالفان قصد دارند با آن براي ترامپ يك بدنامي به بار آورند. او گفت: هيچ تباني در مبارزات انتخاباتي من وجود ندارد و آن‌گونه كه خودم صحبت مي‌كنم احتمال اين ارتباط صفر است.
دونالد ترامپ در حالي اين نظر خود را بيان كرد كه كنار خوان مانوئل سانتوس، رييس‌جمهور كلمبيا حضور داشت. او در پاسخ به جريان اخراج جيمز كومي نيز گفت كه اين اقدام بنا به توصيه آقاي روزن اشتاين، معاون دادستان كل امريكا اتفاق افتاده است. اين در حالي است كه بسياري معتقدند دونالد ترامپ به دليل سرخوردگي از عملكرد كومي در خصوص پرونده دخالت روسيه در انتخابات اين كار را انجام داده است. دونالد ترامپ روز پنجشنبه عنوان كرد كه آقاي كومي ميان مردم بسيار منفور بود. وي افزود زماني كه من اين تصميم‌گيري را كردم در واقع فكر مي‌كردم كه اين امر مي‌تواند يك تصميم براي هر دو حزب باشد. اگر شما به همه مردم در سمت دموكرات‌ها نگاه كنيد و نه تنها از جمهوريخواهان، متوجه مي‌شويد كه چيزهاي وحشتناكي در مورد كومي مي‌گويند.   با اين وجود وزارت دادگستري مجبور شده براي كاهش فشار بر  خود پس از بركناري كومي، رابر مولر، مدير سابق اف‌بي‌آي را به عنوان دادستان ويژه معرفي كند. گفتني است سناتورهاي امريكايي هفته‌ها است كه مشغول بررسي تعيين يك دادستان ويژه هستند و جلسات متعددي را با آقاي مولر برگزار كردند تا در نهايت وزارت دادگستري مجبور شده تا مولر را به اين سمت تعيين كند.  آقاي مولر از صحت اخلاقي و اعتباري كافي برخوردار است. سبك مديريت او بسيار سخت‌گيرانه است كه مي‌تواند تن تك تك كاركنان كاخ سفيد و حتي نزديكان دونالد ترامپ را به لرزه آورد و روحيه آنها را در حالي كه حدود 9 روز دونالد ترامپ در واشنگتن نخواهد بود به‌شدت تضعيف كند. اكنون مشاوران و همكاران ترامپ توصيه كرده‌اند تا او يك وكيل با تجربه را براي كمك به فيصله دادن به اين جنجال استخدام كند.  از طرفي به نظر مي‌رسد، خلق و خوي مبارزه طلبي ترامپ مجدد بازگشته است و لحن آشتي‌جويانه كاخ سفيد در اين خصوص كنار گذاشته شده است. دونالد ترامپ، دولت باراك اوباما را به اعمال غيرقانوني متهم كرد و گفت كه چرا براي هيلاري كلينتون يك دادستان ويژه رسيدگي به اتهام او منصوب نكرده است. او در ادامه عنوان كرد كه اين بزرگ‌ترين شكارساحره يك سياستمدار در تاريخ امريكا است. جمله‌اي كه به نظر مي‌رسد به معني سرنگوني يك فرد بيگناه به حساب مي‌آيد.  اين نخستين بار نبود كه دونالد ترامپ در خصوص اتهامات كمپين خود در ارتباط با روسيه اينگونه واكنش نشان مي‌دهد و آن را به شكار ساحر  تشبيه مي‌كند. او در مصاحبه ماه ژانويه خود با نيويورك تايمز تمركز مداوم بر هك روسيه در مبارزات انتخاباتي رياست‌جمهوري امريكا را شكار ساحر خواند كه كام مردم را در پيروزي او تلخ مي‌كند. با اين حال دونالد ترامپ معتقد است كه چنين تحقيقاتي يك انحراف از دستاوردهاي دولت او به شمار مي‌آيد. وي در نشست خبري خود عنوان كرد كه ما موفقيت فوق‌العاده‌اي داشتيم، شما به آمار اشتغال ما نگاه كنيد به مرزها نگاه كنيد. با اين وجود ترامپ قول داد كه مدير جديد اف بي‌آي را به زودي انتخاب مي‌كند. بسياري جوزف ليبرمن را به عنوان يكي از گزينه‌هاي جايگزيني كومي معرفي مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون