• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3816 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۴ خرداد

نوبخت در پاسخ به «اعتماد»:

راي نگرفتن از مردم از ساعت 24 به بعد براي تامين نظر شوراي نگهبان بود

گروه سياسي| 45 ميليون شركت‌كننده در انتخابات؛ آماري‌ كه تنها در چند روز پس از پايان راي‌گيري، به كرات از سوي رييس‌جمهور منتخب اعلام شد، به دليل اتفاق ويژه‌اي بود كه براي نخستين‌بار در انتخابات ايران روي داده بود. موضوعي كه در آخرين ساعات راي‌گيري در روز جمعه گذشته، به بحث اصلي نهاد اجرايي و نظارتي انتخابات تبديل شده بود و در نهايت هم نظر شوراي نگهبان مورد اجرا قرار گرفت، جمعيت راي‌دهنده‌اي بود كه تا ساعت 12 شب صف طويلي را در پشت در شعبه‌هاي اخذ راي تشكيل داده‌ بودند. اين موضوع اما همچنان باعث تكدر خاطر حسن روحاني است. او شرايطي را متصور مي‌كرد كه ركورد مشاركت در انتخابات بشكند اما با اقداماتي كه صورت گرفت، چنين اتفاقي رخ نداد. حال تنها مراجعي كه مي‌توانند توضيحاتي را در اين خصوص ارايه كنند، از يك سو وزارت كشور، نهاد اجرايي انتخابات است كه خود مسوول كند پيش رفتن روند انتخابات و تشكيل صف‌هاي طولاني است و از سوي ديگر شوراي نگهبان به عنوان نهاد نظارتي انتخابات است كه برخلاف معمول هيچ رايي را پس از ساعت 12 شب جمعه نمي‌توانست اخذ كند. سخنگوي دولت پس از جلسه هيات‌ وزيران كه رحماني فضلي نيز در آن حضور داشت و گزارشي را در خصوص روند انتخابات ارايه كرد، در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوال «اعتماد» كه چرا چنين اتفاقي روي داد و مشاركت مردم را از 45 ميليون به 41 ميليون نفر تقليل داد، گفت: «يك بخش از اين اتفاق ناشي از كميت قابل ملاحظه و افزايش شركت‌كنندگان در انتخابات نسبت به دورهاي قبل بود. محمدباقر نوبخت با اشاره به گزارش وزير كشور عنوان كرد: «در برخي از حوزه‌ها آنطور كه رحماني فضلي گزارش داده‌ است تعداد صندوق‌ها در يك شعبه بيش از يك مورد بود و آن تعدادي كه در نهايت در بيرون از درها باقي‌ماندند نيز ناشي از يك نوع الزامي بود كه وزارت كشور در جهت تامين نظر شوراي نگهبان داشته است». نوبخت به دوره‌هاي گذشته انتخابات اشاره كرد و گفت: «در سنوات گذشته اگر كساني تا ساعت 12 شب در حوزه‌هاي اخذ راي باقي مي‌ماندند، ناظران درهاي شعبه را مي‌بستند و از آنهايي كه در صف مانده بودند راي‌گيري مي‌كردند. منتهي در راي‌گيري روز 29 ارديبهشت نظر شوراي نگهبان اين بود كه از ساعت 12 به بعد، حتي اگر يك دقيقه به جلو كشيده شود، آن راي مخدوش است. وي تاكيد كرد: «در اين شرايط امكان ايجاد نوعي نگراني براي ابطال آراي آن حوزه وجود داشت كه از اين جهت وزير كشور اين موضوع را مشروحا در هيات وزيران گزارش داده و نظرشان نيز اين بود كه مايل بودند هيچ گونه شبهه‌اي براي انتخابات پيش نيايد».

واكنش به حضور در دولت دوازدهم
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا با شما براي حضور در دولت دوازدهم صحبتي شده است؟ گفت: فكر نمي‌كنم اكنون ضرورتي براي صحبت در اين زمينه باشد. نوبخت در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اينكه اگر در دولت آينده حضور داشتيد، مهم‌ترين تغيير در سياست‌هاي كنوني شما چه خواهد بود؟ افزود: اين صحبت شما من را به ياد پرسش‌هايي كه از برخي داوطلبان براي نام نويسي به وزارت كشور مراجعه كرده بودند، مي‌اندازد؛ آنها نيز اظهارنظر مي‌كردند، اجازه دهيد دولت تشكيل شود بعد در خدمت شما خواهم بود.

براي برطرف كردن تحريم‌ها راه‌هاي مختلفي وجود دارد
نوبخت درباره برداشتن تحريم‌هاي غيرهسته‌اي هم گفت: براي اينكه تحريم‌هاي غيرهسته‌اي برداشته شود يكسري تمهيدات مقدماتي بايد اجرا شود كه آنها فراهم خواهد شد و تلاش ما اين است كه هر تحريم چه هسته‌اي و چه غيرهسته‌اي بر عليه ملت ما وضع شده برطرف شود. او با بيان اينكه همه تحريم‌ها بايد برداشته شود و سكوت هم نمي‌توانيم بكنيم، اظهار داشت: براي برطرف كردن تحريم‌ها راه‌هاي مختلفي وجود دارد و دكتر روحاني خود را موظف مي‌داند كه از تمامي ظرفيت‌ها استفاده كند. رييس‌جمهور اجازه نخواهند داد كه اين تحريم‌هاي ظالمانه استقرار پيدا كند.

راي گسترده‌ به روحاني گواه حمايت مردم
 از دولت است
او در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره برداشتن تحريم‌ها پس از مشخص شدن حقوق بشر در كشور يادآور شد: سوال نخست من اين است كه دولت در برابر تحريم‌هاي ظالمانه چه نظري دارد؟ رها كند يا تلاش كند كه آنها را برگرداند؟ طبيعتا يك انسان معقول اجازه نمي‌دهد كه مردمش در سختي قرار بگيرد. دولت تلاش خواهد كرد كه اين تحريم‌ها را بردارد حال اينكه به چه ترتيبي اين تحريم‌ها برداشته خواهد شد، بايد مقدمات آن فراهم شود تا دولت آنها را بردارد. سخنگوي دولت تاكيد كرد: گاهي ممكن است آنقدر هزينه‌ها زياد شود كه اين استيفاي حق به زمان ديگري موكول شود، اين موضوع نيازمند يك‌سري اقدامات است كه بايد همانند مساله هسته‌اي با رهنمودهاي مقام معظم رهبري انجام دهيم. ما بايد از ظرفيت مساعدت و پشتيباني مقام معظم رهبري استفاده كنيم، اگر مي‌خواهيم توفيقاتي را به دست بياوريم. راي گسترده‌اي كه به آقاي روحاني داده شد گواه اين است كه مردم از اين دولت حمايت خواهند كرد حال آنكه دولت دوازدهم بر روي كار بيايد با اين پشتوانه قوي وقتي پشت ميز مذاكره قرار بگيرد طبيعتا در مقابل سر خم خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون