• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3812 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۳۱ ارديبهشت

گزارش پزشكي از حادثه معدن يورت

سوختگي شديد، مهم‌ترين دليل مرگ معدنچيان

ايرنا| مديركل پزشكي قانوني استان گلستان گفت: سوختگي شديد و عوارض ناشي از آن، ضربه مغزي ناشي از شكستگي جمجمه و نارسايي تنفسي ناشي از قرار گرفتن در فضاي محبوس معدن، از مهم‌ترين دلايل مرگ معدنچيان يورت بود. حسين‌ زارعي در مروري بر اقدامات پزشكي قانوني در حادثه انفجار معدن يورت افزود: سازمان پزشكي قانوني كشور مرجع رسيدگي به مرگ‌هاي غيرطبيعي و تعيين علت فوت و صدور جواز دفن، ضمن تشخيص هويت در اين نوع از مرگ‌ها است.
وي ادامه داد: در بيشتر حوادث دسته‌جمعي، بلايا و سوانحي كه رخ مي‌دهد، پزشكي قانوني ضمن بررسي اجساد به جاي مانده با اقدامات و آزمايش‌هاي تخصصي و كارشناسي هويت آنها را تعيين و اجساد را به بستگان تحويل مي‌دهد. حادثه انفجار معدن يورت استان گلستان در روز چهارشنبه 13 ارديبهشت ماه رخ داد و طي آن 43 نفر جان‌شان را از دست دادند. زارعي در خصوص اقدامات صورت گرفته در اين حادثه گفت: پس از وقوع اين حادثه تيم ستاد بحران پزشكي قانوني استان تشكيل و براي بررسي و معاينه اجساد به محل وقوع حادثه اعزام شد. وي افزود: پس از گذشت 12 ساعت از حادثه در ساعات نيمه شب 22 جسد در اختيار پزشكي قانوني قرار گرفت و با وجود امكانات محدود معاينه اوليه تمامي اجساد تا بامداد روز 14ارديبهشت به انجام رسيد و مجددا صبح روز چهاردهم پس از اخذ شرح حال از خانواده‌ها و معاينه نهايي و احراز هويت اجساد با شرح حال اخذ شده و مشاهده اولياي دم پس از هماهنگي با ستاد سازماني در خصوص علت فوت جواز دفن آنها اقدام شد.
به گفته زارعي در مرحله بعد 13 جسد و پس از آن 7 جسد به پزشكي قانوني ارجاع شدند كه شرايط نامناسب و علايم فساد داشتند و پس از انجام 2نوبت معاينه كامل و اخذ شرح حال از خانواده‌ها هويت 15 تن محرز و جواز دفن به نام آنان صادر شد. وي تاكيد كرد: نمونه خون متوفيان نوبت دوم در خصوص وجود گاز مونوكسيد كربن بررسي شدكه نتيجه همه آنها مثبت بود.
مديركل پزشكي قانوني استان گلستان يادآور شد: در نوبت دوم خانواده‌هاي مفقودين فراخوان شدند و نمونه‌هاي لازم از افراد مورد نظر مطابق با دستورالعمل و هماهنگي با واحد ژنتيك پزشكي قانوني مشهد گرفته شد. دليل عدم احراز هويت 5 تن باقي مانده نمونه‌ها براي بررسي از نظر DNA به پزشكي قانوني مشهد ارسال شد و پس از حدود 2روز هويت تمامي اجساد با آزمايش‌هاي انجام شده مشخص و جواز دفن‌ها صادر شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون