• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3816 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۴ خرداد

مسوولان آمارهاي متناقضي از افراد در صف مانده مي‌دهند

چند نفر نتوانستند راي بدهند؟

گروه سياسي| از چهار ميليون و سه ميليون تا يك ميليون نفر؛ آمار‌هايي هستند كه در چهار روز پس از انتخابات دست به دست مي‌شوند تا شمار آنهايي كه جمعه شب پشت درهاي حوزه‌هاي اخذ راي ماندند بدون آنكه رايي داده باشند مشخص شود. منابعي كه اين آمار را اعلام كرده‌اند به ترتيب «رييس‌جمهور، معاون پارلماني رييس‌جمهور و وزير كشور» هستند. آمارها اما با هم نمي‌خوانند. رييس‌جمهور در نشست خبري سه روز پيشش گفت كه چهار ميليون نفر در صف‌هاي اخذ راي ماندند بدون آنكه بتوانند راي دهند و در نهايت مشاركت در رقم 41 ميليون نفر ماند. سه‌شنبه شب وزير كشور در برنامه زنده تلويزيوني اعلام كرد كه عدد چهار ميليون تنها يك تخمين است و طبق برآورد وزارت كشور آنهايي كه نتوانسته‌اند راي بدهند يك ميليون نفر بوده‌اند. با اين حال معاون پارلماني رييس‌جمهور هم كه عضو هيات اجرايي مركزي انتخابات است در اين مورد نظري متفاوت دارد و مي‌گويد بنا بر آماري كه از خود وزارت كشور گرفته است تعداد افرادي كه قادر به راي دادن نبوده‌اند سه ميليون نفر بوده است.
170 هزار راي باطله نام كانديداي سابق را نوشته بودند
وزير كشور در پاسخ به سوالى در مورد آمار واجدين شرايط در استان هاى كشور و همچنين ميزان آراى باطله اظهار داشت: ٩٤ درصد جمعيت يزد و ٩١ درصد جمعيت مازندران راي دادند كه استان‌هاى خراسان جنوبى و قم نيز جزو استان‌هايي بودند كه كمترين مشاركت را داشتند. در اين دوره از انتخابات يك ميليون و ١٥٠ هزار آراى باطله داشتيم كه اين تعداد طبيعى به نظر مي‌رسد. در يك مورد ١٧٠ هزار راى باطله داشتيم كه نام كانديداى سابق رانوشته بودند. وى با اشاره به نقش نيروى انتظامى در برقرارى امنيت انتخابات اظهار داشت: نيروى انتظامى بيشترين نقش را در برقراى امنيت انتخابات داشته است؛ البته در كنار آن قواى محترم مقننه و قضاييه، سپاه، ارتش و وزارت اطلاعات نقش بسيار مهمى را ايفا كردند.
 يك ميليون نفر نتوانستند راي بدهند
رحماني‌فضلي در بخش ديگري از اظهاراتش در خصوص اينكه مهم‌ترين ابهامي كه به نحوه اجراي انتخابات وارد شده چه بوده، گفت: بحثي كه باعث تاثر ما شد و بابت آن از مردم هم عذر خواستيم اين بود كه حدود يك ميليون نفر در صف راي‌گيري بودند اما با توجه به اينكه ساعت از ۲۴ گذشته بود ديگر نمي‌شد راي‌گيري را ادامه داد. وي افزود: اينكه گفته مي‌شود ۴ ميليون نفر پشت صف مانده بودند تنها يك برآورد و تخمين است و تخمين وزارت كشور نيز به عنوان مسوول امر برگزاري انتخابات حدود يك ميليون نفر در كل كشور است. وزير كشور با بيان اينكه برآوردها و گزارشات در اين باره متفاوت است، گفت: اين امر به معناي اين نبوده كه پيش‌بيني‌هاي لازم صورت نگرفته بوده است چراكه ما در انتخابات امسال نسبت به انتخابات سال ۹۲، شعبه‌ها را بيست و يك درصد افزايش داديم ضمن آنكه تعداد افراد داخل شعبه‌ها نيز جهت سهولت كار افزايش پيدا كرده بود و روند كار را در فرآيند تصميم‌گيري تسريع كرديم. رحماني‌فضلي ادامه داد: تقريبا در تهران هر ۴۸ ثانيه يك راي و در كل كشور هر يك دقيقه يك راي از مردم گرفتيم اما در مناطق خاصي از شهرها، توزيع شعب به گونه‌اي بود كه مشكل ترافيك را داشتيم، به‌طور مثال در تهران از ساعت ۹ و ۱۰ شب در خيلي از مناطق راي‌گيري افت داشت. وزير كشور افزود: در ساعات پاياني راي‌گيري، هجوم و تراكم مردم به اندازه ساعات مياني نبود و بيشترين تراكم متعلق به مناطق شمالي شهر بود. رحماني‌فضلي اظهار داشت: اينكه رييس‌جمهور در نشست خبري روز گذشته خود اعلام كردند اگر مي‌گذاشتند آن ۴ ميليون نفري كه در صف مانده بودند راي بدهند به آراي من اضافه مي‌شد، خطاب ايشان بنده بودم.  
۳ميليون نفر موفق به راي دادن نشدند
با اين همه معاون پارلماني رياست‌جمهوري آماري متفاوت با آمار وزارت كشور دارد كه البته سنخيتي هم با آمار رييس‌جمهور ندارد. وي گفت: نزديك به ۳ ميليون نفر موفق به راي دادن در انتخابات رياست‌جمهوري نشدند. به گزارش فارس، حسينعلي اميري در پاسخ به اين سوال كه اخيرا آمارهاي متناقضي از افراد حاضر در شعب اخذ راي در آخرين ساعات زمان راي‌گيري بيان شده به‌طوري‌كه رييس‌جمهور اين افراد را حدود 4ميليون نفر و وزير كشور حدود يك ميليون نفر اعلام كردند، شما به عنوان عضو هيات اجرايي مركزي انتخابات آماري در اين خصوص داريد يا خير، اظهار داشت: روز انتخابات هم اعضاي هيات اجرايي در وزارت كشور مستقر بودند، متاسفانه اين امكان فراهم نشد تا از كساني كه بعد از 12 شب در حوزه‌هاي انتخابيه حضور داشتند راي‌گيري شود. عضو هيات اجرايي مركزي انتخابات رياست‌جمهوري با بيان اينكه مردم به سخنان مقام معظم رهبري براي مشاركت حداكثري لبيك گفتند، تصريح كرد: افرادي در روز 29 ارديبهشت بودند كه حدود 6 تا 7 ساعت در صف منتظر بودند تا راي دهند، تعداد قابل توجهي هم ساعت‌ها منتظر ماندند اما بعد از 12 شب امكان راي‌گيري از آنها فراهم نشد كه بنده همان‌موقع از برخي كارشناسان وزارت كشور پرسيدم و از طرف ديگر از طريق فضاي مجازي كه عكس و فيلم‌هاي صف‌هاي طولاني را در استان‌هاي مختلف براي ما مي‌فرستادند، جمعيت قابل‌توجهي حضور داشتند كه بر اين اساس با توجه به سوالي كه از كارشناسان وزارت كشور پرسيدم كه اين جمعيت حدود چقدر هستند، وي عدد حدود سه ميليون نفر را گفتند. اميري اضافه كرد: همچنين تعدادي از اساتيد دانشگاه شهيد بهشتي هم برآوردي كرده بودند كه آنها هم بالاي سه ميليون نفر را اعلام كرده بودند كه متاسفانه نشد از آنها راي‌گيري شود. بنده از كساني كه در صف‌ها منتظر شدند و نتوانستند راي دهند عذرخواهي مي‌كنم و قطعا حضور آنها در شور انتخابات موثر بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون