• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3816 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۴ خرداد

شمخاني:

يك سازمان تروريستي بدون حمايت خارجي نمي‌تواند دوام و حيات داشته باشد

گروه سياسي| علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي پيش از ظهر ديروز با سخنراني در هشتمين نشست مقامات عالي امنيتي ۹۵ كشور از پنج قاره جهان، تهديد تروريسم را همچنان در راس تهديدات امنيتي جامعه جهاني عنوان كرد. به گزارش ايسنا، جمله‌هاي كليدي اظهارات دبير شوراي عالي امنيت ملي به شرح زير است.
   اگر چه قدرتمندترين گروه تروريستي يعني داعش در طي دو سال اخير روند رو به اضمحلالي داشته و اكثر مناطق تحت تصرف خود در عراق و بسياري از مناطق تحت كنترل در سوريه را از دست داده است، اما اين به مفهوم كاهش تهديد تروريستي در جهان نيست.
   هرگاه داعش موفق به پيشروي و تصرف مناطق بيشتري مي‌شد، سيل عناصر جديدي از تروريست‌ها براي پيوستن به داعش شكل مي‌گرفت و متقابلا هرگاه اين تغييرات به زيان داعش رقم مي‌خورد، روند جذب كاهش يا متوقف مي‌شد لذا اين تجربه به ما آموخت كه اسطوره‌سازي از قدرت تروريستي داعش كه فضاي سايبري نقش اثرگذاري در آن داشته است بايد سريع‌تر شكسته شود.
   ريشه‌كني تفكر تروريستي مستلزم از بين بردن زمينه‌هاي آن و اصلاح تفكرات انحرافي و افراطي است. از يك سو، بايد كانون‌هاي توليد و ترويج و نشر تفكرات تروريستي را نشانه روي كنيم و آن را بخشكانيم و از سوي ديگر بايد زمينه‌ها و عوامل سياسي، اجتماعي، اقتصادي و تكنولوژيكي آن را از بين برده و راه بازگشت و اصلاح عناصر فريب خورده را ايجاد و تقويت كنيم.
   داعش به سيستم‌هاي پيشرفته ارتباطاتي بر بستر سايبري، سلاح‌هاي پيشرفته نظامي و سلاح‌هاي كشتار جمعي دست يافته است كه اين موضوع به دليل رفتار دوگانه و چندگانه برخي دولت‌هاي بد سابقه در حمايت از گروه‌هاي تروريستي رخ داده است.
  سلاح‌هايي كه امروزه توسط داعش و النصره و جريان‌هاي تروريستي مرتبط با آنها استفاده مي‌شود، از سلاح‌هاي در اختيار ارتش سوريه و عراق پيشرفته‌تر است و اين سلاح‌هاي اهدايي عمدتا توسط برخي قدرت‌ها به گروه‌هايي تحت عنوان معارضه معتدل ارايه شده و سپس به ديگر تروريست‌ها واگذار مي‌شود.
  يك سازمان تروريستي بدون حمايت خارجي نمي‌تواند براي مدت طولاني دوام و حيات داشته باشد. سازمان تروريستي نياز به منابع تغذيه مالي، تجهيزاتي و تسليحاتي، ارتباطاتي و تبليغاتي و مسير امن تردد و جذب نيرو دارد و متاسفانه برخي از دولت‌ها به صورت مستقيم يا از طريق سازمان‌هاي پوششي، نياز گروه‌هاي تروريستي را تامين مي‌كنند.
  برخي كشورها مدعي استقلال و حاكميت ملي و تماميت ارضي و مرزهاي شناخته شده بين‌المللي هستند اما صحنه ميداني حكايت ديگري را روايت مي‌كند و اين اصول شناخته شده از سوي آنان به راحتي زير پا گذاشته شده و واكنش متناسبي هم در سطح بين‌المللي ديده نمي‌شود.
  ورود مستشاري نظامي ايران به عراق در مبارزه با تروريسم به درخواست دولت اين كشور است و همكاري مشترك ايران و ارتش روسيه در مبارزه با تروريسم در سوريه نيز به درخواست دولت اين كشور صورت گرفته است و نتيجه آن وارد كردن خسارت سنگين به تروريست‌ها، جداسازي صف مسلحين سوري از گروه‌هاي تروريستي و برقراري آتش بس با آنها بوده است و اين مسير ادامه خواهد داشت.
  مداخله و تجاوز نظامي به شمال عراق و اشغال شمال و شرق و جنوب سوريه با زيرپا گذاشتن اصول شناخته شده نظام بين‌الملل و تضعيف حاكميت ملي اين كشورها است. نتايج تجاوز امريكا و برخي از همپيمانانش به عراق و افغانستان و ليبي و اخيرا هم به يمن و سوريه، در معرض قضاوت شما مسوولان عالي امنيتي است.
  خواستار پايان دادن به سياست‌هاي شكست خورده و خطرناك برخي دولت‌ها در سوريه، عراق، افغانستان و يمن هستم.
  اگر راه‌حل سياسي براي بحران‌هاي منطقه دنبال نشود و بر طبل جنگ كوبيده شود، حاكميت‌هاي ملي تضعيف شده و خلأ حاكميتي صورت مي‌گيرد كه طي آن بسترهاي مناسبي براي فراخواني هسته‌هاي خفته تروريستي به اين مناطق، ايجاد مي‌شود.
  بزرگ‌ترين مسووليت ما، برقراري صلح و امنيت با پيشگيري و مقابله با هر نوع تهديدي است كه جان انسان‌ها و امنيت و ثبات كشورهايمان را نشانه رفته است. ما همانطور كه بايد با تروريست‌ها بجنگيم، درقبال نجات افرادي كه در دام ايدئولوژي شيطاني تروريست‌ها گرفتار شده‌اند هم مسووليت داريم.
   آنچه امروز در سياست دولت عراق در آزادسازي موصل يا در سياست دولت سوريه در حلب مشاهده مي‌شود رعايت اصل حداقل خسارت ممكن براي غيرنظاميان و وادارسازي مسلحين به آتش بس است و نه گرفتن تلفات بيشتر كه نمونه‌هايي از حاكميت ارزش‌هاي انساني و ديني در مسير مبارزه با تروريسم است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون