• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3811 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳۰ ارديبهشت

تازه‌ترين خبرها از آخرين پروژه فرهادي

فرهادي آغاز هفتادمين دوره جشنواره كن را اعلام كرد

بهار سرلك

 

«12 روز پر از شور و اشتياق را براي شما آرزو مي‌كنم. 12 روز براي كشف فيلم‌هايي كه باعث مي‌شوند به شرايط انساني اين روزها فكر كنيد. آغاز هفتادمين مراسم جشنواره كن را اعلام مي‌كنم.» امسال جشنواره كن با خوش‌آمدگويي كارگردان اسكاري ايران، اصغر فرهادي آغاز به كار كرد.  اصغر فرهادي در حضور ستارگان و سينماگران سراسر جهان و در كنار لي‌لي رز دپ، دختر جاني دپ و ونسا پاراديس گفت: «كن جايي است كه فرهنگ‌ها با يكديگر به صحبت مي‌نشينند و براي يكديگر احترام قايل هستند.» فرهادي سال گذشته آكادمي اسكار را به خاطر فرمان اجرايي رييس‌جمهوري امريكا مبني بر ممنوعيت ورود شهروندان هفت كشور مسلمان، تحريم كرد. در هشتادونهمين دوره اسكار فيلم «فروشنده»ي فرهادي نامزد بهترين فيلم خارجي زبان بود اما فرهادي كه براي اعتراض به فرمان اجرايي ترامپ صندلي‌اش را خالي گذاشته بود بالاخره پس از سه ماه اسكار خود را  از الكساندر ماله‌گي دريافت و در دستان خود لمس كرد. در آن زمان فرهادي بيانيه‌اي را در روزنامه نيويورك‌تايمز منتشر كرد كه در آن گفته بود‌: «حتي اگر برايم استثنا قايل شويد در اين مراسم حضور نخواهم داشت.» او در اين مراسم كن را رويدادي چندفرهنگي‌ دانست كه موضعي مشخص در قبال بيگانه‌هراسي‌اي كه در جاي جاي دنيا روي مي‌دهد، اتخاذ كرده است و گفت: «اينجا جايي است كه مردم مشتاق صحبت درباره سينما و با يكديگر و به اشتراك‌گذاري لحظات خاطره‌انگيز هستند.»  هفتادمين جشنواره بين‌المللي فيلم كن با نمايش فيلم پرستاره «ارواح اسماعيل»، ساخته آرنو دپلشن آغاز به كار كرد. اين درام درباره فيلمسازي رنجور است و با نظرات مثبت و منفي منتقدان روبه‌رو شد. اما زماني كه مشخص شد دو نسخه از داستان «ارواح اسماعيل» ساخته شده است، اين فيلم بحث‌برانگيز شد. نسخه‌اي كه در كن روي پرده رفت و نسخه‌اي كه حدود 20 دقيقه بلندتر است و فقط در طول اين روزها در يك سالن سينما در پاريس اكران مي‌شود.  البته سياست، شبح هميشه حاضر تروريسم و دونالد ترامپ حضوري پررنگ در ميان ستايش از تجربيات سينمايي داشتند. هيچ‌كس مستقيما نام رييس‌جمهوري امريكا را به ميان نياورد اما اشاره‌هايي به سياست‌هاي او به خصوص سياست‌هايي كه هنرمندان و مهاجران را مورد هدف قرار داده، شد.  در ابتداي هفتادمين افتتاحيه مراسم كن مونيكا بلوچي، بازيگر ايتاليايي كه اجراي اين مراسم را برعهده داشت روي صحنه آمد تا حمايت خود از بيان هنري را اعلام كند. او گفت: « «همه ما به شيوه خود ستاره هستيم. برخي ستاره‌ها اجازه درخشش و بيان خود را ندارند. هر ستاره‌اي بايد آزادي گفتار و نوري را كه شايسته آن است، پيدا كند.»  اما بيرون كاخ جشنواره، جايي كه فيلم افتتاحيه روي پرده رفت، فضاي امنيتي شديدي حاكم بود؛ ماشين‌هاي مسلح و ماموران امنيتي مهمانان را زيرنظر داشتند. برقراري اين فضاي امنيتي به خاطر روي دادن مجموعه‌اي از حملات تروريستي است كه در اروپا بود.
سايه نت‌فليكس بر سر سينماي فرانسه
پيش از چهارشنبه، جشنواره دست‌خوش جدال‌هايي شده بود؛ پدرو آلمادوار، رييس هيات داوران به كمپاني توزيع فيلم نت‌فليكس هشدار داد و گفت فيلمي نخل طلاي اين دوره را به خانه خواهد برد كه در سينماها روي پرده باشد. قوانين سينمايي فرانسه اجازه خدمات پخش آنلاين به كمپاني‌ها نمي‌دهد مگر اينكه سه سال از اكران فيلم‌ها در سينماها گذشته باشد به همين خاطر نت‌فليكس كه خود بيشتر براي پخش فيلم و سريال آنلاين شهرت دارد از اكران دو فيلمي كه در بخش رقابتي حضور دارند، سر باز زد. اين جدال صنعت سينما دچار تفرقه كرد.  از طرف ديگر آلمادوار موضعي قاطع اتخاذ كرد و به گزارشگران گفت: «نمي‌توانم متصور شوم نخل طلا يا جايزه ديگري به فيلمي اهدا شود كه قادر به ديدن آن روي پرده نقره‌اي نيستيم.» اين گفته كارگردان اسپانيايي به اين معني است كه هيچ‌كدام از فيلم‌هاي تحسين‌شده نت‌فليكس يعني «او كجا» با بازي جيك جلينهال و تيلدا سويينتون و «داستان‌هاي مايروويتز» با بازي آدام سندلر، داستين هافمن و بن استيلر دست خالي بازخواهند گشت. اما آلمادوار چنين خط مشي‌اي در مورد اعضاي هيات داوران ندارد. ويل اسميت، بازيگر و خواننده امريكايي كه براي ايفاي نقش محمدعلي كلي نامزد جايزه اسكار شد، خود را مدافع نت‌فليكس معرفي كرد و گفت: «اين كمپاني درك سينماي جهاني بچه‌هاي من را وسيع‌تر مي‌كند. در خانه ما نت‌فليكس مزيت خاصي محسوب مي‌شود چون بچه‌ها با آن فيلم‌هايي را مي‌بينند كه هرگز تصور ديدن‌شان را نمي‌توانند بكنند.»  هفته گذشته مسوولان كن خبر از وضع قانوني دادند كه در آينده از حضور نت‌فليكس جلوگيري شود؛ براساس قانون جديد فيلم‌هاي حاضر در بخش رقابتي بايد اكراني گسترده در فرانسه را پشت سر بگذارند. آلمادوار در نخستين صحبت‌هاي خود روي صحنه مراسم كن متعهد شد: «جسم و روحم را وقف اين وظيفه خواهم كرد» و گفت او و ديگر اعضاي هيات داوران بايد «مستقل، پرشوروحرارت و انعطاف‌پذير» باشند. او گفت: «وقتي فيلمي كه اشتياقم را برانگيخته مي‌بينم، فكر مي‌كنم [ايده‌اش] متعلق به من است و در فيلم بعدي‌ام از آن استفاده كنم.»
يادبود سينماگران ايراني در كن
پيش از اين اعلام شد آخرين ساخته عباس كيارستمي «24 فريم» در بخش رويدادهاي هفتادمين جشنواره فيلم كن براي گراميداشت ياد و خاطره كارگردان سرشناس ايراني نمايش داده مي‌شود. اما به گزارش خبرنگار ايسنا قرار است يادبود علي معلم در چتر سينماي ايران در هفتادمين جشنواره كن برگزار ‌شود. طي روزهاي آينده قرار است ياد اين منتقد، تهيه‌كننده و كارشناس فقيد سينمايي با حضور مديران و سينماگران ايراني حاضر در هفتادمين دوره جشنواره فيلم كن گرامي داشته شود. فاطمه معتمد آريا، غلامرضا موسوي، مهدي كرم‌پور، سيف‌الله صمديان، محمد حميدي مقدم، حسن نجاريان، محمد رضا عباسيان، پيمان جعفري، مجيد جوزاني و محمد اطبايي از جمله سينماگران ايراني حاضر در كن هستند.
خبرهايي از تازه‌ترين پروژه فرهادي
انتظار مي‌رود فرهادي تازه‌ترين پروژه‌اش را در بازار كن به خريداران عرضه كند. اين پروژه كه هنوز در مرحله پيش توليد قرار دارد، اواسط تابستان در مادريد كليد مي‌خورد. آخرين خبرها از اين پروژه بي‌عنوان حاكي از آن است كه ريكاردو دارين، بازيگر آرژانتيني به پنه‌لوپه كروز و خاوير باردم پيوسته است. فرهادي پيش از اين‌ به گفتن اينكه در اين فيلم سراغ خانواده و روابط خانوداگي رفته‌‌ اما جنبه‌هاي تازه‌اي در آن گنجانده‌ است، اكتفا كرده بود. او گفته بود: «كروز و باردم در اين فيلم بازي مي‌كنند اما لزوما زن و شوهر يكديگر نيستند.» اما حالا مشخص شده است كه دارين شخصيت همسر كروز را در اين درام خانوادگي و تريلر روانكاوانه ايفا مي‌كند و داستان فيلم هم فاش شده است؛ فيلم درباره ربوده شدن دختري جوان است كه منجر به كشف‌ رازهاي خانوادگي مي‌شود.  فرهادي كه دومين تجربه كارگرداني بين‌المللي خود را رقم مي‌زند، فيلمنامه را به زبان فارسي نوشته و سپس آن را دست مترجم سپرده است. او عوامل فيلم را از ميان بهترين‌هاي سينما گلچين كرده و ظاهرا اين اثر تجاري‌ترين فيلم او تا به امروز است. آلبرتو ايگلسياس آهنگساز، خوزه لوييس آلكاين مدير تصويربرداري، كلارا نوتاري طراح توليد و سونيا گراند طراح لباس از جمله عوامل اين فيلم هستند. اسكرين ديلي بودجه ساخت اين فيلم را 12 تا 13 ميليون دلار مي‌داند كه از سوي الكساندر ماله‌گي تهيه‌كننده فرانسوي و كمپاني فيلم ممنتو تامين مي‌شود. الكساندر ماله‌گي تهيه‌كننده «گذشته» و «فروشنده» درباره فيلم جديد فرهادي گفت: «اين فيلم سومين همكاري من و فرهادي پس از «گذشته» و «فروشنده» است. من همچنان شيفته قدرت و ظرافت كارهاي او هستم. در فيلم جديد داستاني هيجان‌انگيز، لوكيشن‌هاي فوق‌العاده و بازيگراني درجه يك در اختيار داريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون